نخبگان فردا5دهمین همایش نخبگان فردا با حضور ۱۱۷۲ نفر از جامعه بنیاد ملی نخبگان روزهای 27 ال 29 مهرماه سال 1395 در سالن اجلاس سران برگزار شد. در حاشیه این همایش انجمن جامعه‌شناسی ایران نیز با راه اندازی یک غرفه به معرفی فعالیت‌ها و اهداف خود پرداخت.

این همایش صبح روز بیست‌وهفتم مهرماه 1395 با حضور دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و دكتر علی‌اکبرصالحي؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژي اتمي و جمعی از نخبگان و مستعدان برتر در سالن اجلاس سران اسلامی آغاز به کار کرد.

در ابتدای این همایش که با پخش سرود جمهوری اسلامی ایران و تلاوت قرآن‌كريم آغاز شد، پس از پخش نماهنگِ «همایش دهم در یک نگاه»، آریا الستی؛ معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان به ارائه گزارشی از برنامه‌ها و اقدامات انجام‌شده در این همایش پرداخت.

وی «نقش نخبگان فردا در اقتصاد مقاومتی» را مهمترین رویکرد دهمین همایش ملی نخبگان فردا عنوان کرد.

همایش نخبگان فردا1در ادامه دكتر علی‌اکبرصالحي؛ معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژي اتمي به ایراد سخنانی پیرامون اثرگذاری نخبگان در جامعه پرداخت و در بخشی از این سخنرانی اظهار داشت: فرد نخبه باید خود را در قبال جامعه بومی مسؤول دانسته و داشته‌های خود را برای ارتقاء جامعه به‌کارگیرد.

وی وظیفه‌شناسی و خلوص را از ویژگی‌های مهم نخبگان دانست و گفت: این افراد باید تلاش خود را در جهت صحیح هدایت کنند تا جامعه از توان و قابلیت‌های آنان بهره‌مند شود.

در بخش دیگری از این مراسم دکتر سورنا ستاری؛ معاون علمی‌وفناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان نیروی‌انسانی را مهمترین داشته کشور دانست و گفت: توسعه‌پایدار کشور در گرو به‌کارگیری نیروی‌انسانی متفکر و نخبه است.

وی اقتصاد دانش‌بنیان را ضامن آینده کشور دانست و گفت: تفکر دانش‌بنیان تنها راه برون‌رفت از وضعیت فعلی و رسیدن به اهداف ترسیم‌شده است. در این بین اجتماع نخبگانی به‌دلیل برخوداری بیشتر از استعداد، توان و قابلیت‌های علمی و عملی مهمترین رکن است.

در ادامه اولین روز دهمین همایش ملی نخبگان فردا، دکتر غلامعلی منتظر؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان به معرفی و تشریح آیین‌نامه‌های بنیاد پرداخت و در بخشی از سخنان خود ضمن اشاره به ویژگی‌های فرد نخبه و مستعدبرتر از نگاه سند راهبردی کشور در امور نخبگان، اثرگذاری و مسؤولیت‌پذیری را دو ویژگی اصلی نخبگان دانست.

تقدیر از نفرات برگزیده آزمون‌های سراسری و المپیادهای علمی ملی و بین‌المللی آخرین بخش نشست صبح بود.

همایش نخبگان فردا2برپایی نشست‌های تخصصی در حوزه­های سلامت، انرژی، صنعت و آموزش عالی با محوریت «فناوری نرم ، رویکردها و تکنیک های مهندسی انگیزه»، «چرا دانشگاه پاسخگوی نیاز کشور نیست؟»، «فرصت ها و چالش های توسعه صنعتی در ایران»، «فرصت ها و چالش های نظام سلامت» و «مسائل کشاورزی ایران جهت تحقق امنیت غذایی پایدار» آخرین برنامه اولین روز «دهمین همایش ملی نخبگان فردا بود.

دومین روز «دهمین همایش ملی نخبگان فردا» با دیدار با رهبر معظم‌انقلاب آغاز شد. شرکت‌کنندگان پس از اقامه نماز ظهر و عصر برای بازدید از غرفه‌های برپا شده در این همایش به سالن‌ اجلاس‌سران‌اسلامی رفتند.

برپایی نشست‌های تخصصی پیرامون «نقش نخبگان فردا در اقتصاد مقاومتی» با ارائه صاحبان طرح‌ها، برنامه بعدی همایش در روز دوم بود که به‌صورت جداگانه در محل برگزاری همایش برگزار شد.

چهار طرح «تدوین برنامۀ جامع توسعۀ دانش مبتنی بر خلاقیت و نوآوری»، «آموزش مهارت‌های نرم اقتصادی به خانواده ها و زنان»، «لزوم پیش بینی و تنظیم قانون رقابت در حوزۀ اقتصاد مقاومتی» و «بازی کارآفر با موضوع گفتمان سازی مفاهیم اقتصاد مقاومتی» در سالن دکتر مصطفی احمدی روشن ارائه می‌شود و طرح‌های «کشف تقلب در بازار بورس»، «اجرای طرح مرکز یکپارچه تبادل اطلاعات بین دستگاهی استان مازندران»، «تولید سولفات آهن از لجن کنورتور ذوب آهن» و «ساخت پیل شیرین ساز میکروبی با قابلیت شیرین سازی آب دریای خزر همزمان با تصفیه فاضلاب بدون مصرف انرژی» در سالن مهندس داریوش رضایی نژاد ارائه شد.

همچنین نشست ارائه طرح‌های «افزایش ضریب امنیت غذائی برنج در کشور با بهره گیری از فناوری هسته ای ، بذر هیبرید»، «طراحی و ساخت دستگاه هوشمند برداشت زعفران مجهز به سیستم پردازش تصویر و سامانۀ کنترل خودکار»، «تعیین الگوی بهینۀ کشت محصولات زراعی در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی» و «تکثیر-کشت و پرورش جلبکهای دریایی توام با صنعت آبزی پروری سواحل خلیج» در سالن دکتر مجید شهریاری برپا شد.

طرح‌های «سلولهای خورشیدی با استفاده از نانو مواد و ایجاد خاصیت ساخت و افزایش بازده»، «بستر های سیال: جایگزینی مناسب برای فرایندهای عملیات حرارتی مرسوم به خاطر صرفه جویی در مصرف انرژی»، «بومی‌سازی مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت نفت» و «مایع‌سازی گاز طبیعی» نیز در سالن دکتر مسعود علی‌محمدی به‌صورت موازی با دو نشست فوق برگزرا شد.

مراسم اختتامیه «دهمین همایش ملی نخبگان فردا» عصر روز چهارشنبه؛ 28 مهرماه 1395 در محل اجلاس‌سران‌اسلامی برگزار شد.

نخبگان فردا3

 

نخبگان فردا4

 

منبع: پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان

برای اطلاع بیشتر به وب سایت همایش (http://hamayesh.bmn.ir) مراجعه کنید.