زهرا قاسم زاده*

کارگاه مساله یابی مشارکتی خانواده (مرحله اول طرح ملی گفتگوی خانواده) روز سه شنبه 30 مهرماه 1398 در تالار باغ ملی شهر قدس، با حضور 25 نفر از کارشناسان سازمان های دولتی و مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده برگزار شد.

فعالیت های کارگاه طبق پروتکل انجام شد. کارگاه با معرفی افراد و فعالیتی که مشغول به انجام آن هستند و ارتباط آن با حوزه زنان، کودکان و خانواده و بیان یک ویژگی مثبت با یکی از حروف نام یا نام خانوادگی بود. پس از نوشتن سوالات شرکت کنندگان در مورد کارگاه و اولویت بندی آن، برگه ها جمع آوری و بازتوزیع شده و اولویت اول برگه ای که در اختیار هر کدام از شرکت کنندگان بود، برای جمع خوانده شد. بنابراین محوریت سوالات شرکت کنندگان در خصوص کارگاه و پیش زمینه فکری آنان مشخص شدند. سپس کارت‌های مساله در بین افراد توزیع شد که ابتدا شرکت کنندگان به صورت فردی اهمیت هر مساله را در قسمت طیف ده درجه ای مشخص کرده و سپس در گروه های سه چهار نفره این فعالیت را به صورت گروهی انجام داده و یک نام برای گروه خود انتخاب نمودند. در نهایت گروه ها با توجه به کارتهای در دسترس یک مساله را به عنوان مساله محوری مشخص کرده و ریشه ها، پیامدها را نشان داده و در مورد جایگاه مساله محوری و ارزیابی از وضعیت موجود مساله و سیاست های پیشنهادی مرتبط با آن، به صورت گروهی گفتگو نمودند. در خلال فعالیت های کارگاه برای ایجاد انرژی و هیجان در شرکت کنندگان بازی نامه در کارگاه انجام شد.

در طی بحث و گفتگو صفحاتی از کتاب مسائل اجتماعی (نوشته جان مشونیس) در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت تا آن صفحات را مرور کرده و از هر گروه یک نفر مطلب خوانده شده را برای جمع ارائه دهدمهمترین مسائل اجتماعی مورد بررسی در کارگاه عبارت بود از:

  • نبود آموزش های قبل از ازدواج
  • زندگی در مناطق حاشیه
  • بیکار (در جستجوی شغل)
  • نبود مهارت‌های فنی و حرفه ای
  • عدم گفتگو میان اعضای خانواده
  • دسترسی به مواد مخدر

قبل از ارائه کار گروهی برای جمع، برگه هایی از کتاب «بازی و تمرین تفکر انتقادی» در اختیار شرکت کنندگان قرار گرفت. افراد داوطلب نکات روی برگه خود را برای جمع خوانده و در مورد آن گفتگو کردند و پس از آن افراد کار گروهی خود را برای جمع ارائه نموده و سایر شرکت کنندگان هم نظرات خود را در مورد مساله هر گروه بیان نمودند.

در پایان از خانم دکتر عالیه شکربیگی مجری شهر تهران که جهت هماهنگی کارگاه کمک نمودند و خانم زهرا گنجعلی دانشجوی کارشناسی ارشد جامعه شناسی که در کارگاه حضور داشته و تا پایان با بنده همکاری نمودند و خانم آجرلو، مشاور بانوان فرمانداری قدس که در جهت هماهنگی و دعوت از شرکت کنندگان صمیمانه همکاری نمودند، سپاسگزارم.

شهرقدس مهر98 1

شهرقدس مهر98 2

شهرقدس مهر98 3

شهرقدس مهر98 4

 

 

 


*تهیه گزارش (تسهیل گر طرح)