نشست نهم مهرماه گروه علمی ـ تخصصی جامعه شناسی صنعت ”نقش آموزش در توسعه منابع انسانی“ اعلام شده بود. بحث اصلی آقای قدیر یعقوبی سخنران جلسه، این بود که سرمایه افراد در دنیای امروز علم آنها است و باید ترتیبی فراهم کنیم تا دانش مورد نیاز مشاغل به کارکنان داده شود.
وی افزود: اگر منابع انسانی را به دو دسته مدیران و مجریان تقسیم کنیم؛ مدیران همان دانشگاهیان هستند که نقش تئوریزه کردن و فکری دارند و مجریان فارغالتحصیلان دبیرستانی هستند که به دانشگاه راه نیافتند و کار یدی میکنند.
به گفته یعقوبی یادگیری از دیدگاه یونسکو در قرن 21 به چهار بخش تقسیم میشود. نخست، یادگیری برای دانستن که در علوم پایه نشأت میگیرد (حوزه و حیطه دانش/ آگاهی). دوم، یادگیری برای انجام کار (حوزه و حیطه توانش/ مهارت)، سوم، یادگیری برای با هم زیستن (حوزه و حیطه پرورش/ بالندگی) و چهارم یادگیری برای بودن (حوزه و حیطه بینش/ چشمانداز).
او درباره وضعیت موجود ایران از نظر توسعه منابع انسانی گفت: توسعه منابع انسانی را با سه ویژگی دانش، تندرستی و درآمد سرانه ارزیابی میکنند و بنا بر آمار سال 1383 سازمان ملل متحد ایران در مرتبه 101 جهان قرار دارد.
وی در تفسیر وضعیت مطلوب یادآور شد: توسعه منابع انسانی باید به گونهای برنامه ریزی شود که جامعه ایرانی در رتبه مناسب ایرانیان قرار گیرد کارکنان جامعه در تمام مشاغل تخصصی، مدیریتی و اجرایی خبره بوده و پاسخگوی نیاز روز کشور باشند. کالای ایرانی در تجارت جهانی پذیرفته شده و محصولات با کیفیت و قیمت قابل قبول به جهانیان ارائه شود تا بتوانیم به صورت یک جامعه پیشرفته در جهت اجرای قانون اساسی (میثاق ایرانیان) حرکت کرده و از فعالیتهای فردی و غیرضابطهای بپرهیزیم.
یعقوبی راه رسیدن به این وضع را کاربرد نشریات در آموزش و توسعه منابع انسانی، آموزش مدیران و متخصصان بر اساس نیاز روز مشاغل سازمانها و تعیین ساختار سازمان استاندارد (به منظور تعیین مشاغل موردنیاز کشور) دانست.
وی در ادامه به بررسی و تفسیر تاریخچه توسعه منابع انسانی (ISD) که در نیروی هوایی آمریکا به کار گرفته شده، پرداخت و چنین مدلی را که بر مبنای اصل آموزش به افراد بر اساس نیاز شغلی شکل گرفته الگوی مناسبی برای آموزش نیروی انسانی علاقمند در ایران معرفی کرد.