268شیرین احمدنیا[*]
بنا به اصلاحات اخیر در اساسنامه انجمن (در پی رای‌گیری اعضا در مجمع عمومی سال جاری انجمن جامعه شناسی ایران)، دانشجویان سال سوم به بالا در رشته‌های علوم اجتماعی این امکان را یافته اند که با عنوان "عضویت دانشجویی"، در زمره اعضای انجمن درآیند و از امتیازات آن (نظیر دریافت اخبار از طریق ای‌میل، دریافت رایگان مجله جامعه‌شناسی ایران، مجله مطالعات اجتماعی ایران و خبرنامه انجمن جامعه‌شناسی) برخوردار شوند. بدین ترتیب، زمینه‌ی فعالیت اعضای جدیدی فراهم شده است که به لحاظ سنی جوان‌تر هستند و از این‌رو امید می‌رود حضور موثر و پیدایش عرصه ی نوینی برای فعالیت ایشان، شور و نشاط بیشتری و نیز دستآوردهای موثر و فعالیت‌های امیدبخشی را برای مجموعه‌ی حاضر به ارمغان آورد؛ به ترتیبی که انجمن جامعه شناسی به طور اخص و جامعه علمی و آکادمیک حوزه علوم اجتماعی در ایران به طور اعم از آن منتفع شوند.

برای تحقق انتظاراتی که متوجه اعضای جوان این انجمن است، طرح و برنامه‌ریزی و به کارگیری ایده‌های مبتکرانه که روند تغییرات و پیامدهای مثبت را زمینه‌سازی کند، ضرورت می یابد. اعضای هیئت مدیره انجمن جامعه‌شناسی در نشست‌های اخیر خود بر لزوم فراهم کردن مقدمات تحقق این اهداف تاکید داشته‌اند و در نتیجه ایده‌هایی مطرح شده که بر حول محور "تقویت بخش دانشجویی انجمن" می گردد. از آنجا که از ابتدای انتشار خبر امکان عضویت دانشجویی، مراجعات متعدد و استقبال خوبی از سوی دانشجویان در پاسخ به فراخوان انجمن به عمل آمده است، پتانسیل مناسبی برای تحقق همکاری مطلوب میان دانشجویان و سایر اعضای انجمن پیش بینی می‌شود. اعضای هیئت مدیره به این می‌اندیشند که چگونه با سازمان‌دهی مناسب آنها از توان بالقوه‌ی این نیروهای جوان و مشتاق و مولد به بهترین وجهی در جهت پیشبرد اهداف انجمن بهره گرفته شود.

از جمله ایده‌هایی که مایل به طرح آن هستم و مورد توجه اعضای هیئت مدیره نیز قرار گرفته، ایجاد بخش دانشجویی است که زیر نظر هیئت مدیره‌ی دانشجویی به فعالیت بپردازد؛ متشکل از اعضای منتخب دانشجویان با رعایت اصولی تدوین شده، مشابه آنچه در مورد هیئت مدیره انجمن به انجام می‌رسد. همچنین امید دارم مشارکت اعضای دانشجویی را در نشست‌های علمی- تخصصی، در قالب فعالیت‌های جاری گروه‌های علمی- تخصصی، سخنرانی‌ها و همایش‌های انجمن تشویق و تسهیل کنیم. بدین ترتیب زمینه‌ی آشنایی متقابل و همکاری‌های بعدی اعضای پیش کسوت، اساتید و پژوهشگران را با دانشجویان بیشتر فراهم آوریم. ایده‌ی دیگری که مورد استقبال قرار گرفته است، جلب همکاری گروه‌های دانشجویی است که هم اینک در قالب انجمن‌های علمی متنوعی نظیر انجمن علمی پژوهشگری، انسان شناسی، مددکاری، برنامه‌ریزی اجتماعی، جمعیت شناسی و ... در سطح دانشکده‌ها در دانشگاه‌های سراسر کشور به فعالیت در کنار یکدیگر به طور موازی مشغولند و گرد آوردن ایشان جهت همکاری‌های وسیع‌تر در چارچوب فعالیت‌های فراگیر انجمن جامعه‌شناسی ایران می‌تواند عرصه‌ی عمل و فعالیت ایشان را به نحو موثری گسترش دهد و همکاری‌های نیروهای جوان در سطح دانشگاه‌ها را انسجام ببخشد. همکاری و مشارکت اعضای دانشجویی می‌تواند به سهم خود زمینه‌ی گسترش فعالیت‌ها و شناسایی انجمن و رشته علوم اجتماعی را در سطح دانشگاه‌ها و جامعه علمی و دانشگاهی کشور ابعاد تازه و وسیع‌تری بخشد. امیدوارم اعضای انجمن و دوستان و همکاران و علاقمندان با ارائه نظرات و ایده‌های خود، ما را در جهت تحقق تصمیمات و اقدامات آتی در زمینه‌هایی که مطرح کردم، یاری رسانند. با امید مشارکت و همیاری بیشتر همگی شما!

[*] عضو هیات مدیره و مدیر کمیته روابط عمومی انجمن جامعه‌شناسی ایران