(مجموعه مقالات همایش علم بومی، علم جهانی: امکان یا امتناع؟)
انجمن جامعهشناسی ایران
انتشارات :جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم
سال انتشار: 1389
توضیحات:
عنوان : علم بومی، علم جهانی : امکان یا امتناع؟
قطع : وزیری
پدیدآورنده : انجمن جامعه شناسی ایران
قیمت : 80000 ریال
هزینه ارسال پست : 30000 ریال
کتاب حاضر شامل مجموعه مقالههای همایش علم بومی، علم جهانی : امکان یا امتناع؟ که برای نکوداشت شادروان پروفسور سید حسین العطاس برگزار گردیده بود به همت و کوشش انجمن جامعه شناسی ایران و انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم به چاپ رسیده است.
علاقمندان میتوانند جهت تهیه کتاب، مبلغ 000/110 ریال به حساب شماره 03832309 بنام جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم نزد بانک تجارت شعبه طالقانی شرقی واریز نمایند. با ارسال اصل و یا تصویر فیش واریزی به آدرس و یا نمابر این انتشارات در اسرع وقت کتاب به آدرس درخواستی ارسال خواهد گردید.
آدرس : خیابان شهید مفتح – شماره 43 – دانشگاه تربیت معلم – انتشارات جهاد دانشگاهی واحد تربیت معلم – تلفن : 88309292 نمابر : 88302524
فهرست مطالب
عنوان صفحه
پیشگفتار........................................................................................................................... 1
مقدمه............................................................................................................................... 3
بخش اول: زندگی، شخصیت و آراء العطاس
گفتمان جایگزین در جامعهشناسی نگاهی به اندیشههای پروفسور سیدحسین العطاس 9
سیری در زندگی و آثار سیدحسین العطاس.................................................................... 22
امر مستقل، امر عام (جهانی)، و آینده جامعهشناسی....................................................... 69
اسلام و علوم اجتماعی...................................................................................................... 95
علوم اجتماعی مستقل/ دگرواره و عینیت چندگانه (نگاهی به آراء سیدحسین و
سیدفرید العطاس).......................................................................................................... 104
بخش دوم: مباحث معرفتشناسی علم بومی و جهانی
شالودهشکنی علم مدرن و تکوین علم دینی.................................................................... 143
انقلاب فرهنگی در پرتو تعالی گفتاری در علم غربی، علم بومی و علم دینی.................. 164
مقایسه سه گذرگاه معرفتی دربارة «دانش بومی» در ایران با تأکید بر تحولات مفهومی،
ساختی و کارکردی علم................................................................................................... 188
شناخت بهینه علم با اتخاذ کدام رهیافت بهتر میسر میشود؟........................................ 203
علم بومی: قابلیت ها و تنگناها......................................................................................... 245
تبارشناسی دیدگاهها در زمینة دانش اسلامی: نگاهی تاریخی ـ اجتماعی....................... 264
بخش سوم: مباحث جامعهشناسی علم بومی
یک جامعهشناسی برای یک جهان؟ یک مسألهشناسی دوگانه....................................... 291
دفاع از ابعاد جهانی جامعهشناسی نقد علوم اجتماعیِ بدون قطبنما در ایران............... 308
بومیگرایی علوم اجتماعی ضرورتی علمی یا سیاسی....................................................... 322
گفتمان مسأله بومی مسأله بومیسازی علوم اجتماعی از رویکرد مطالعات فرهنگی....... 342
ساختار علم در چالش میان جهانشمولی, بومگرایی و محلیگرایی.................................. 360
دایاسپورای علمی ایرانی و نقش آن در بومیسازی علوم اجتماعی در ایران.................... 393
بخش چهارم: کاربرد علم بومی در ایران
تفکر توسعه یا پیوند بین دانش محلی و دانش جهانی.................................................... 429
دانش بومی شاید، علم بومی خیر..................................................................................... 467
چالشهای نگاه بومی به ارزیابی علم و فناوری در کشور................................................. 475
ایران و چالشهای مواجهه با علم بومی و علم جهانی...................................................... 490
بومیسازی سیاستگذاری علم و تکنولوژی در ایران........................................................ 516
در جستجوی شناخت موانع و راهحلهای توسعه علمی در ایران..................................... 569