مجری: زهرا کمالی دهقان

شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده در شهرملارد با گروه‌های هدف؛ فرزندان، مادران و پدران در آبان و آذرماه 1398 در سمن سایه‌بان، کمیته امداد امام خمینی شهر ملارد، دبیرستان دخترانه حنان برگزار شد. مسئولیت محل برگزاری و دعوت از شرکت کنندگان بر عهده سمن‌ها بود که با جدیت تمام آن را انجام دادند و خود در تمام کارگاه‌های شش گانه حضور داشتند. در سمن سایه‌بان دو کارگاه نوجوانان و یک کارگاه مادران- که همگی از اتباع افغان بودند- برگزار شد. سه کارگاه مادران و دو کارگاه پدران نیز با همکاری کمیته امداد امام خمینی و دبیرستان دخترانه حنان تشکیل گردید. به‌علت تراکم جمعیت افغان در شهر ملارد سعی براین بود که این گروه از افراد هم در کارگاه‌های مرحله دوم حضور داشته باشند.

در این کارگاه شرکت کنندگان حول دو پرسش اساسی در رابطه با مسائل خانواده به گفتگو نشستند:

  • ویژگی یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی بر سر راه خانواده مطلوب می باشد؟

در کارگاه مادران افغان ویژگی خانواده مطلوب از نظر آنها؛ به روز بودن تربیت فرزندان، تفاهم بین والدین، وجود ارامش در محیط خانواده، زندگی سالم و به دور از اعتیاد، فرزندان تحصیل‌کرده، زندگی بدون دعوا و تنش، وضع اقتصادی خوب و شادی در خانواده می دانستند.

موانع خانواده مطلوب را نیز؛ اعتیاد، خشونت (کتک کاری)، بی پولی، کودک کار، بیکاری، کارگری در زنان، بی احترامی و توهین، دوری از کشور و خانواده، بی‌احترامی در کشور مقصد و تاثیر آن بر فرزندان، افسردگی و مشکلات روحی عنوان کردند. در کارگاه نوجوانان ویژگی خانواده مطلوب؛ احترام به والدین، وجود ارامش، عشق و تفاهم پدر و مادر به یکدیگر، مهربانی اعضا خانواده به هم می دانستند.

موانع خانواده مطلوب از نظر نوجوانان افغان در بیشتر موارد وضعیت اقتصادی ضعیف خانواده بود و در موار بعدی بیماری و ناتوانی سرپرست خانوار، اعتیاد، فوت سرپرست خانوار، زندانی بودن یکی از والدین، وجود خشونت در خانواده عنوان کردند.

کارگاه مادران دردبیرستان دخترانه و کمیته امداد امام خمینی شهر ملارد نیز برگزار گردید، از نظر این افراد ویژگی خانواده مطلوب؛ امنیت، اخلاق خوب، تفاهم زن و شوهر، صمیمیت و دوستی، مدیریت در خانواده، وجود آرامش، اعتقاد دینی عشق و محبت بین اعضا بود. موانع خانواد مطلوب نیز وضعیت اقتصادی، بی سوادی، عدم آرامش، دعوا و نزاع در خانه، عدم نظارت بر فرزندان، عدم صداقت، عدم تفاهم و گذشت، اعتیاد، عدم درک متقابل، لجبازی و غیره عنوان شد.

کارگاه پدران ویژگی خانواده مطلوب، سلامتی جسم و روح، ایمان، همکاری اعضا خانواده، عدم دروغ، وجود احترام بین اعضا، کمک و همکاری افراد خانواده در سختی ها، عدم پنهان کاری می‌دانستند و موانع خانواد مطلوب را، عدم تفاهم، عدم درک درست از یکدیگر، سرکوب اشتباهات، عدم محبت و علاقه، داشتن توقعات بالا، عدم صداقت، متحد نبودن، بی مسئولیتی وغیره عنوان کردند.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

ملارد کارگاه شش گانه1

ملارد کارگاه شش گانه2

ملارد کارگاه شش گانه3

ملارد کارگاه شش گانه4

ملارد کارگاه شش گانه6

ملارد کارگاه شش گانه5