زهرا قاسم زاده*

کارگاه هفتم را در واقع می توان جمع بندی و نتیجه شش کارگاه قبلی دانست. در هر یک از کارگاه های شش گانه قبل به افراد در مورد کارگاه هفتم اطلاع رسانی گردید و افرادی که داوطلب شرکت در این کارگاه بودند، ثبت نام می شدند.

کارگاه هفتم در شهر کرمان روز جمعه هشتم شهریور ماه 1398 از ساعت 8 تا 16 با حضور 31 نفر از افراد شرکت کننده در کارگاه های شش گانه و 5 نفر از تسهیل گران سطح دو که در برگزاری کارگاه های شش گانه همکاری داشتند، برگزار شد.

پس از اعلام قوانین کارگاه، افراد در گروه های دو نفره در مدت زمان یک دقیقه، خود را به طرف مقابل معرفی کردند و سپس فرد مقابل هم به همین ترتیب خود را معرفی کرد و پس از پایان زمان دو دقیقه، افراد به ترتیب هم گروهی خود را به جمع معرفی نمودند.

پس از آن افراد در مورد تفاوت بحث و گفتگو با هم به گفتگو پرداختند و نظرات خود را بیان نمودند و تسهیل گر جدول تفاوت بحث و گفتگو (کتاب کوچک گفتگو، صفحه 16) را در اختیار شرکت کنندگان قرار داد و با استفاده از آن افراد گفتگوی خود را ادامه دادند.

در ادامه ده اصل گفتگو (که با خط درشت روی برگه های مجزا پرینت شده و روی دیوار نصب شده بود) به شرکت کنندگان معرفی شد و شرکت کنندگان این اصول را روی برگه های کوچک دریافت نمودند.

اصول گفتگو عبارتند از:

  • رعایت تام حرمت دیگران
  • جویایی و کنجکاوی
  • گرایش به یادگیری
  • داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش
  • فرضیات را به تعلیق درآوردن
  • پرهیز از شتاب
  • گوش فرا دادن به هنگام شنیدن
  • از دل سخن گفتن
  • جانبداری سازنده
  • بر خویشتن خویش ناظر بودن

سپس شرکت کنندگان در مورد هر یک از اصول به گفتگوی جمعی پرداختند. در برخی موارد افراد تجارب خود را از بحث یا گفتگو برای جمع بیان نمودند.

در این مرحله که تسهیل گر احساس کرد شرکت کنندگان از نشستن مداوم کمی خسته شده اند از افراد خواست از جای خود برخیزند و چند حرکت کششی را انجام دهند.

پس از آن تسهیل گر مهم ترین مسائلی را که هر یک از گروه های ذینفع در کارگاه های شش گانه مطرح نمود و در مورد ریشه ها و پیامدهای آن گفتگو کرده بودند و روی برگه هایی با رنگ های متفاوت پرینت شده بود را در معرض دید شرکت کنندگان روی دیوار نصب نمود.

مهمترین مسائل گروه مادران: بیماری سرپرست خانوار، عدم مسئولیت، اعتیاد، فقر اقتصادی، بیکاری، نداشتن سرپرست، مسائل اخلاقی، بیماری فرزندان

مهمترین مسائل گروه فرزندان: عقاید غلط خانواده و سنتی فکر کردن، اعتیاد، بی اعتمادی، دروغ گویی، استفاده نادرست از فضای مجازی، بیکاری، کتک زدن، فقر

مهمترین مسائل گروه پدران: وجود فقر و مشکلات مالی، نبود اخلاقیات، عدم توجه به تربیت فرزندان، اعتیاد، نداشتن تفاهم، پرخاشگری پدر نسبت به فرزندان، دعوا بین اعضای خانواده، دروغ گویی

از افراد خواسته شد که از بین مسائل گروه ذینفع خود مهمترین مسائلی را که فکر می کنند برای گفتگو مناسب است را انتخاب کنند و روی برگه یادداشت کرده و اولویت بندی نمایند. سپس افراد به گروه های 5 تا 9 نفره تقسیم شدند و ضمن به اشتراک گذاشتن مهمترین مسائل، یک مسئله را برای گفتگوی جمعی گروه ذینفع خود انتخاب نمایند. در نهایت پس از گفتگوی جمعی هر گروه ذینفع مسائل زیر انتخاب شد.

  • گروه پدران: فقر و مشکلات مالی
  • گروه مادران: بیکاری
  • گروه فرزندان: عقاید غلط خانواده و سنتی فکر کردن؛ بی اعتمادی (به این دلیل که دو موضوع کاملا با هم مرتبط هستند).

پس از انتخاب موضوعات تسهیل گر روش گفتگو (fish bowl) را برای شرکت کنندگان توضیح داد. به این صورت که 6 نفر (از هر گروه ذینفع 2 نفر) روی صندلی هایی که در وسط چیده شده نشسته و درباره موضوع مورد بحث، نظرات و ایده ها و پیشنهادات خود را مطرح می نمایند. سه صندلی اضافه هم وجود دارد برای افرادی که می خواهند از گروه بزرگ وارد بحث شوند اما هر فردی که خواست وارد بحث شود اعلام کرده و به جمع وسط دایره می پیوندند و با آمدن او یکی از هم گروهی هایشان به گروه بزرگ بر می گردد.

بنابراین سه گفتگوی سه جانبه (پدران، مادران و فرزندان) پیرامون مسائل مطرح شده شکل گرفت. پس از هر گفتگو یک بازی گروهی برای بازیابی انرژی شرکت کنندگان انجام شد.

جدول های زیر خلاصه نتایج سه گفتگو را نشان می دهد.

موضوع: فقر و مشکلات مالی (انتخاب شده توسط گروه پدران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات

فقر و مشکلات مالی

(عدم تأمین هزینه های خانواده توسط والدین به خصوص پدران)

بیکاری

اعتیاد

ترک خانواده توسط پدر عدم مدیریت مالی

عدم اولویت بندی هزینه های خانواده

تورم اقتصادی

کمبود درآمد خانواده نسبت به هزینه های آن

عدم آگاهی افراد در زمینه سرمایه گذاری

بیکاری فصلی پدر

فقر فرهنگی

عدم توانایی افراد در اشتغال زایی

عدم یادگیری مهارت های اجتماعی

نداشتن سواد کافی

عدم توانایی والدین در تأمین نیازهای فرزندان و آسیب دیدن آنان

محروم ماندن خانواده از نیازهای اولیه

فقر بیشتر و بیماری

بالابردن سطح فهم و آگاهی

داشتن برنامه ریزی مالی

محدود کردن و اولویت بندی توقعات

فراهم کردن زمینه کار برای افراد بیکار

آموزش خانواده ها

توانمند کردن و دادن آگاهی به سرپرست خانواده

حمایت از فرزندان در حد توان خود

یادگیری مهارتهای فنی و حرفه ای

 

موضوع: عقاید غلط خانواده و سنتی فکر کردن؛ بی اعتمادی (انتخاب شدن توسط گروه فرزندان)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات

عقاید غلط خانواده و سنتی فکر کردن

بی اعتمادی به فرزندان (که ریشه در عقاید سنتی خانواده دارد)

عدم توجه به تفاوت نسلی

داشتن عقاید مذهبی اجباری

تأکید والدین بر این که تجربه ی بیشتری نسبت به فرزندان دارند

تفاوت فرهنگی و آداب و رسوم خانواده با زمان حال

مرد سالاری

تصمیم گیری برای خانواده توسط مردان

شکاف نسلی

اجازه ندادن به فرزند برای کسب تجربه شخصی

هدایت فرزندان به سمت عقاید مذهبی و اخلاقی مورد قبول والدین

ندادن حق تصمیم گیری و انتخاب به فرزندان

سخت گیری بیش از حد نسبت به فرزندان

مراقبت بیش از حد از دختر

تبعیض جنسیتی

عدم استقلال فرزند

عدم توجه به حریم خصوصی فرزندان

آموزش به فرزندان توسط والدین

عدم نگاه ابزاری به دختر

اعتماد به فرزند

ایجاد فضای گفتگویی بین والدین و فرزندان

عدم سرزنش فرزند هنگام اشتباه کردن

پدر و مادر در نقش دوست فرزندان باشند

آموزش همزمان والدین و فرزندان

 

موضوع: بیکاری (انتخاب شدن توسط گروه مادران)

موضوع ریشه ها پیامدها پیشنهادات
بیکاری

اعتیاد

بی سوادی

عدم مهارتهای لازم برای داشتن شغل مناسب

تحصیل بدون توجه به علائق فرد

بی توجهی به استعدادهای افراد

عدم نظارت بر وام های اشتغال زایی

عدم حمایت از فرزندان

عدم آرامش در خانواده

افسردگی

عدم مسئولیت پذیری

بد اخلاقی

ایجاد مشاغل خانگی با توجه به علاقه و استعداد

کمک تمامی افراد خانواده برای تأمین هزینه های خانواده

آموزش مهارتهای فنی و حرفه ای

انتخاب رشته تحصیلی با توجه به علائق و استعدادها

کسب تجربه بر اساس علائق

داشتن مهارتهای کارآفرینی

قانع بودن

پس از سه گفتگو، بازنگری کارگاه توسط شرکت کنندگان انجام شد و تمامی افراد از کارگاه و روند آن راضی بودند و پیشنهاد کردند که این قبیل نشست ها و کارگاه ها به طور منظم و در تمامی محله های شهر برگزار گردد.

 

 کرمان 8شهریور98 1

کرمان 8شهریور98 2

کرمان 8شهریور98 3

کرمان 8شهریور98 4

کرمان 8شهریور98 5

 


 

*تسهیلگر سطح یک کارگاه (تهیه گزارش)