295علی یوسفی[*]

تبصره ۲ ماده ۱۹ اساسنامه انجمن جامعه‌شناسی ایران، این امکان را به هیأت مدیره می‌دهد که متناسب با سیاست‌ها و برنامه‌های ملی و استانی انجمن در هر دوره، کمیته‌های اجرایی و تخصصی جدیدی را ایجاد کند. هیأت مدیره انجمن جامعه‌شناسی ایران با تشخیص ضرورت هماهنگی فعالیت‌های استانی انجمن و همسو شدن این فعالیت‌ها با اهداف و سیاست‌های ملی انجمن و همچنین تقویت بنیه تشکیلاتی در استان‌ها، در جلسه مورخ ۲۶/۳/۱۳۸۹، تشکیل "کمیته دفاتر استانی" انجمن جامعه‌شناسی ایران را تصویب کرد.

در اولین گام، بر اساس تحلیل وضعیت دفاتر استانی و چالش‌های پیش روی آنها و تبادل نظر با مدیران دفاتر در گردهمایی ۳۰ تیر ماه ۱۳۸۹ درتهران، پیش‌نویس آیین‌نامه این کمیته تنظیم و جهت تصویب تقدیم هیأت مدیره محترم گردید. هیأت مدیره محترم نیز بعد از بحث و بررسی‌های لازم، آیین‌نامه پیشنهادی کمیته دفاتر استانی را در تاریخ ۱۰ آبان ماه ۱۳۸۹تصویب کرد.

برحسب این آیین‌نامه که به صورت منعطفی تنظیم شده، برنامه‌ریزی و فعالیت به منظور تشکیل و راه‌اندازی دفاتراستانی، ایجاد هماهنگی در بین دفاتر استانی از طریق تشکیل شورای استان‌ها، تقویت رابطه دفاتر استانی با واحدها و کمیته‌های تابعه انجمن، از جمله وظایف اصلی این کمیته تعریف شده است. نکته جالب توجه در ساختار کمیته دفاتر استانی این است که علاوه بر شورای اجرایی که اهداف جاری کمیته را دنبال می‌کند، شورای هماهنگی دفاتر استانی نیز پیش‌بینی شده که وظیفه اصلی آن، ایجاد هماهنگی‌های لازم در بین دفاتر استانی از لحاظ سیاست‌ها و برنامه‌های انجمن خواهد بود.

دومین گام، بعد از تدوین آیین‌نامه و رسمیت بخشیدن به ساختار تشکیلاتی کمیته دفاتر استانی، تدوین برنامه سه ساله این کمیته است که بر اساس مشورت‌های انجام شده، نسخه اولیه برنامه تنظیم شده و به زودی انتشار خواهد یافت. نکته اساسی و مهم در تدوین برنامه سه ساله کمیته دفاتر استانی این است که همواره بتواند بر اساس تحلیل وضعیت انجمن در استان‌ها، برنامه‌ها و سیاست‌های خود را بازسازی کرده و ازطریق تقویت پیوندها و روابط دفاتر با یکدیگر، ظرفیت‌های جدیدی را برای فعالیت‌های انجمن در استان‌ها خلق کند. تحلیل ما این است که در استان‌ها، با وجود برخی محدودیت‌ها، ظرفیت‌های فوق‌العاده‌ای برای بسط فعالیت‌های انجمن جامعه‌شناسی ایران وجود دارند و یکی از سیاست‌های محوری کمیته دفاتر استانی نیز در سه سال آینده این خواهد بود که ظرفیت‌های نهفته انجمن در استان‌ها، به‌ویژه در محیط‌های دانشگاهی را شناسایی و فعال کرده و با اتخاذ موضعی فعال‌تر در وضعیت‌های جاری، برای مهار

مشکلات و چالش‌های پیش روی انجمن، تدابیر لازم را بیاندیشد.

برای تدوین نهایی برنامه سه ساله کمیته دفاتر استانی، اولین جلسه شورای هماهنگی دفاتر استانی با مشارکت همه مدیران محترم دفاتراستانی که درحال حاضر شامل ۱۴ مدیر دفتر استانی می‌شوند، درتاریخ ۹ دی ماه در مشهد برگزار خواهد شد. در این جلسه، ضمن بررسی تجارب برنامه‌ریزی استانی انجمن، برنامه پیشنهادی کمیته دفاتر استانی مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. ما امیدواریم با تشکیل این جلسه که مقدمات ضروری آن فراهم شده، نخستین گام موثر و هماهنگ برای شکل‌گیری نظام جدید برنامه‌ریزی انجمن جامعه‌شناسی ایران در استان‌ها برداشته شود.

[*] عضو هیأت مدیره و مدیر کمیته دفاتر استانی انجمن جامعه شناسی ایران