photo 2017 04 27 19 36 26

دومین همایش بین المللی ضرورت گفتگو در علوم انسانی با موضوع دو دهه گفتمان جهانی سازی علوم اجتماعی، 6 اردیبهشت ماه 1396 آغاز به کار کرد. این همایش که به ابتکار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی شروع شده است، با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی و شبکه جهانی علوم انسانی اجتماعی (World SSH Net ) و با حمایت انجمن بین المللی جامعه شناسی (International Sociological Association)، شورای عربی علوم اجتماعی  (Arab Council for the Social Sciencesدر محل پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار شد.

در برنامه افتتاحیه، دکتر قبادی رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، دکتر فاطمه جواهری و دکتر سید جواد میری دبیران علمی کنفرانس، دکتر مایکل کوهن رئیس شبکه جهانی علوم انسانی اجتماعی  سخن گفتند و پیام ویدئویی دکتر مارگارت آبراهام رئیس انجمن بین المللی جامعه شناسی پخش شد.

سپس سه نشست با موضوع مفاهیم و دستاوردهای جهانی شدن علوم اجتماعی با 3 سخنرانی داخلی (کاووس سید امامی، سید محمود نجاتی حسینی، علیرضا شجاعی زند)  و 5 سخنرانی خارجی (مایکل کوهن از آلمان، دمیتری ایوانف از روسیه، فرید العطاس از سنگاپور، لیاقت تکیم از کانادا، میخاییل سوکولوف از روسیه) برگزار شد.

عنوان نشست پایانی روز اول "علوم اجتماعی عرب بین ساختارهای محلی و گفتمان های جهانی" بود که توسط شورای عربی علوم اجتماعی سازماندهی شده بود و در آن عبدالقادر لاتریخ از تونس، مریم حسبانی از لبنان، دانیل کانتینی از ایتالیا و ادریس جباری از مراکش، درباره وضعیت علوم اجتماعی در جهان عرب سخن گفتند.

در پایان هر نشست حدود 15-20 دقیقه پرسش و پاسخ و گفتگو بین شرکت کنندگان و سخنرانان انجام شد.

این همایش فردا هم از ساعت 9 بر اساس برنامه ای که اعلام شده است با 8 سخنرانی خارجی و 3 سخنرانی داخلی در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ادامه خواهد یافت و با ضیافت شامی که در دانشگاه خوارزمی برگزار می شود پایان خواهد یافت.

 گزارش روز دوم

دومین روز همایش بین المللی ضرورت گفتگو در علوم انسانی با موضوع دو دهه گفتمان جهانی سازی علوم اجتماعی، با 4 نشست و  12 سخنرانی (8 سخنران خارجی و 4 سخنرانی داخلی) روز پنجشنبه 7 اردیبهشت ماه دنبال شد و با موفقیت به پایان رسید.

موضوع اصلی نشست های روز دوم پراکتیس های جهانی سازی علوم اجتماعی بود. در نشست اول که توسط رسول رسولی پور از دانشگاه خوارزمی مدیریت می شد، دنیا دنیز چاکر از دانشگاه ملی سنگاپور درباره تطبیق گرایی و بازاندیشی در سیاست های اسلامی: روش های تکاملی در پژوهش های بین فرهنگی؛ دوریس ویدمن از دانشگاه کاربردی زویکاو آلمان با عنوان استراتژی های جهانی شدن در روانشناسی و فلسفه؛ مقایسه دیسیپلین ها، و علیرضا قبادی از دانشگاه خوارزمی با عنوان با نظر به چه حوزه هایی از سنت گرایی یا جهانی سازی جامعه شناسی به پیشرفت می رسد؟ ، سخن گفتند.

سخنرانان نشست دوم عباس رضایی از دانشگاه اهواز، انزو کلمبو از دانشگاه دگلی میلان و ماکس هالر از دانشگاه گراز اتریش بودند که به ترتیب مقاله خود را با عنوان های درباره استراتژی دوگانه: به سوی جامعه شناسی بومی/ جهانی، آموزش جهانی جهانی سازی، و ارتباطات علمی بین المللی مابین عام گرایی و ملی گرایی متعصبانه  ارائه کردند. مدیر این نشست فرید العطاس از دانشگاه ملی سنگاپور بود.

در نشست سوم که بعد از ظهر بگزار شد و توسط دنیا دنیز چاکر از دانشگاه ملی سنگاپور مدیریت می شد، نیما زاهدی نامقی از دانشگاه لاوال کانادا درباره مواجهه با آلتوسر و برخی از متاثران از آرای وی: واسازی دانش نژادی شده ، شوجیرو یازاوا از دانشگاه سیو ژاپن با عنوان مسائل مدرنیته ی بازاندیشان، و اسماعیل علیزاده از دانشگاه علامه طباطبایی با عنوان نقش مسئله برای ایجاد جامعه شناسی جهانی سخن گفتند.

آخرین نشست با مدیریت سید حسین سراج زاده، از دانشگاه خوارزمی و رئیس انجمن جامعه شناسی ایران برگزار شد. در این نشست، پائولو ریوتی از دانشگاه دوبلین ایرلند، معصومه صادقی آهنگر از دانشگاه مازندران و گلنار یلکولووا از دانشگاه ملی تحقیقات فنی قزاقستان، مقاله های خود را به ترتیب با عنوان های آیا روشی یگانه برای همگان وجود دارد؟ جهانی سازی علوم اجتماعی و مطالعه ی تغییرات سیاسی، دامنه و خرد علوم اجتماعی: ناممکن بودن یک روش کیفی جهانی، و بحران علوم انسانی با تاکید بر قزاقستان، ارائه کردند.

در برنامه همایش برای هر مقاله 30 دقیقه وقت در نظر گرفته شده بود که 20 دقیقه آن به ارائه مقاله و 10 دقیقه به بحث و گفتگو تخصیص داده شده بود. در نتیجه گفتگوهای مفیدی درباره موضوعات مورد بحث بین شنوندگان و ارائه دهندگان در می گرفت که فضای کنفرانس را زنده و فعال کرده بود.

بخش پایانی همایش ملاحظات و مباحث پایانی بود که در آن شرکت کنندگان در کنفرانس، دیدگاه و برداشت خود درباره کنفرانس را مطرح کردند و درباره امکانات و راه های تداوم چنین نشست هایی و توسعه همکاری های افراد و سازمان های همکار سخن گفتند. شرکت کنندگان ایرانی و خارجی با رضایت از کیفیت مباحث و مقالات و بحث و گفتگوهای زنده و سودمند، آمادگی خود را برای گسترش همکاری های علمی در آینده اعلام کردند.

پایان بخش مراسم نشست و مهمانی شامی بود که به میزبانی رئیس دانشگاه خوارزمی برگزار شد. در این نشست، سراج زاده، مدیرگروه جامعه شناسی دانشگاه خوارزمی و رئیس انجمن جامعه شناسی ایران و رسولی پور رئیس دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی گزارشی از برگزاری همایش ارائه دادند و از سازمان ها و افراد همکار و حامی تشکر کردند. دکتر محمدعلی سبحان اللهی رئیس دانشگاه خوارزمی هم از برگزاری همایش و نقش انجمن جامعه شناسی در این امر تقدیر کرد و خواستار توسعه همکاری های علمی بین المللی شده و هدایایی به مهمانان اهداکرد. دکتر کریمی مدیر روابط بین الملل دانشگاه که در امر صدور ویزا برای شرکت کنندگان خارجی همکاری موثری داشت، از برنامه های دانشگاه خوارزمی برای بین المللی شدن سخن گفت. مهمانان هم از تجربه بسیار رضایت بخش خود از شرکت در همایش و دیدار از ایران سخن گفتند.

مهمانان خارجی در روز جمعه در یک تور تهران گردی که با حمایت سازمان میراث فرهنگی سازماندهی شده به دیدار مکان های تاریخی و دیدنی تهران رفتند.

لازم به یادآوری است که همایش بین المللی ضرورت گفتگو در علوم انسانی با موضوع دو دهه گفتمان جهانی سازی علوم اجتماعی، به ابتکار دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه خوارزمی شروع شده است. همایش امسال با همکاری دانشگاه خوارزمی، انجمن جامعه شناسی ایران، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، و شبکه جهانی علوم انسانی اجتماعی (World SSH Net ) برگزار شد؛ و انجمن بین المللی جامعه شناسی (International Sociological Association)، شورای عربی علوم اجتماعی  (Arab Council for the Social Sciences)، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات وزارت ارشاد، و انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتبطات از حامیان آن بودند.

یکی از ویژگی های این همایش این بود که به معنای واقعی کلمه بین المللی بود یعنی با همکاری و حمایت سازمان های علمی بین المللی معتبر برگزار شد، شمار شرکت کنندگان خارجی زیاد بود، همه نشست ها به زبان انگلیسی بود. با وجود این با هزینه کمی برگزار شد و شرکت کنندگان خارجی همه هزینه های سفر خود را تامین کرده بودند. 

فایل های صوتی و تصویری این همایش به زودی در دسترس قرار خواهد گرفت.

برنامه زمانی فارسی 

برنامه زمانی انگلیسی


 

اخبار مرتبط: