224شیرین احمدنیا*

فراخوان سومین همایش ملی دوسالانه پژوهش های اجتماعی فرهنگی در جامعه ایران در معرض دید علاقمندان به علوم اجتماعی و اعضای انجمن قرار گرفته است و انجمن جامعه شناسی ایران با همکاری برخی از نهادهای علمی و پژوهشی کشور، انجمن های علمی، و سازمان های دولتی و غیر دولتی حامی علم و پژوهش در ایران در آذرماه سال جاری، در قالب برگزاری این همایش ملی، در نظر دارد مجموعه ای از دستاوردهای علمی و پژوهشی در عرصه علوم اجتماعی را در معرض دید، تبادل نظر و نقد و بررسی صاحب نظران و اعضای جامعه قرار دهد.

برگزاری این همایش، مصادف با «هفته پژوهش» خواهد بود؛ یعنی چهارمین هفته آذر ماه که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از سال۱۳۷۹به این سو، به نام «هفته پژوهش» نامگذاری کرده و آغازگر آن، یعنی 25 آذرماه، نیز روزی است که پیش از این از سوی «شورای فرهنگ عمومی» کشور به نام «روز پژوهش» نامگذاری شده است. هدف از چنین نامگذاری، تاکید بیشتر بر اهمیت پژوهش، نقش، جایگاه و تأثیر پژوهش و پژوهشگران در اداره امور کشور، و بهبود وضعیت و کیفیت زندگی شهروندان بوده است. نهادهای علمی و پژوهشی از این فرصت برای زمینه سازی تعامل اندیشمندان و دغدغه مندان جامعه دانشگاهی، پژوهشگران، و صاحب نظران رشته های گوناگون علمی و همچنین ارائه دستاوردهای پژوهشی و تاکید بر کارآیی و سودمندی و تاثیرگذاری یافته های حاصل از تاملات کارشناسانه و پژوهش های کاربردی خود بهره می گیرند.

هر چند تکاپو و تعامل علمی و تلاش برای استقرار علم و پژوهش در جایگاه بایسته آن قرار نیست به این هفته ها و روزهای نامگذاری شده، محدود شود، به ویژه در زمانی که دولتمردان و اصحاب سیاست نیز بر توجه همزمان به آموزش و پژوهش، تاکید مصرح داشته و از مراکز علمی برای شناسایی مشکلات و مسایل کشور و ارائه راهکارهای نو، مدد جسته اند، همایش های ملی به ویژه آنها که در قالب همکاری نهادهای علمی- پژوهشی متنوع، جنبه میان رشته ای نیز پیدا می کنند، فرصت و ظرفیت خوبی را برای ارتقای دانش، ترویج علم، و حمایت از فعالیت های پژوهشی، و گسترش نگاه نقادانه به رویدادهای جامعه، فراهم می کند که شایسته است از آن بهره کافی و وافی برد. جامعه امروز با وابستگی و پیوستگیِ هر چه بیشتر شئون زندگی اقتصادی- اجتماعی به اطلاعات و دانش و فن آوری های اطلاعاتی و ارتباطی در مسیر تبدیل و تغییر به جامعه ای دانش بنیان قرار گرفته است، در نتیجه امید می رود مسئولان و اولیای امور نیز پیوسته بیشتر و عمیق تر به نقش حائز اهمیت و روشنگرِ اطلاعات و آگاهی های مبتنی بر تاملات کارشناسی علمی و یافته های پژوهشی پی برده، و جایگاه و نقش کلیدی محقق و پژوهش را به رسمیت بشناسند، و آنها را بر جایگاه کلیدی، محوری و تعیین کننده شان در سیاست گذاری ها، و برنامه ریزی و اجرا بنشانند.

مطابق با رویه جاری در برگزاری همایش دوسالانه «پژوهش های فرهنگی اجتماعی در جامعه ایران»، دو محور اصلی و فرعی جهت دریافت چکیده مقالات پژوهشگران پیش بینی شده است.

طبق فراخوان منتشر شده، از کلیه صاحب نظران و محققین، دانشجویان و دانشگاهیان گرامی دعوت شده تا در مهلت مقرر به ارسال چکیده مقالات خود در چارچوب زیر-محورهای دو گانه عمومی یا ویژه، یا هر دو، اقدام بفرمایند.

«محور عمومی» همایش دارای زیر-محورهایی به شرح زیر است:

  • شناخت نیازها، اولویت ها، نتایج و دستاوردهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی در ایران
  • ظرفیت ها و موانع پژوهش اجتماعی و فرهنگی میان رشته ای در زمینه های آموزشی، پژوهشی، خدمات و مشاوره
  • ارزیابی نقش و دستاوردهای انجمن ها و نهادهای علمی و اجرایی اثرگذار در عرصه پژوهش اجتماعی و فرهنگی
  • نقد و بررسی معیارهای کمی و کیفی در ارزیابی پژوهش اجتماعی و فرهنگی
  • بررسی جایگاه و کاربست پژوهش اجتماعی و فرهنگی و طرح های ملی در سیاست­گذاری ها برنامه ریزی های توسعه اجتماعی اقتصادی
  • بازبینی روش­شناختیظرفیت ها و تناسب انواع روش های کمی، کیفی و تاریخی در پژوهش اجتماعی و فرهنگی ایران
  • فرصت ها و تهدیدهای پژوهش اجتماعی و فرهنگی با تاکید بر نقش بخش خصوصی و دولتی

در این فراخوان، همچنین محور ویژه این همایش معرفی شده است که در سال جاری، به یکی از رویکردهای متاخر پژوهشی یعنی آینده پژوهی اختصاص یافته و زیر-محور های آن، عبارتند از:

  • معرفی اهمیت و کاربرد آینده پژوهی در قلمروهای اجتماعی و فرهنگی.
  • بررسی دستاوردهای آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی در ایران.
  • کاربرد نظریه ها و روش های اجتماعی و فرهنگی و به طور خاص کاربرد نظریه ها و روش های جامعه شناختی در مطالعات آینده پژوهی.
  • تحلیل نقش آینده پژوهی اجتماعی و فرهنگی در زمینه مطالعات توسعه وسیاست عمومی.
  • مطالعات آینده در قلمروهای خاص جامعه، سیاست و فرهنگ ایرانی.
  • شناخت نیازها و اولویت های در مطالعات اجتماعی آینده در ایران.

کار-گروه آینده پژوهی انجمن جامعه شناسی نیز به ریاست آقای تقی کمالی در انجمن جامعه شناسی راه اندازی شده است و ایشان نیز در مقام دبیر علمی محور ویژه همایش با مجموعه انجمن و این همایش همکاری دارند.

با امید به این که با مشارکت فعال و حضور گسترده اعضای جامعه علمی و دانشگاهی، و محققین و اندیشمندان فرهیخته ایران در فعالیت های ارزنده علمی در عرصه آموزش و پژوهش و ترویج علم در رشته های گوناگون علمی به ویژه علوم انسانی و اجتماعی شاهد رونق و رشد همه جانبه فعالیت های علمی و پژوهشی و تقویت نهادهای مربوطه و نهایتا ً توسعه به معنای واقعی آن در کشور باشیم، همه شما صاحب نظران و پژوهشگران ارجمند را به مشارکت در این همایش فرا می خوانیم.

* مدیر کمیته ارتباطات و همکاری های علمی انجمن جامعه شناسی ایران و دبیر علمی سومین همایش دوسالانه پژوهش های اجتماعی فرهنگی در جامعه ایران این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید