20141020 105349بیست وپنجمین نشست از سلسله نشستهای تخصصی گروه جامعه شناسی تاریخی با عنوان « دعوت به جامعه شناسی: مروری برکتاب پیتر ال برگر» و با حضور مترجم کتاب، دکتر رضا فاضل، روز دوشنبه 28 مهرماه1393 در محل پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی برگزار گردید. 

در این نشست دکتر عبدالحسین نیک گهر، دکتر مجتبی شاهنوشی، دکتر فرهنگ ارشاد، دکتر امین قانعی راد، دکتر نعمت الله فاضلی و دکتر آیت الله میرزایی نیز حضور داشتند.

در ابتدای جلسه دکتر رضا فاضل به معرفی کتاب پرداخت و گفت: پیتر برگر نگاه دیالکتیک به رابطه فرد وجامعه را از کارل مارکس وام گرفته است. دیدگاه برگر درباره جهان و معناداری آن، نقش دین در نظم اجتماعی، نقش دین در عرفی شدن و مدرنیته نیز وام دار اندیشه های ماکس وبر است. پافشاری او بر واقعیت زندگی روزمره و جهان عقل سلیم، آگاهی نیت مند، واقعیت های چند بعدی، میان ذهنیت و بهره گیری از روش پدیدارشناسی را از دیدگاه های ادموند هوسرل و آلفرد شوتس برگرفته و از دید دورکیم به واقعیت اجتماعی روی آورده است. در این کتاب برگر درباره نقش و جایگاه جامعه شناسی در جهان امروز سخن می راند. وی بر آگاهی جامعه شناختی و برکارآیی ساختارهای کلان در ساختن آدمیان پافشاری می کند و نشان می دهد سنت ها و هنجارهای اجتماعی دیرپا به راستی از ساخت اجتماعی مهارناپذیری پدید آمده اند. برگر گرایش بی پروای جامعه شناسی را به زیر پرسش بردن فرض های پذیرفته شده همگان درباره جهان اجتماعی را گسترش می دهد. روی هم رفته، درونمایه سراسری کتاب این است که جامعه آزادی را درتنگنا می گذارد و آدمی باید سامان دیرینه را رسوا کند و سنت را زیر تازیانه پرسش ببرد. در ادامه جلسه نظرات حاضرین مطرح گردید و اعضای میزگرد به بحث و تبادل نظر در این خصوص پرداختند