*معصومه محمودیان

اولین جلسه­ رسمی انجمن جامعه شناسی ایران- دفتر مازندران پس از وقفه­ ای طولانی، روز دوشنبه دوم آذرماه 1394 در محل اتاق شورای دانشکده­ علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه مازندران و با حضور جمعی از اساتید و دانشجویان دوره های کارشناسی ارشد و دکتری رشته های علوم اجتماعی برگزار شد.

در ابتدای این نشست که در آن دکتر جانعلی زاده، مدیر گروه علوم اجتماعی، دکتر شارع پور از مدیران پیشین دفتر انجمن در مازندران، دکتر رضایی، مدیر اتاق فکر استان مازندران، دکتر ریاحی، مدیر برنامه­ ریزی فرهنگی دانشگاه، دکتر ابراهیمی، دکتر صالحی، دکتر فیروزجائیان، دکتر حسنی نیز حضور داشتند، دکتر فروتن، مدیر دفتر مازندران انجمن جامعه شناسی ایران، در سخنانی ابراز امیدواری کرد که بازگشایی دفتر انجمن موجبات پویایی و بالندگی بیشتر گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران را فراهم آورد.

او با اشاره به مشکلات گوناگونی که در این مسیر وجود دارد تاکید کرد: در مواجهه با مشکلات به کنشگرانی علاقمند، با انگیزه و توانمند نیاز است تا ضمن پیگیری اهداف، موجبات بهبود امور را نیز فراهم آورند.

در ادامه، مدیر گروه علوم اجتماعی دانشگاه مازندران گفت: از یک سو امکانات موجود در فضای دانشگاه نعماتی در سفره­ علم هستند که برای بهره ­مندی دانشجویان فراهم شده ­اند و از سوی دیگر کمبودها و مشکلاتی وجود دارد که با تلاش عاشقانه می­ توان بر آنها غلبه کرد و به راه خود ادامه داد.

سپس، دکتر فروتن با یادآوری و قدردانی از زحمات دکتر شارع پور بعنوان یکی از پیشگامان دفتر انجمن جامعه­ شناسی ایران در مازندران، از وی دعوت کرد تا ضمن ارائه­ تاریخچه ­ای از فعالیت­ های دفتر مازندران انجمن جامعه شناسی ایران، تجربیات خود را با حاضران در میان بگذارد.

دکتر شارع پور با طرح تاریخچه مختصری از فعالیت­ های پیشین گفت: دفتر مازندران انجمن جامعه شناسی ایران اولین دفتر انجمن در استانها بود که در سال 1380 توسط مرحوم دکتر عبداللهی افتتاح شد و برگزاری کنگره جامعه شناسی را در پیشینه­ فعالیت­ های خود دارد.

سال­های 78 تا اوایل دهه­ 80 را اوج فعالیت­های دفتر مازندران انجمن جامعه شناسی ایران دانست و ادامه داد: حضور و فعالیت در شبکه­ های علمی یکی از مسیرهای اصلی تعریف و ساختن هویت حرفه ­ای، ایجاد ارتباطات و کسب مهارت­ های مورد نیاز است و فضای ایجاد شده، فرصت مناسبی است که می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

در پایان این جلسه، دکتر فروتن ضمن قدردانی مجدد از همکاران گروه علوم اجتماعی بویژه مدیر گروه جهت حفظ دفتر انجمن طی سالهای گذشته و همچنین تشکر از مدیران سابق دفتر انجمن، دکتر شارع پور و دکتر رازقی، از کلیه همکاران و دانشجویان دعوت کرد تا در حد توان تلاش و مشارکت خویش را در فعالیت­های دفتر انجمن داشته باشند. او همچنین خاطر نشان کرد که بزودی نشست جداگانه دیگری به منظور طرح ایده ها و استماع نقطه نظرات دانشجویان در راستای ارتقای تعامل علمی و بهبود فعالیت­های دفتر انجمن برگزار خواهد شد.

* تهیه گزارش (دانشجوی دکترای بررسی مسائل اجتماعی ایران دانشگاه مازندران)