20140713 101608بیست وچهارمین نشست از سلسله نشست‌های تخصصی گروه جامعه شناسی تاریخی با عنوان «تبیین جامعه شناختی تولید گفتمان ادبیات داستانی سیاسی دردهه های 40 و50شمسی» با سخنرانی دکتر اصغر احمدی یکشنبه 22تیرماه1393 و در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار گردید. 

در این نشست دکتر اصغر احمدی به بررسی عوامل جامعه ­شناختی موثر بر شکل­ گیری گفتمان ادبیات داستانی سیاسی در دهه ­های چهل و پنجاه شمسی پرداخت و بدین منظور از نظریات روبرت و سنو، و رندال ­کالینز استفاده نمود که مجموعا چهار متغیر سیاست­های اصلاحی دولت نوساز، ایجاد بحران در نظم اخلاقی جامعه، شکل ­گیری زنجیره­ های تعامل میان نویسندگان، و بسیج منابع را بر شکل­گیری گفتمان مورد مطالعه، موثر دانست.

او گفت: در این پژوهش، با رویکرد تبیینی، از روش تفسیر تاریخی استفاده شده  است و سعی شد با استفاده از داده­های تاریخی، از نحوه­ شکل ­گیری گفتمان مورد بحث، روایتی معقول ارائه شود. دکتر اصغری افزود: براساس یافته های بدست آمده از این پژوهش، شکل­گیری طبقه­ متوسط جدید، و طرح ادبیات متعهد در کنار تشکیل کانون نویسندگان ایران و برگزاری شب­های شعر انستیتو گوته، مهم­ترین عوامل تجربی موثر بر شکل­گیری (تولید، گزینش و نهادینه ­شدن) ادبیات داستانی سیاسی دوره­ مورد مطالعه­ ما بوده­اند. در این دوره ادبیات داستانی سیاسی ابتدا با رونق پاورقی ها در روزنامه ها ومجلات تولید می شود که این مرحله در حکم پیش تولید بوده است. بعد از کودتای 28مرداد به تدریج رگه هایی از انتقاد به مسائل ومشکلات فراوان جامعه بروز می کند و این برهه ادبیات داستانی سیاسی اعتراض خود را به شکل نمادین ورمزگونه مطرح می کند. در مرحله بعد ادبیات متعهد وغیرمتعهد ایجاد می شود و گزینش صورت می گیرد. در سال پایانی رژیم پهلوی، گفتمان ادبیات داستانی سیاسی وارد فاز نهادینه شدن می شود و به طور کلی ادبیات داستانی سیاسی از دل تحولات سیاسی دوره مورد بررسی به وجود آمده است.

در پایان این نشست حضار پرسش‌های خود را مطرح ودکتر احمدی به این پرسشها پاسخ داد.