torism 1 0عصر روز بیست و سوم فروردین ماه سال نود و یک گروه علمی- تخصصی جامعه‌شناسی توریسم و گردشگری نشستی را در سالن کنفرانس انجمن جامعه‌شناسی ایران، با عنوان "جایگاه گردشگری در نظام آموزش عالی ایران" برگزار کرد که در آن مژگان تراب احمدی، کارشناس ارشد برنامه ریزی گردشگری و مشاور طرح های ممیزی رشته گردشگری در دانشگاهها، به سخنرانی پرداخت.  

سخنران این جلسه در ابتدای سخنان خود به علل اهمیت بررسی نظام آموزش عالی در صنعت گردشگری پرداخت و گفت: به علت اینکه توسعه صنعت گردشگری در یک فضای رقابتی اتفاق می‌افتد وتداوم شکوفایی مقاصد در گرو رضایت مشتری و رضایت مشتری در گرو کیفیت محصول است و از آنجا که مهارت‌های شغلی در صنعت خدماتی گردشگری بخشی از محصول به شمار می‌رود آموزش در صنعت گردشگری از اهمیت بسزایی برخوردار است.برخورداری از نیروهای آموزش دیده به عنوان یکی از مزیت‌های رقابتی در مقاصد مطرح است. آموزش عالی در میان سطوح آموزشی و آموزش‌های نظری و عملی دارای جایگاهی ویژه است چرا که مسئولیت انتقال علم به سطوح پایین‌تر و تولید علم بر عهده آموزش دیدگان این مقاطع است. بررسی‌ها نشان می‌دهد یکی از مشکلات توسعه گردشگری در ایران ناکارآمدی نیروهای شاغل در این صنعت است و دستیابی به روال مطلوب توسعه در صنعت گردشگری نیازمند بازنگری در برنامه‌های آموزشی است. بهبود روند توسعه کمی و کیفی تربیت نیروی انسانی کارآمد در صنعت گردشگری نیازمند برنامه‌ریزی مناسب با اهداف توسعه و نیازهای بازار کار است. تحلیل وضعیت کنونی نظام علمی آموزش گردشگری در آموزش عالی ایران نخستین گام برنامه‌ریزی مناسب برای توسعه گردشگری است.

او همچنین تاریخچه مختصری از پیشینه آموزش عالی گردشگری ارائه کرد و افزود: می‌توان در دوره قبل انقلاب به تاسیس مدرسه عالی مهمانداری (1342) و مدرسه عالی هتلداری (1345) اشاره کرد و از تاسیس رشته مدیرت جهانگردی(1374) و مدیریت هتلداری(1383) در مقاطع کارشناسی و کارشناسی‌ارشد(1383) در دانشگاه علامه‌طباطبایی تهران می‌توان به عنوان نقطه عطف آموزش گردشگری در سال‌های پس از انقلاب یاد کرد.

تراب احمدی بحث خود را با اشاره به سوالات، اهداف و روش‌شناسی تحقیق خود ادامه داد و شاخصهای مورد مطالعه و جایگاه آن در نظام آموزش عالی را تبیین کرد. لازم به ذکر است پژوهش یادشده به بررس شاخصهای علمی و یادگیری پرداخته است.

پس از تیین شاخص‌های مطالعاتی، مدلهایی که در تحلیل داده مورد استفاده قرار گرفت بود معرفی شد. مدلهای استفاده شده در تحلیل آموزش عالی دو وجه ساختاری و مفهومی قابل بررسی است. عموماً از یک مدل افقی(رشته‌ای) و یک مدل عمودی(زمانی) به عنوان مدل ترکیبی در آموزش عالی گردشگری استفاده می‌شود تا علاوه بر تبیین جایگاه دروس در نظام آموزشی، روند طی دوره توسط دانشجویان ورودی مشخص شود. با ترکیب این دو مدل هر چه دانشجو روند عمودی را به سمت بالا طی می‌کند، در روند افقی وارد دروس تخصصی‌تر می‌شود. در برخی موارد مانند دبیرستان‌های حرفه‌ای تفکیک تخصصی از سال‌های قبل از دانشگاه آغاز می‌شود به گونه‌ای که در دوره آموزش عالی زیر شاخه‌های مختلف گردشگری هر یک به صورت رشته‌ای مجزا نمود ‌یابند. در این پژوهش از مدل سه وجهی آموزش  به عنوان مدل افقی و از مدل کالیفرنیا به عنوان مدل عمودی استفاده شد و همچنین مدل پیوستار آموزش که توسط پرفسور جعفری ارائه شده است به عنوان تلفیقی از یک مدل عمودی و افقی ارائه گردید.

تراب اجمدی در انتهای گزارش خود آمار و ارقام مرتبط با رشد آموزش عالی گردشگری در کشور را ارائه داد و در جمع بندی بحث خود گفت: اهم نتایج این پژوهش به قرار ذیل است:

1. رشته‌های مرتبط با هتلداری و مهمانداری هوایی در رده‌های کاردانی و کارشناسی در ایران نیز بر دروس مرتبط با ساختار صنعت متمرکز شده‌اند و تمرکز بعدی این برنامه‌ها بر روی تقویت مهارت‌های ارتباطی دانشجویان از طریق آموزش زبان‌های خارجی است.

2. در رشته‌های خدمات جهانگردی دروس بر مبنای ابعاد و پی آمدها و ساختار رشته طراحی شده است.

3. رشته مدیریت جهانگردی در مقطع کارشناسی دروس معانی و ماهیت و سیاستگذاری و مدیریت را بیش از سایر دروس ارائه می دهد.

4. در مقطع کارشناسی ارشد تاکید رشته‌های مدیریت جهانگردی در گرایش برنامه‌ریزی بر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی و در برنامه‌ریزی گردشگری و توسعه بر سیاستگذاری و مدیریت و ابعاد و پی‌آمدهای صنعت است. و رشته مدیریت جهانگردی در گرایش بازاریابی بر دروس بازاریابی و سیاستگذاری و مدیریت متمرکز شده است.

سخنران این نشست در پایان بحث خود لیستی از پژوهشهای آتی و عملیاتی که در این حوزه می‌توان به آنها پرداخت را مطرح کرد که عبارتند از:

پژوهشهای آتی

·         بررسی و تحقیق بر روی شاخص‌های مالی، ساختاری و بازدهی در حوزه نظام آموزش عالی گردشگری

·         انجام مطالعات تطبیقی با سایر کشورهای موفق در صنعت گردشگری به ویژه در زمینه طراحی دوره‌های آموزشی و طرح درس‌های مقاطع مختلف

·         انجام مطالعات بر روی نیازهای نیروی کار تحصیل کرده در صنعت گردشگری کشور جهت تنظیم عرضه دانشگاه و تقاضای نیروی کار صنعت.

پیشنهادهای عملیاتی

در پایان این نشست، از حاضرین در جلسه و به طور خاص دانشجویان و فارغ التحصیلان رشته گردشگری این سوال پرسیده شد که "به نظر آنها بزرگترین مشکلات و چالشهای موجود در بخش آموزش عالی گردشگری کشور چه مواردی است و چه پیشنهاداتی در راستای رفع این مشکلات دارند". بر این اساس، عمده مشکلات به قرار زیر عنوان گردید:

همچنین پارهای از پیشنهادات به شرح ذیل ارائه گردید: