IMG 3359 0 0دکتر افسر افشار نادری روز سه شنبه 16 خرداد ماه 1391 در نشست گروه جامعه‌شناسی خانواده انجمن جامعه‌شناسی ایران با عنوان «نگرش نسبت به مادر شدن در میان سه نسل از زنان» به سخنرانی پرداخت و در ادامه این نشست میزگرد «آسیب‌شناسی همسرگزینی» با مدیریت دکتر باقر ساروخانی برگزار شد.

دکتر افشارنادری گفت: مادری نوعی اسطوره محسوب می‌شود. این مفهوم نوعی سازه اجتماعی است و پیرامون آن وظایف ونقش‌هایی نیز تعریف شده است. اما تصور و معنای آن در جامعه امروز دچار تغییر اساسی شده است و نوعی تناقض دیده می‌شود. بطوری‌که افراد با پذیرش نقش‌های مادری احساس می‌کنند از بسیاری از موقعیت‌های اجتماعی باز می‌مانند. نسل‌های مختلف به صورت‌های گوناگونی به این موضوع نگاه می‌کنند. مثلاً نسل جدید بیش از نسل‌های قبلی، مادر بودن رامانع فعالیت‌های اجتماعی خود می‌دانند. حتی در مورد تعداد فرزندان، نسل جدید بیشتر از گذشته به تعداد اندک فرزندان معتقد است و در عین حال بر این باور است که نسل گذشته به علت فقدان آگاهی لازم، تعداد فرزندان زیادی داشته‌اند. نتایج تحقیقات نشان می‌دهد امروزه، زنان نقش مادری را تنها و یا بهترین نقش زنان نمی‌دانند بلکه آن را در کنار و همراه سایر نقش‌ها مورد ملاحظه قرار می‌دهند.

در ادامه این نشست، دکتر ساروخانی با تاکید بر این نکته که بحث «پدری ومادری» از مباحث مهم جامعه‌شناسی خانواده است خاطر نشان کرد:ما حداقل سه دوره را در این زمینه پشت سر گذاشته‌ایم. در دوره اول مادر دور از اجتماع بوده و فرزندان زیادی داشته است و در این دوره اسطوره مادری وجود داشته است. عصر دوم، عصر اعتراض است، فمنیست‌ها آمدند و گفتند نقش مادری به پایان رسیده است. در حال حاضر در عصر اعتراض، مرحله سوم است که مادر در غیر مادر بودن در فضاهای اجتماعی حضور دارد.

وی افزود: برای ایجاد تعادل باید آرایش تازه‌ای در محیط خانواده ایجاد کرد یعنی تکنولولوژی جدید باعث نشود که مادر از نقش خود ابا کند و نیاز به تعریف ساختار جدید هم وجود دارد، و لازم است که کار کردن در خانه از ضد ارزش بودن خارج شود.

دکترمحمد مهدی لبیبی سوالاتی را در این خصوص مطرح کرد و گفت: آیا تحولات نوین فناوری نقش مادری را تحت تاثیر قرارداده است و آیا می‌توان گفت نقش مادری تحت تاثیر عوامل بیولوژیک قراردارد و کمتر تحت تاثیر عوامل اجتماعی است؟ قطعا تحولات جدید این اثر گذاری را داشته است،اما اصول وقواعد همچنان باقی است.

درادامه جلسه، مبزگرد تحول در شیوه‌های همسرگزینی برگزار شد و حاضران در این نشست در خصوص تحول در شیوه‌های همسر گزینی با طرح معیارهایی چون عشق، رابطه ناب ومدرن گرایی به بحث و تبادل نظر پرداختند.

لازم به ذکر است که در این نشست دکترعالیه شکربیگی، دکترحسین آقاجانی ودکتر صالحی نیز حضور داشتند