مجری و تسهیل گر سطح یک: زهرا کمالی دهقان

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهر کرج با گروه‌های هدف؛ فرزندان، مادران و پدران در شهریور و مهرماه سال 98  در کانون رشد خلاق برگزار شد. مسئولیت هماهنگی‌های مربوط به محل برگزاری و دعوت از شرکت کنندگان بر عهده کانون رشد خلاق بود که با جدیت تمام آن را انجام دادند و خود در تمام کارگاه‌های شش گانه حضور داشتند. بعد از برگزاری کارگاه فرزندان، از تعدادی از نوجوانان فعال و علاقمند در حوزه تسهیلگیری خواسته شد که در کارگاه والدین به عنوان دستیار تسهیلگر به مجری طرح در استان البرز کمک کنند که این کار باعث اشتیاق نوجوانان به کارهای اجتماعی وفرهنگی داوطلبانه شود.

در این کارگاه شرکت کنندگان حول دو پرسش اساسی در رابطه با مسائل خانواده به گفتگو نشستند:

  • ویژگی یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی بر سر راه خانواده مطلوب می باشد؟

در این کارگاه‌ها پاسخ‌های نسبتاً مشابه‌ای در سه گروه هدف (فرزندان، مادران و پدران) دیده شد. به عنوان مثال احترام، انتقادپذیری، خودخواه نبودن، گفتگوی سالم، متحد بودن اعضا خانواده، صمیمیت و دوستی بین اعضا خانواده، صبور بودن و گوش شنوا داشتن، داشتن امنیت و آرامش، شاد بودن و با یکدیگر مهربان بودن از نکات مهم ویژگی خانواده مطلوب بود که گروه فرزندان به ان اشاره کردند. گروه ماردان هم ویژگی‌هایی از قبیل: هماهنگ بودن اعضا در کلیه مسائل خانواده، ارتباط و گفتگو افراد یک خانواده، شاد بودن، تربیت خانوادگی مطلوب والدین، راست گویی و صداقت در خانواده، وجود عشق و محبت در بین اعضا خانواده را ذکر نمودند. برای گروه پدران ویژگی‌های مانند محبت کردن، دوستی و علاقه بین اعضا خانواده، وجود گفتگو، ارامش، اعتماد به یکدیگر و همکاری بین اعضای خانواده به عنوان ویژگی خانواده مطلوب در نظر گرفته شد. از موانع داشتن یک خانواده مطلوب می توان به اختصار به درک نکردن متقابل، نگرانی‌های بی دلیل، دروغ، خیانت، نبودن اعتماد و آرامش بین اعضا، مشکلات اقتصادی و فرهنگی، نبودن احترام، فاصله سنی والدین و فرزندان، بیان نکردن مشکلات، طلاق عاطفی والدین در گروه فرزندان اشاره کرد. در گروه والدین نیز به موانعی از قبیل: نبود عشق و محبت، وجود ناهنجارهای رفتاری در والدین، دروغگویی، شیوۀ تربیت غلط والدین برای فرزندان،عدم درک متقابل، نبود ارتباط سالم، نبود قوانین واضح و روشن در خانواده، عدم شناخت از یکدیگر، شاد نبودن، عدم پذیرش، تنش دائمی بین اعضا خانواده، طلاق عاطفی والدین، بی‌اعتمادی،نبود محبت، فاصله، مشکلات اقتصادی، نبود تفاهم اشاره شد.      

در کارگاه هفتم که کارگاهی یک روزه و با حضور فرزندان، مادران و پدران است، نتایج کارگاههای شش گانه مورد بررسی مجدد قرار خواهد گرفت.

برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.
کرج کارگاه 6گانه1کرج کارگاه 6گانه2کرج کارگاه 6گانه3کرج کارگاه 6گانه4