190دفتر استانی خراسان رضوی انجمن جامعه‌شناسی ایران نشست هشتم اسفندماه سال 1391 خود را به موضوع «شناخت مسائل توسعه ایران» اختصاص داد که در آن دکتر محمود سریع القلم به سخنرانی پرداخت. این نشست در تالار فردوسی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

آنچه در ادامه می‌خوانید چکیده بحث‌های این جلسه است.

توسعه ایران تابع دو نوع شناخت است: 1) شناخت اصول جهان شمول توسعه یافتگی در سطح جهانی و 2) تمرکز بر مزیت های نسبی ایران. مهم ترین اصل مرتبط به توسعه یافتگی که در سطح جهانی بازتاب موفقیت آمیز داشته و به توسعه ایران نیز ارتباط پیدا می کند، بارور کردن جامعه ایرانی به معنای به حداقل رساندن اختلافات فکری، اجماع فلسفی، بسط تشکل‌های مدنی و دولت حداقلی است. نهادسازی، سازمان سازی و حقوقی کردن نظام سیاسی و عملکرد سیاسی و فاصله گرفتن از سلیقه فردی و حرکت در مسیر رویه سازی از جمله چالش‌های اساس فرآیند توسعه یافتگی ایران است.

191در این راستا بارور شدن قوه مقننه و پذیرش نقش فعال تر این نهاد نه تنها در حقوقی تر کردن کل کشور بلکه به موازات افزایش حاکمیت ملی در روابط بین المللی خواهد بود. در این چارچوب، نهاد دولت صرفا مجری و ناظر و مدیر است. جهت گیری کشور و سیاست‌های مکان آن فراتر از نهاد دولت تنظیم شده و به اندیشه ها، سیاست گذاری ها و آینده کشور ثبات می بخشد.