دومین نشست پژوهش شهری در چارچوب موافقنامه همکاری در پایش و ارتقاء پژوهش شهری فی‌مابین سه نهاد جامعه مهندسان مشاور ایران، انجمن جامعه‌شناسی ایران و جامعه مهندسان شهرساز ایران با موضوع «نکات اساسی نقد، مورد: طرح‌ریزی شهری» روز سه‌شنبه 30 اردیبهشت 93 برگزار گردید. 

سخنران اصلی این نشست دکتر مجتبی صدریا و اعضای میزگرد دکتر حمیده امکچی، جواد مهدی‌زاده و مهندس سیاوش انصاری‌نیا بودند. در ابتدا قاسم ملکی، دبیر نشست، توضیحاتی پیرامون اهداف و برنامه‌های موافقتنامه همکاری ارائه داد و دو محور اصلی فعالیت‌های موافقتنامه را «بررسی و نقد پژوهش‌های شهری» در حوزه‌های مختلف، مانند مسکن، توسعه پایدار، حقوق شهری، فرهنگ شهری و غیره، و نیز تدارک و آماده‌سازی «بررسی و نقد اجتماعی سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه شهری» معرفی کرد. سپس دکتر مجتبی صدریا، ابتدا با ارائه تصاویر و نقشه‌ها در مورد وضعیت معماری، شهرسازی و کیفیت زندگی شهر کیوتوی ژاپن صحبت کرد و به‌دنبال آن پیرامون مدرنیته و شکل‌گیری مفهوم نقد، رویارویی سنت و مدرنیته و تأثیر نقد بر ارتقاء کیفیت فضاهای عمومی شهر پرداخت.

وی سپس به تشریح اصول اساسی نقد، چگونگی بهره‌گیری مدیریت شهری از نظرات شهروندان و ایجاد فضای گفت‌و‌شنود و نقد عمومی برای طرح‌ریزی شهر منطبق بر فرهنگ مردم سخنرانی کرد. سپس اعضای پانل به طرح دیدگاه‌ها و پرسش‌های خود پیرامون صحبت‌های دکتر صدریا و نیز مفهوم، ضرورت و شرایط  نقد، به‌ویژه پذیرش مسئله و ضرورت نقد ازطرف نقدشونده و حضور آن برای امکان گفت‌وشنود پرداختند. در انتهای جلسه حضار دیدگاه‌ها و پر‌سش‌های خود را بیان کرده و اعضای پانل به پرسش‌های حاضران پاسخ گفتند.

گزارش مشروح این نشست، همراه با مقالات سخنران اصلی و نقطه نظرات کتبی اعضای پانل به‌زودی در وب‌سایت هر سه نهاد قابل دسترس علاقمندان خواهد بود.

شایان ذکر است سلسله نشست‌های پژوهش شهری سه‌شنبه پایانی هر ماه برگزار خواهد شد. موضوع نشست‌های خرداد و تیرماه بررسی و نقد پژوهش‌های انجام‌شده در زمینه سیاست و برنامه مسکن خواهد بود که با حضور صاحب‌نظران در این رشته برگزار خواهد شد.