DSC09374نشست مهر ماه گروه علمی- تخصصی جامعه شناسی تفسیری انجمن جامعه شناسی ایران از ساعت 13 تا 15 روز دوشنبه 13 مهر94 در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.

در این نشست که پیرامون کاربست روش تفسیری در گروه درمانی معتادین برگزار شد، ابتدا مدیر گروه، دکتر ابوالحسن تنهایی، بستر ورود به بحث را فراهم آورد. او گفت: «جامعه شناسی تفسیری عملا پرگماتیست است و روش آن روش حل مسأله. موضوع اصلی آن نیز زندگی و کنش های متقابل روزمره مردم است. در این راستا "سمن" ها ( سازمانهای مردم نهاد) مراکزی هستند که در آنها ماهیت کنشگری گروههای مردمی تعریف می شود. افراد یک گروه در آن گرد هم آمده، تشکل یافته و با یکدیگر وارد هم کنشی می شوند. آنها با دیگری مشابه خود، در گیر و دار شرایطی مشابه هم به مرور و تجربه می پردازند. این واقعیت اجتماعی، واقعیتی است که نو به نو و پیوسته دستخوش تغییر است و از دل آن هر دم مواردی تازه بر می آید».

DSC09367سپس بی تا مدنی، دبیر گروه، به معرفی مهناز علی زاده به عنوان سخنران این نشست پرداخت که مطالعات میدانی در گروه درمانی اعتیاد و باز پروری منش و کنش معتادین جمعیت رهپویان رهایی شرق تهران، کنگره شرق، و سایر گروههای بازپروری و توانمندسازی معتادین را داشته است.

در ادامه نشست سخنران جلسه در خصوص مطالعه موردی خود به روش تفسیری با بهره گیری از نظریه تحلیل موقعیت گافمن، منش فرم، کنش بلومر، هابرمس و مرتن، در گروه درمانی معتادین رهپویان رهایی شرق تهران، به بحث پرداخت.

در پایان حمید خدادوست از اعضای جدید گروه، به عنوان فردی رهایی یافته از چنگال اعتیاد که خود اکنون راهنمای اعضای دیگر این گروه شده، به شرح برخی از تجربیات زیسته خود پرداخت.

DSC09366نشست گروه تخصصی جامعه شناسی تفسیری انجمن جامعه شناسی ایران با پرسش و پاسخ شرکت کنندگان در ساعت 15 پایان یافت.