مدیر کارگروه: دکتر عالیه شکربیگی 


دبیر: لیلا شعبانی 

کارگروه زنان ومناسبات خانواده به دنبال درخواست جمعی از صاحب‌نظران و نظریه پردازان جامعه‌شناسی و موافقت هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران در ششم تیر 1391تاسیس شد. در این درخواست بر ضرورت مطالعات مستمر در قلمرو مسائل زنان درمناسبات خانواده با تاکید بر "احساس تنهایی زنان" به عنوان پدیده ای اجتماعی و رو به گسترش در ایران و جهان و یکی از مسایل ایران و ایرانیان تاکید شده بود. این مطالعات با همکاری استادان و خبرگان جامعه‌شناس در حوزه‌های خانواده، زنان و آسیب‌های اجتماعی و سایر داوطلبان علاقه‌مند در دیگر رشته‌های علمی نظیر روانشناسی، بهداشت، جرم شناسی، علوم تربیتی امکان پذیر است. در نشست تاسیسی کار گروه بر ضرورت انجام فعالیت‌های مستمر علمی – اجتماعی بین رشته‌ای و ایجاد پارادایم نظری در این قلمرو تاکید شد. گسترش مطالعات و مباحثات در این قلمرو و ارتقای کار گروه به گروه در انجمن و تلاش در جهت نشان دادن مسائل جنسیتی در مناسبات خانواده ایرانی در راستای تحقق عدالت اجتماعی از دیگر اهداف مهم کار گروه است.

بسترهای کار مطالعه دراین کارگروه عبارتنداز:

نظریه ونظریه پردازی در مطالعات زنان وخانواده، تعامل ومعنا در خانواده، تغییر اجتماعی، خانواده ها وزنان در یک جهان جهانی شده، خشونت وبدرفتاری جنسی، تحول روابط خانوادگی با محوریت زنان، تغییرات جمعیت شناختی، طرح مسئله تنهایی زنان در خانواده، تفرد گرایی در خانواده ایرانی، چشم انداز تحقق پارادایم نظری احساس تنهایی زنان در ایران، خویشاوندی، شکل خانواده، سبک زندگی زنان، زنان وزندگی شهری، سنخ شناسی تنهایی زنان، ارزشیابی مطالعات زنان در ایران، مدرن گرایی و ریسک پذیری زنان وخانواده ها در ایران، بررسی سرمایه اجتماعی زنان در خانواده ایرانی و زمینه سازی استفاده از نظریات حوزه خانواده در ایران، شناسایی مدل‌های ارتباطی زنان درخانواده ایرانی، جامعه پذیری شهروندی زنان در خانواده ایرانی و....

به اشتراک گزاری دانش از طریق مشارکت پژوهشگران دواطلب  و اعلام فراخوان عمومی برای مشارکت به منظور بسط نظریه‌های علمی،سیاست های عمومی و اقدامات غیر دولتی و دولتی مناسب برای جلوگیری و کاهش آسیب‌های پدیده های اجتماعی و روبه رشد در حوزه زنان در مناسبات خانواده و"احساس تنهایی زنان" از اهداف عالیه کارگروه است.

کار گروه ضمن تشکر از مساعدت های هیات مدیره انجمن با مدیریت دکتر عالیه شکربیگی و به دبیری محمد حسن محقق معین و با همکاری اعضا و همه اندیشمندان و فعالانی که در زمینه تحقق اهداف کارگروه دغدغه دارند در حال تنظیم نخستین برنامه خود برای اجرا در نیمسال اول تحصیلی 92-91 می باشد.

 اعضای پیوسته و افتخاری: دکتر عالیه شکر بیگی، دکتر محمد مهدی لبیبی، انسیه زواره، حسین حجت پناه، آتنا کامل قالیباف

اعضای وابسته و دانشجویی: عاطفه رنگریز