11روز دوشنبه 22 مهرماه 1392 ساعت 3 بعدازظهر اولین جلسه کارگروه جدیدالتاسیس جامعه‌شناسی فیلم وسینمای انجمن جامعه‌شناسی ایران در سالن کنفرانس انجمن تشکیل شد. در این جلسه تعدادی از فیلمسازان، جامعه‌شناسان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند به مطالعه اجتماعی فیلم‌های سینمایی شرکت داشتند.

روز دوشنبه 22 مهرماه 1392 ساعت 3 بعدازظهر اولین جلسه کارگروه جدیدالتاسیس جامعه‌شناسی فیلم وسینمای انجمن جامعه‌شناسی ایران در سالن کنفرانس انجمن تشکیل شد. در این جلسه تعدادی از فیلمسازان، جامعه‌شناسان، پژوهشگران و دانشجویان علاقه مند به مطالعه اجتماعی فیلم‌های سینمایی شرکت داشتند.

حضور همایون اسعدیان و ابوالحسن داوودی از طرف فیلمسازان و مهناز رونقی و دکتر اجلالی، به همراه گروهی از پژوهشگران سینمایی و دانشجویان علاقه‌مند به این حوزه در اولین نشست کارگروه آغاز امیدوارکننده ای را برای کارگروه رقم زد. علاوه بر ایشان، گروهی از مورخان سینمایی، منتقدان، سینمایی نویسان و استادان ارتباطات نیز دعوت شده بودند که به علت مشغله‌هایشان از حضور در جلسه عذر خواهی کردند و قول دادند در جلسه بعد شرکت کنند. دستور کار جلسه بررسی و تکمیل و اصلاح برنامه پیشنهادی مدیر کارگروه و تقسیم کار برای اجرای برنامه بود. اهم تصمیمات این جلسه به شرح زیر است:

1- قرار شد اعضای کارگروه در یکی یا چند کمیته زیر متشکل شده و به فعالیت بپردازند:

کمیته جامعه‌شناسی فیلم با هدف کوشش در جهت ارتقاء دانش سینمایی و توانایی تحلیل و ارزیابی آثار سینمایی با تاکید بر جنبه های جامعه شناختی و فرهنگ شناختی از طریق برگذاری جلسات نمایش و تحلیل فیلم، برگزاری میزگرد و سخنرانی درباره آثار سینمایی، و در چشم انداز زمانی مناسب برگذاری همایش و انتشار کتاب و مقاله بر اساس این فعالیت‌ها

کمیته جامعه‌شناسی سینما با هدف مطالعة صنعت و هنر سینما در جهان و بویژه در ایران. بررسی تاریخ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی سینمای ایران و شرایط شکل گیری و تطور آن، شناخت ویژگی های خاص، دستاوردها، نقاط ضعف وقوت نهاد سینما در ایران، بررسی چگونگی سازمان یابی کارگزاران سینما و ارتباط آنها با جامعه، دولت و گروه های گوناگون مردم، نقش سینما در زندگی مردم، اقتصاد سینما و رابطه عرضه و تقاضا و نقش حمایت دولت و نهادهای عمومی در شکل گیری صنعت خصوصی سینما پس وپیش از انقلاب. این مباحث و مباحث دیگر مشابه آن در این کمیته بررسی خواهد شد و فعالیت‌های کمیته در قالب سخنرانی، مقاله، کتاب و میزگرد خواهد بود. این کمیته امیدوار است در ارتقاء شناخت جامعه خودمان و جامعه جهانی از سینمای ایران گام هایی بردارد.

کمیته سیاست‌های سینمایی: هدف این کمیته تحلیل سیاست‌های سینمایی است که از طرف دولت و گاه موسسات خصوصی درباره سینما اتخاذ می شود. تحلیل سیاست‌ها شامل سیاست‌های آگاه و ناآگاهانه، تلویحی و تصریحی خواهد بود. این تحلیل‌ها می‌تواند در زمینه‌هایی مثل تولید، توزیع، ممیزی، مدیریت، سالن‌های نمایش، تهیه کنندگی و تامین اعتبار، ساختار موسسات تولید و پخش، بازاریابی، صادرات، واردات، دوبله، نمایش خانگی و... باشد. ماحصل کوشش‌های این گروه نقد سیاست های تاکنونی و پیشنهادهای سیاستی خواهد بود.

کمیته دانش سینمایی: هدف این کمیته کوشش در جهت ارتقاء دانش های ما در باب سینما خواهد بود. منظور از دانش سینمایی همه کوشش‌های نظری و روشی خواهد بود که در مطالعات تاریخی، فرهنگی، اجتماعی و هنری سینمایی که در رشته‌هایی مثل تاریخ سینما، جامعه شناسی فیلم و سینما، انسان شناسی سینما، مطالعات فرهنگی، فیلم سازی، مطالعات سینمایی اقتصاد هنر(سینما) و فلسفه مطرح هستند می‌باشد. ما در این زمینه پذیرای همکاری همه فارغ التحصیلان در همه رشته‌ها خواهیم بود اما رویکرد مورد علاقه ما رویکرد اجتماعی است و نقطه تاکید ما بر آموزش، پژوهش و کار خلاقانه در زمینه تئوری و روش خواهد بود.

کمیته ارتباطات و امور اجرایی: وظیفه این کمیته پشتیبانی ازسایر کمیته ها به منظور تحقق اهداف خاص خودشان می باشد.

2-با توجه به علاق و نیاز دوطرفه ای که میان سینماگران و جامعه شناسان ایرانی مشاهده می شود قرار بر این شد که آقایان اسعدیان و اجلالی در هیئت‌های مدیره دو نهاد غیر دولتی انجمن جامعه شناسی ایران و خانه سینما که تجسم اراده از پائینی این دو قشر مهم فرهنگی کشور می باشند، موضوع همکاری دو نهاد را مطرح کرده و با کسب موافقت هر دو هیئت مدیره زمینه را برای انعقاد تفاهم نامه و همکاری قانونمند، مشخص و متقابل دو نهاد فراهم سازند .

3- با توجه به کمبود فضایی که در محل انجمن جامعه شناسی ایران وجود دارد ، قرار بر این شد که کارگروه جامعه شناسی فیلم و سینما از امکانات خانه سینما و همین طور دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز برای تشکیل نشست‌های خود استفاده نماید. آقای اسعدیان از طرف خانه سینما و خانم دکتر رونقی از گروه ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکزتمایل خود را به پیگیری این موضوع اعلام کردند.

لازم به ذکر است نشست بعدی توسط کمیته ارتباطات به اطلاع اعضا خواهد رسید.