230فرهنگ ارشاد*

دومین همایش «زبان، مفاهیم و واژگان علوم اجتماعی» در بهار 1393 برگزار خواهد شد. در همایش اول، سخنرانی‌ها و مطالب سودمندی ارائه گردید و برای ما تجربه ارزنده­ای را به­همراه داشت. بدیهی است اهمیت مفاهیم و واژگان یک علم، به اهمیت نظری و سودمندی عملی آن رشته علمی بستگی دارد؛ ولی بازنگری، تحول و توسعه دامنه مفهومی و واژگانی، نیز به­طور متقابل راه را بر توسعه آن حوزه علمی باز می­کند.

در جامعه­شناسی علم، جوامع توسعه یافته‌تر را جامعه دانشی نیز می­گویند. در جامعه دانشی، اهمیت علم و مفاهیم علمی در ساختار ذهنی و فهم عمومی مردم بازتاب پیدا کرده است. این امر به­ویژه در مورد علوم اجتماعی مصادیق فراوانی دارد. برای نمونه، مفاهیمی چون دموکراسی، عدالت اجتماعی، طبقه اجتماعی، و بسیاری دیگر از مفاهیم تخصصیِ اجتماعی، در زبان و گفتمان روزمرۀ مردم جاری می­شود. از سوی دیگر، بسیاری از مفاهیم و واژگان دقیق علمی از طریق ترجمه متون بیگانه، در گفتمان علمی ما راه یافته است. اهمیت و جایگاه متون ترجمه­ای در فضای دانشگاهی و به­ویژه در سطوح تحصیلات تکمیلی و تخصصی علوم اجتماعی امری روشن است. خوب می­دانیم که در ترجمه متون علوم اجتماعی، گزینش معادل­های مناسب فارسی در برابر واژگان خارجی، کاری ظریف و پراهمیت است و این مهم با مطرح شدن و ابداع مفاهیم جدید، همواره حساس­تر می­شود.

همایش زبان، مفاهیم و واژگان علوم اجتماعی با توجه به این ملاحظات برگزار می­شود تا اهل علم را در فهم کارکرد و جایگاه مفاهیم و واژه­گزینی مناسب در حوزه علوم اجتماعی یاری نماید. از اساتید و سایر دانش­پژوهان محترم دعوت می­شود تا با ارائه مقاله در این تلاش جمعیِ علمی همکاری فرمایند. علاوه بر این، چنانچه گروه­ها، انجمن­ها و سایر نهادهای علمی- تخصصی آمادگی داشته باشند تا به صورت جمعی (شامل سه یا چهار نفر سخنران) در این همایش شرکت کنند، شورای علمی همایش از این پیشنهاد استقبال نموده و با تبادل نظر، نشستی خاص در برنامه این همایش در نظر خواهد گرفت. همچنین، انجمن جامعه­شناسی ایران هرگونه همکاری و یاری انجمن­ها و نهادهای علمی را غنیمت شمرده و به­ازاء این همکاری لوگوی آن­ها را در پوستر فراخوان همایش ثبت خواهد نمود.

*دبیر علمی همایش