به نام خداوند جان و خرد

جناب آقای دکتر حسن روحانی

ریاست محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی

با سلام و احترام

untitled 1به استحضار عالی می‌رساند که کارگروه علوم اجتماعی شورای تخصصی تحول وارتقاء علوم انسانی اخیرا متنی را به عنوان ماحصل فعالیت گروه به منظور بازنگری در عنوان های درس‌های کارشناسی رشته پژوهشگری علوم اجتماعی در اختیار  جامعه شناسان کشور قرار داده است. به محض اطلاع رسانی در این مورد نقدهای مهمی از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها و اجتماع علمی علوم اجتماعی  نسبت به این سند مطرح شد که بعضی از آن ها در فضای مجازی و مطبوعات کشور انتشار یافته است. منتقدان تناقضات و نقاط ضعف متعددی در این سند دیده اند و تصویب و اجرای عجولانه آن را قبل از مداقه کافی به ضرر ارتقا و تحول علوم اجتماعی در ایران دانسته اند.

با توجه به این مسئله، انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان تشکل فراگیر این رشته احساس مسئولیت کرده و درچند نشست متوالی به ارزیابی این سند پرداخت. نتایج این ارزیابی در ذیل می آید:

  1. به طور کلی انجمن جامعه شناسی ایران فرایند، روش و نتایج این بازنگری را برای علوم اجتماعی ایران مثبت ارزیابی نمی کند و بر این باور است که عملی شدن این تصمیم ها به جهت پشتوانه ضعیف کارشناسی و علمی آن و عدم مقبولیت فرایند و ساز و کار انجام این بازنگری نزد اجتماع علمی دانشگاهی منجر به نتایج نامطلوبی در کیفیت آموزش این رشته و تضعیف جایگاه وسرمایه اجتماعی شورای  عالی انقلاب فرهنگی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دست اندرکاران این برنامه در میان اعضای هیئت علمی، دانشجویان و دانش آموختگان علوم اجتماعی خواهد شد.
  2. از لحاظ روش و فرایند کار ایرادات اساسی بر این سند وارد است از جمله:

3.از لحاظ محتوایی، ایرادات بسیاری بر سند فوق وارد است که ورود به آن مستلزم تفصیل است و می بایست پس از توقف روند فعلی  بدون تعجیل و با فرصت کافی و با مشارکت مناسب اهالی رشته به آن ها پرداخته شود. اما اگر بخواهیم به اجمال معایب محتوایی سند فوق را برشماریم باید بگوییم که برنامه پیشنهادی کنونی منجر به تربیت فارغ التحصیلانی خواهد شد که نه از مهارت های کافی برای شناخت، مداخله و احیاناً مشارکت در سیاستگذاری برای حل مسائل مبرم اجتماعی،که جامعه امروز ما با خیل وسیعی از آن ها روبه روست، برخوردارند و نه می توانند به توانایی های علمی و نظری این رشته چیزی بیفزایند.

با توجــه به جمیع موارد فوق، لازم است روند فعلی متوقف و شرایطی فراهم شود تا با رعایت معیارهای اعلام شده در آیین نامه واگذاری اختیارات برنامه ریزی درسی به دانشگاهها که عبارتند از: "انطباق هر چه بیشتر برنامه درسی با نیازهای جامعه، ﻧﻬﺎﺩﻳﻨﻪ ﻛﺮﺩﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﺭﻳﺰﻱ ﺩﺭﺳﻲ ﺩﺭ ﺩﺍﻧﺸﮕﺎﻫﻬﺎ، ﺭﻭﺯﺁﻣﺪ ﺷﺪﻥ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﺗﺤﻮﻻﺕ ﺩﺍﻧﺶ ﺑﺸﺮﻱ، و تناسب برنامه درسی با امکانات و تواناییهای دانشگاه"، و با بهرمندی از توان و ظرفیت دانشگاه‌ها و انجمن های علمی و جلب مشارکت نهادی شده آنها این امر مهم دنبال شود.

برای جنابعالی در تحقق اهداف پیشرفت علمی و فرهنگی کشور آرزوی توفیق داریم.

 

                                                                                                                                                                     با تجدید احترام

                                                                                                                                                              انجمن جامعه شناسی ایران

 

رو نوشت:

 

فایل PDF نامه را از اینجا دریافت کنید.

 

اخبار مرتبط: