192دفتر انجمن جامعه شناسی در استان خراسان رضوی درتاریخ سوم آبان ماه سال جاری نشستی را با عنوان «تحول آفرینی دیجیتالیزم در مقولات جامعه شناختی سیاسی» با حضور دکتر محسن مدیرشانه‌چی، عضو هیات علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار کرد.

آنچه در پی می‌خوانید چکیده این سخنرانیاست.

دیجیتالیزم و فضای مجازی تحول ژرفی در هر دو عرصه تئوریک (نظری) و پراکتیک (عملی) بسیاری از مقولات و مباحث جامعه شناختی سیاسی به وجود آورده و خواهد آورد. در این عرصه‌ها مقولات اساسی و بنیادینی چون جنبش‌های اجتماعی، انقلاب‌های سیاسی، دموکراسی و تحزب تحولات ژرفی را پشت سر خواهند نهاد و به لحاظ صوری و یا ماهوی دگرگون خواهند شد.

دیجیتالیزم، جنبش‌های اجتماعی را اعم از این که به انقلاب‌های سیاسی منجر شوند یا نشوند، با قالب‌ها و درون مایه‌های تازه‌ای عرضه خواهند کرد. مؤلفه‌هایی چون رهبری، ایدئولوژی و بسیج سیاسی به شکل مرسوم و متعارف تحت هدایت حزب سیاسی، مفهوم و کارکرد خود را از دست خواهد داد و شبکه‌های ارتباطی مجازی چنین نقش‌هایی را به عهده خواهد گرفت. طبعا رویکردها و اهداف چنین جنبش‌ها و انقلاب‌هایی متاثر از فناوری نوین و دیجیتالیزم، ابعاد و وجوه تازه ای خواهد یافت.

اگر طی بیش از دو هزاره - از عصر ارسطو تا دوره روسو - دموکراسی تنها به شکل مستقیم یا مشارکتی متصور بود و از آن پس شکل دیگر دموکراسی - دموکراسی غیر مستقیم یا نمایندگی - جای آن را گرفت، دیجیتالیزم و فضای مجازی با شبکه ارتباطی فراگیر و نفوذ پذیر خود بار دیگر امکان به صحنه آمدن و نقش آفرینی دموکراسی مستقیم را در اشکال تازه فراهم خواهد آورد و سرانجام ضرورت وجودی و نقش آفرینی متداول احزاب سیاسی دچار چالشی اساسی خواهد شد و شکل جدیدی از جامعه مدنی و تشکل‌های اطلاع رسانی و ارتباطی مردمی پدید خواهد آمد.

تحولاتی از آن گونه که اشاره رفت، از عرصه عمل به عرصه نظر و قلمرو دانش های جامعه شناختی سیاسی بسط می‌یابد و مباحث و معارف تازه ای در این دانش‌ها پیش خواهد کشید. بر این مبنا دیجیتالیزم افزون بر تحول در فرایندهای سیاسی و اجتماعی، موضوعات و مقولات جامعه شناختی سیاسی را نیز متاثر خواهد ساخت.