• مکان: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

photo 2017 06 23 04 01 11نشست با خوشامدگویی دکتر سید حسین سراج زاده (رئیس انجمن جامعه شناسی ایران)، به مدیران گروه‌ها و تشکر از دکتر حسین میرزایی (رئیس پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی) جهت حمایت از برگزاری این برنامه آغاز شد. دکتر سراج زاده ضمن اشاره به ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی یادآور شد که یکی از ارکان مهم انجمن جامعه شناسی ایران گروه های علمی- تخصصی وکارگروه‌های مرتبط با آنها هستند و کميته هایی مانند روابط بين الملل،کمیته انتشارات ،کمیته گروه های علمی و ... هم برای ساماندهی و برنامه‌ریزی بهتر برای افزایش فعالیت های علمی انجمن ایجاد شده اند. در واقع بیش‌ترین فعالیت‌های انجمن توسط گروه‌های تخصصی و دفاتر دانشگاهی انجمن انجام می‌گیرد. بر این اساس لازم است هیات مدیره با گروه‌ها در تعامل و ارتباط مداوم و سازنده و هم افزا باشد. این جلسه نیز با همین رویکرد با همت و تلاش کمیته گروه های علمی- تخصصی تشکیل شده است.

دکتر سراج زاده با اشاره به فعالیت‌های گروه‌ها در سال 95 افزود: در حال حاضر 33 گروه تخصصى در انجمن جامعه شناسی ایران وجود دارند که به طور مستمر و مداوم علمی در جهت چاپ کتاب، مقاله، نقد فيلم و نقد کتاب، برگزاری همایش‌ها و جشنواره‌ها و نشست‌های علمی فعالیت می کنند. این درحالی است که 19 گروه علمی- تخصصى انجمن جامعه شناسی به حالت تعلیق درآمده و غیر فعال هستند. این گروه‌ها در گذشته فعالیت داشتند و اکنون نیز به صورت بالقوه ظرفیت‌هایی برای فعالیت دارند.

وی گفت: ميزان فعاليت هاى گروه‌های انجمن در سال گذشته متفاوت بوده است. برخی گروه ها دامنه فعالیت‌شان از 15 برنامه فراتر رفته است و بعضی نیز فقط یک برنامه داشته‌اند. دکتر سراج زاده از حضار برای شرکت در این جلسه تشکر و قدردانی کرد و افزود: با توجه به اهمیت پیشنهادها و دغدغه های مدیران محترم گروهها، ادامه نشست به طرح مباحث این عزیزان اختصاص خواهد یافت. سپس مدیران گروهها به طرح دیدگاه‌های خود به شرح زیر پرداختند:

دکتر توکلی، مدیر گروه هنر با توجه به مسائل گروه مربوطه مواردی را مطرح و دغدغه خود را به شکل طرح سوال بیان کرد و یادآور شد که در بخش آموزش انجمن و دوره هایی که در دفتر آموزش‌های جامعه محور انجمن جامعه شناسی شکل می گیرد گروه‌شان فعالیت دارد اما این فعالیت‌ها به عنوان فعالیت گروه ثبت نمی شود. بنابراین لازم است در زمینه ثبت فعالیت های علمی این مرکز بازنگری صورت گیرد.

اسماعیل خلیلی ( مدیرگروه جامعه شناسی معرفت) با اشاره به روند تشکیل انجمن جامعه شناسی از ابتدا تاکنون، گفت: همزمان با برگزاری اولين کنفرانس توسعه کار، انجمن جامعه شناسى با همت دکتر غلامعباس توسلی و ریاست ایشان پایه گذاری شد. درکنفرانس بابلسر چرخشی در عملکرد انجمن اتفاق افتاد و پس از آن نقش هيت مديره در پیشبرد اهداف انجمن با تشکیل دفاتر استانی و استقرار در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران اهمیت بیش‌تری پیدا کرد. این تلاش ها در دوره‌ای که تعامل با وزارت علوم بیش‌تر شد به میزان خيلى زیادی کمک کرد تا پيوندی بين دولت و انجمن جامعه شناسی شکل گیرد که به نفع هر دو است. اکنون انجمن جامعه شناسی يکى از کارهای خوبى که می تواند انجام دهد برنامه ریزی برای آینده است، ترسيم افق صورت گیرد و برنامه‌ا ی جامع و هدفمند تهیه شود تا توانايى‌ها و ايده‌هاى فردى در جهت رشد نهادمندى مفید واقع شود.

نکته بعدی که او اشاره کرد نوشتن تجارب حرفه ای توسط مدیران گروه ها بود. وی افزود: تاريخ اجتماعات علمى خيلى مهم‌تر از تاریخ صرف مدیریت ها است. در دهه سوم فعالیت انجمن جامعه شناسى ويترين بيرونى که از انجمن‌ها وجود دارد، خيلى با اهميت تر از محتوایی است که درباره آن بحث می شود. ایشان پیشنهاد کرد در کنار اين انجمن علمی يک انجمن صنفى شکل بگیرد که به دفاع از حقوق صنفی جامعه شناسان بپردازد. او به جای خالی باشگاه جامعه شناسان اشاره کرد و گفت: اعضا به چنین مرکزی براى دورهمی و گپ و گفت و تعامل نياز دارند .

سپس دکتر احمد بخارایی (مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی)با اشاره به دغدغه های گروه مربوطه، مواردی نظیر:کمبود سالن مناسب و کيفيت سالن انجمن، مشکلات ضبط صدا و تصوير و امکانات جانبی برای محل برگزاری نشست‌ها را مطرح کرد و افزود: باید در مورد آن‌ها چاره‌ای اندیشید. او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: انجمن نمى تواند از امکانات دانشکده استفاده کند.تبليغات گسترده و اطلاع رسانى برای نشست ها انجام می‌شود اما با اين حال تعداد حضار خیلی کم است که باید آسیب شناسی صورت گیرد. در عین حال از رسانه های جدید استفاده مناسبی صورت نمی گیرد. پخش مستقیم صوتى و تصويرى باید در انجمن مورد توجه قرارگیرد و صداى انجمن باید پژواک داشته باشد .

ایشان با انتقاد از مختصر بودن گزارش های گروهها درباره نشست هایی که برگزار می کنند گفت: گزارش‌ها باید مبسوط و دربرگیرنده همه نکات باشد و دلیل این امر را فقر نيروی انسانی دانست که گروه های علمی- تخصصی با آن مواجهند. دکتر بخارایی با آسیب شناسی گروهها گفت: ما با چند دسته گروه مواجه ایم:دبير و مدير فعال، دبير فعال، مديرگروه فعال.بنابراین برخی از گروه ها که فعالیت خیلی کمی دارند باید بایکدیگر ادغام شوند.نکته  دیگری که ایشان اشاره کرد حضور فعالانه و اعلام نظر صریح انجمن جامعه شناسی در ارائه گزارش ها و دستور العمل ها و در رابطه با مسایل اجتماعی بود.دکتر شروین وکیلی (مدیر گروه جامعه شناسی تاریخی) با اشاره به خوشنام بودن و سنت های خوبی که در انجمن وجود دارد گفت به نظر می رسد انجمن جامعه شناسی ایران خيلى خوشخيم و افرادی که در آن فعالیت می کنند دور از فساد هستند با این حال لازم است پروتکل های این سازمان به روشنی تدوین شود.ایشان افزود: باید درباره شيوه ارتباط انجمن با بیرون از فضای خود برنامه ریزی شود.بايد درباره شيوه تعامل انجمن با نهادهای دیگر چاره اندیشی شود. مثلا به نویسندگان حوزه جامعه شناسی جايزه کتاب سال اهدا شود.

دکتر غلامرضا مقدم (مدیر گروه جامعه شناسی اخلاق) فراوانى و تکرارى بودن برخی از مباحث را عاملی دانست که سبب می‌شود در اولويت‌بندی کارها تامل بیش‌تری صورت گیرد. در این راستااهميت قايل شدن به فضا و مکان قابل قبول برای برگزاری کنفرانس ها و نشست ها موضوعی حیاتی و انکار ناپذیر است.نکته بعدى اينکه جامعه شناسی به دلیل این که هویت مستقل ندارد آسیب پذیر است. هويتی که نظام روان شناسى و مهندسى دارد چرا نظام اجتماعى از آن بهره مند نیست. چرا نباید نظام اجتماعی داشته باشیم مانند نظام روان شناسی و برای واگذاری طرح ها با کد آن به افراد متخصص جامعه شناس ارجاع داده شود.

وی گفت: فعالیت انجمن مثال بارز «خود گویی و خود خندی،عجب مرد هنرمندی!» شده است. کسانی که برایشان جلسه برگزار می شود اطلاعاتشان در آن زمینه چقدر است؟! باید جلسات در دانشکده های علوم پايه و فنى مهندسى برگزار شود،      سخنرانی جامعه شناسان برای آنها از جذابيت بالاتری برخوردار است زیرا آنها اطلاعات محدودی در این زمینه ها دارند. حتی بعضى از مسئولان رده بالای حکومتی (مانند برخی از نمایندگان مجلس) نیز خالى از نگرش جامعه شناسى هستند که باید در این زمینه برای آنها جلسات مشورتی گذاشته شود. او افزود: برنامه 3 ساله‌ای که گروه ها ارائه می دهند باید موضوع محور باشد نه برنامه محور، مثلا هر گروهی موضوعات کليدى و مشخص را در بازه‌ زمانی مشخص به سرانجام برساند و نتیجه علمی قابل قبول و منسجم در راستای اهداف انجمن حاصل شود.

دکتر سمیه توحیدلو (مدیرگروه جامعه شناسی اقتصادی) اشاره به مشکلی که جامعه شناسان و انجمن جامعه شناسی با آن مواجه‌اند افزود: تقليل‌گرایی و برگزاری يک سرى جلسات که مشکلی از جامعه رفع نمی کند و نداشتن چشم‌انداز را از جمله این مسائل است. ایشان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: باید به جمع جامعه شناسان در جلسات مختلف توجه داشت، شاید به سختى بتوان همه را در یک محیط جمع کرد ولی این نشست ها از طريق انجمن جامعه شناسى باعث خواهد شد، نهاد علم و مجموعه جامعه شناسی و حوزه هاى وابسته آن درگير مشکلات بروکراتیک دانشگاهى نشود.

دکتر توحیدلو نکته‌ بعدى و مهم را استفاده از رسانه های ارتباطی جدید دانست و یادآوری کرد انجمن‌های جامعه شناسی دردنیا حضور آنلاین در پاره ای از مسائل و موضوعات دارند و بلافاصله جهت گیری های متعددی در این زمینه ها دارند. سایت انجمن و کانال تلگرامی که انجمن جامعه شناسی دارد محل توليد خبر نيست. وی افزود: باید با اشخاص حقیقی و حقوقى و نهاد هاى مربوط به جامعه شناسی ارتباط برقرار شود و لازم است با دنيا ارتباط نهادى برقرار کرد.

دکتر عالیه شکربیگی (مدیر گروه خانواده)با اشاره به فضای کنونی جامعه گفت: همکاران نباید از فضای سياسى که در آن قرار داریم چشم پوشی کنند. در دوره ای حتی دعوت از مهمان خارجی برای جلسات کار مشکلی بود، بايد دید فضا و ميدان چگونه اجازه خواهند داد و برنامه ریزی ها دقیق و متناسب باشد.ایشان با اشاره به پذیرش مسوليت کمیته همایش های انجمن، بر مطلوب بودن و کیفی بودن این همایش ها تاکید کرد و از گروهها درخواست نمود در جهت برگزاری مطلوب تر همایش‌ها همکاری کنند.

دکتر جبار رحمانی (مدیر گروه فرهنگ و جامعه) گفت: بیشتر جلسات باید بيرون از دانشگاه تهران بايد برگزارشود بدین ترتیب از محدودیت های مکانی و کیفیت مکان می‌توان رهایی یافت. از طرف دیگر انجمن باید با توجه به رسالت خود در حوزه نشر کتاب جامعه شناسی فعالیت کند. وی افزود: امروزه که همه ساختار‌ها به گونه‌ا ی درگیر جامعه شناسی هستند باید از این فرصت استفاده کرد. ایشان در پایان با حاکمیت منطق پولی در فعالیت های انجمن مخالفت کرد.

دکتر حسین میرزایی (رئيس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی) وزارت علوم گفت: شیوه سنتی که برای برگزاری جلسات وجود دارد دارای برد جهانی است، و این جلسات را باید جدی گرفت، انجمن جامعه شناسی از غنای فرهنگی و مدیریتی با سابقه‌ طولانی برخوردار است. با توجه به وضعیت علوم انسانی در کشور وضعیت انجمن جامعه شناسی وضعیت مطلوبی است. ارتباط با دستگاه‌های اجرایی کشور ضروری است، دوستانی که در بیرون از دولت کار می‌کنند مانند دوستانی که در درون سیستم فعالیت می‌کنند، محترم هستند واین دوگانه نباید به نفع همدیگر ذبح شوند.

دکتر مهدی مطهرنیا (مدیر گروه آینده پژوهی اجتماعی) نیز بر آسیب شناسی وضع موجود تاکیدکرد و گفت: شفافیت بحث‌ها برای شناخت جامعه لازم است. باید چشم انداز مشخص شود، چاپ کتاب‌های اساتید می تواند ازفعالیت های انجمن جامعه شناسی باشد. ایشان همگرایی و هم اندیشی را لازمه پیشرفت انجمن و حل مسایل جامعه عنوان کرد.

دکتر علی شفیعی (مدیر گروه پزشکی و سلامت)با اشاره به عدم استقبال جوانان از انجمن گفت: نباید نخبه گرایانه اندیشید، انجمن جذابیت و جایگاه گذشته را برای جوانان ندارد. انجمن می تواند براى جوانان و دانشجویان تایید اعتبار کند و در دوره‌های بین‌المللی آنها را معرفی کند و به طور خاص کسانی که علاقه مند به جامعه شناسی هستند باید جذب و عضو شوند. ایشان در بخش دیگری از بیانات خود عنوان کرد: مطالعات و پیوست های اجتماعی که در سازمان‌های مختلف انجام می شود باید استاندارد و طبق مولفه‌های علمی باشد. ملاحظات جامعه شناختی رعایت شود و ارتباط دوسویه با دیگر نهادها وجود داشته باشد.

دکتر خلیل میرزایی (مدیر گروه جامعه شناسی صلح) اظهار داشت: انجمن باید بتواند به افراد وابسته به خود سود برساند. این هدف با همکاری سازمان ها و معرفی اعضا هیئت علمی و اعضا پژوهشگران برآورده می‌شود. ایشان عقیده داشت باید انجمن در این زمینه ها تفاهم نامه‌هایی را امضا کند و از این طریق طرح‌های پژوهشی و کارگاه ها در سطح ملی و بین المللی شناسایی شود و از قابلیت هایی که افراد مختلف در انجمن دارند استفاده مفیدی صورت گیرد.

دکتر کرم حبیب پور(مدیر گروه ارزیابی تاثیر اجتماعی) با اشاره به این‌که ارتباط جامعه شناسی با جامعه ضعیف است، گفت نهاد جامعه‌شناسی درگیر مسائل سیاسی است. بهانه سیاست و قدرت مانع کنشگری اجتماعی شده است. وی پیشنهاد کرد یک نظام پایش در انجمن شکل گیرد و عملکرد گروهها ارزیابی شود و در صورت نیاز گروهها ادغام شوند و گروههای فعال و دارای برنامه حفظ شوند. او افزود: باید در سه مورد انگاره جامعه‌شناسی، سازمان یافتگی انجمن و شیوه ارتباط انجمن با سایر نهادها ساماندهی صورت گیرد.                                                       

در پایان دکتر شیرین احمدنیا عضو هیات مدیره و مدیر کمیته گروه‌های تخصصی انجمن، با تشکر از حضور همه مدیران محترم تاکید کرد که انجمن یک تشکل علمی داوطلبانه است و میزان توفیق آن به اهتمام و میزان زمانی که اعضا صرف فعالیت در انجمن می‌کنند، بستگی دارد. در واقع همه اعضا در قبال انجمن مسئولیت دارند. گروه‌های علمی می‌توانند در راستای موضوع تخصصی خود با نهادهای مختلف ارتباط برقرار کنند، پروژه تعریف کنند و امکانات جذب کنند. وی همچنین به عنوان دبیر علمی چهارمین همایش پژوهش‌های فرهنگی اجتماعی که در آذرماه سال 96 برگزار می‌شود، از مدیران گروهها خواست که برای برگزاری نشست‌های تخصصی در این همایش برنامه‌ریزی کنند.

فهرست افراد حاضر در نشست :

• دکتر سید حسین سراج زاده (رئیس انجمن)

• دکتر شیرین احمدنیا (عضو هیات مدیره انجمن)

• دکتر پرویز اجلالی (عضو هیات مدیره انجمن)

• دکتر سیامک زند رضوی (عضو هیات مدیره انجمن)

• دکتر فرهنگ ارشاد (سردبیر مجله جامعه شناسی)

• آقای پیام روشنفکر (عضو هیات مدیره انجمن)

• دکتر احمد بخارایی (مدیر گروه مسائل و آسیب های اجتماعی)

• دکتر نیره توکلی (مدیر گروه جامعه شناسی هنر)

• دکتر سمیه توحیدلو (مدیر گروه جامعه شناسی اقتصادی)

• آقای اسماعیل خلیلی (گروه جامعه شناسی معرفت)

• دکتر کرم حبیب پور(مدیر گروه ارزیابی تاثیر اجتماعی)

• دکتر جبار رحمانی (مدیر گروه فرهنگ و جامعه)

• دکتر محمد جواد زاهدی مازندراني (مدیر گروه جامعه شناسی توسعه و دگرگونی های اجتماعی)

• دکتر عالیه شکربیگی (مدیر گروه خانواده)

• دکتر علی شفیعی (مدیر گروه پزشکی و سلامت)

• دکتر خلیل میرزایی (مدیر گروه جامعه شناسی صلح)

• دکترغلامرضا مقدم (مدیر گروه جامعه شناسی اخلاق)

• دکتر مهدی مطهرنیا (مدیر گروه آینده پژوهی اجتماعی)

• دکتر حسین میرزایی (رئيس پژوهشکده مطالعات اجتماعی و فرهنگی)

• دکتر سید حسین نبوی (مدیر گروه جامعه شناسی کشورهای اسلامی)

• دکتر سید محمود نجاتی حسینی (مدیر گروه جامعه شناسی دین)

• دکتر شروین وکیلی (مدیر گروه جامعه شناسی تاریخی)

• دکتر علی نوری (دبیر کمیته گروه‌های علمی- تخصصی)

• ژیلا آور (کارشناس و مسئول دبیرخانه انجمن)

• اعظم فلاح (مدیر داخلی مجلات انجمن)

• فاطمه مقدم (مسئول وب سایت انجمن)

• میلاد پوررجبی (کارشناس کمیته گروه‌های علمی- تخصصی)

 


اخبار مرتبط: