(دکترای روابط بین‌الملل و استاد دانشگاه تهران)

دکتر الهه کولایی اردیبهشت1401هم‌راستا با پنجمین همایش کنکاش‌های مفهومی و نظری دربارۀ جامعۀّ ایران

1. مهم‌ترین ویژگی جامعه ایران در تاریخ معاصر چیست؟

تجربۀ حکومت دینی پس از انقلاب اسلامی 1357 مهم‌ترین تجربۀ جامعۀ ایران است که در طول صد و پنجاه سال گذشته فراز و فرود بسیاری را در برابر موج نوگرایی و نوشدگی تجربه کرده بود. جامعه ایران به‌­عنوان یک جامعۀ سنتی که در برابر نمادها و نمودهای دگرگونی‌­های عمیق در غرب قرار داشته، با پس زدن الگوی نوسازی پهلوی، الگوی توسعۀ دینی را بر پایه ایده‌­ها و اندیشه­‌های نوگرایان اسلامی، چه در حوزه و چه در دانشگاه هدف قرار داد. آنچه در فرآیند تحوّلات انقلابی در ایران شکل گرفت، مانند همه تجربه‌­های انقلابی در جهان، رخدادهایی بود که بسیاری از آرزوها و خواسته­‌ها را برآورده نکرد. در واقع مهم است که بدانیم تفاوت آرزو و خواسته نیز به­درستی مورد توجه انقلابیون قرار نگرفت. چالش‌های گذار به جامعه باز، در برابر این انقلاب نیز آشکار شد، همان­گونه که بارها در جامعه­‌های دیگر تکرار شده بود.

2. مهم‌ترین تغییر اجتماعی ایران معاصر از دیدگاه شما کدام است؟

جامعۀ ایران، مانند همه جامعه‌­های انقلابی در طول بیش از چهار دهۀ اخیر، با دگرگونی­‌های گسترده و عمیقی روبه­‌رو بوده است، که با ایجاد موج جهانی شدن، بیش از جامعه‌های انقلابی دیگر، آن را با چالش روبه­رو کرده است.­ تغییر نسل و شکاف‌های نسلی با شکاف‌های فرهنگی و ارزشی همراه شده­‌اند. نسلی که انقلاب اسلامی را برپا کرد و جنگ و مقاومت را تجربه کرد، به زودی با خیل عظیم زنان و مردانِ جویای تغییرهای هم‌­جانبه روبه‌­رو شد. ولی شکاف نسل­‌ها از سوی نهادهای قدرت که با رویکردهای ایدئولوژیک، کارکردهای داخلی و خارجی خود را مطرح و اجرا می­‌کنند، انکار می­‌شود؛ به جای آنکه دیده شود و به حساب آید.

3. چه مفهومی مهم‌ترین خصوصیات تغییرات اجتماعی را وصف می‌کند؟

مفهوم «گذار» از یک جامعۀ سنّتی که در پشت شعارهای ایدئولوژیک از باورها و ارزش‌های خود دفاع می­‌کند و حتی به بنیادگرایی تمایل پیدا می­‌کند، به جامعه­‌ای مدرن و امروزی که می­‌کوشد با تکیه بر ارزش‌های جهان­شمول و اتّکاء به رویکردهای جهانی، شیوۀ زندگی خود را تعیین کند و این حق را برای خود بر اساس باورهای ورامرزی دنبال می­‌کند، مهم‌ترین ویژگی تغییرهای اجتماعی کنونی است. قرار گرفتن ایران در منطقۀ خاورمیانه، به خوبی همه‌­گیری گسترش این رویارویی را در سطح منطقه به نمایش می­گذارد. در برابر این درخواستِ پرقدرت، مقاومت و مخالفتی همه‌­جانبه از سوی نهادهای قدرت در جریان است. بسته به سطح همراهی و همکاری آنان با جامعۀ جهانی، این رویارویی شدت و گستره بیشتری پیدا می­‌کند.

4. روندهای اصلی تغییرات اجتماعی ایران کدام‌اند؟

جهانی شدن و کمرنگ شدن مفهوم مرزها، ایران را به بخشی از جامعه جهانی تبدیل کرده است. در برابر این روند و آثار آن، سرشت حکمرانی در خاورمیانه و مقاومت نهادهای قدرت در برابر خواسته­‌های در حال دگرگونی در این جامعه‌­ها، همچنان در برابر گسترش درخواست‌های گوناگون اجتماعی، به ویژه زنان و جوانان مقاومت می‌­کند. یکی از مهم‌ترین آثار جهانی­‌شدن، افزایش آگاهی‌های اجتماعی است. ولی در شرایط نبود فرهنگ مدنی و نهادهای استوار اجتماعی و حتی حرف‌ه­ای، افزایش آگاهی‌ها بیشتر به افزایش انتظارها منجر می­‌شود؛ بدون آنکه فرهنگ و نهادهای لازم و کافی برای برآوردن آن وجود داشته باشند. این وضعیت به رویارویی میان نیروهای اجتماعی خواستار ادامۀ وضع موجود یا حتی بازگشت به عقب و نیز جمعیّت بزرگی از خواستاران دگرگونی‌های جدّی دامن می­‌زند.

5. برای شخص شما کدام خصوصیت این تغییرات امیدآفرین و کدام بیم‌آفرین‌اند؟

تجربه‌های تکراری در جامعه­‌های غرب آسیا، مانند جامعۀ ایران، نشان داده تنها با بیان خواسته‌­ها و حتی انفجار آن، که به تکان‌های شدید سیاسی هم منجر شود، گذار به آزادی و شرایط اعمال حاکمیّت مردم و نیز برقراری عدالت فراهم نشده و نمی­‌شود. تمرکز بر جنبۀ سیاسیِ دگرگونی‌های اجتماعی در کشورهای منطقه و از جمله ایران، بسیار خسارت‌­بار بوده است. فشار برای دگرگونی و تکاپو برای رسیدن به آزادی در همۀ سطوح، بدون وقفه ادامه خواهد یافت، که بسیار امیدآفرین است. روند افزایش آگاهی عمومی نیز غیرقابل توقف است؛ الگوهایی که در شرق آسیا پاسخ داده، در غرب آن پاسخ نخواهد داد. ولی نبود توجه لازم به الزام­ها و ضرورت­‌های یک گذار موفق در این منطقه از جهان نیز بسیار نگران‌کننده است؛ به‌­ویژه که در جامعۀ ایران، تکرار گذشته‌­های تلخ و بی­‌توجهی ساختاری به درس‌­های تاریخ، سنتی دیرپا و ماندگار بوده است.  

 


مصاحبه‌کننده همکار: آقای محمدرضا ذوالفقاری

مدیر بخش اقتراح: آقای حسین نوری‌نیا