دكتر مهدي قادري*

کارگاه­‌های شش­‌گانه مرحله دوم «طرح ملی گفتگوی خانواده» با محوریت "خانواده مطلوب (ایده‌آل) و موانع تحقق آن" در ماه‌های مرداد و شهریور 1398 در شهر سقز (استان کردستان) برگزار شد. به منظور برگزاري اين كارگاه‌ها در ابتدا، از طریق اطلاع‌رسانی در سطح شهر، هماهنگی با سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی، در جریان قرار گرفتن سازمان‌های غیردولتی و انتخاب تسهیل‌گران علاقمند به همکاری، برنامه‌ریزی‌ها و مقدمات لازم انجام شد. سپس، از طريق سازمان‌هاي مردم نهاد فعال در حوزه امورات خيريه، پيشگيري و مبارزه با آسيب‌هاي اجتماعي و افراد فعال در عرصه­‌هاي مدني و اجتماعي در سطح شهر از هر یک از گروه‌های سه‌گانه ذينفع (پدران، مادران و فرزندان) دعوت به عمل آمد، به طوريكه براي هر يك از اين گروه‌­ها دو کارگاه مجزا با حضور حداقل 20 نفر و حداکثر 32 نفر برگزار شد.

مشارکت کنندگان هنگام حضور در کارگا‌ه‌ها پس آشنايي مقدماتي با قوانین و چگونگی فرآيند كار، در یک فضای صمیمانه با همديگر به تبادل نظر پرداخته و در رابطه با موضوعات زیر به گفت و گو پرداختند:

  • ویژگی‌های خانواده مطلوب (ایده‌آل) کدامند؟
  • چه موانعی بر سر راه تحقق خانواده مطلوب (ایده‌آل) وجود دارد؟
  • پیامدهای این موانع بر وضعیت خانواده چه خواهد بود؟

بررسی مشاهدات، تحلیل آراء و نظرات مشارکت‌کنندگان (گروه‌های ذینفع) نشان داد كه اگر چه در برخي موارد ويژگي­‌هاي مشتركي ميان هر سه گروه مورد مطالعه در رابطه با مشخصات خانواده مطلوب وجود داشت، اما دستیابی به شاخص‌های مطلق و واحد درباره خانواده مطلوب امري غيرممكن است. زيرا امور "مطلوب يا ايده‌آل" اموري سيال و متغيير هستند كه متأثر از عوامل گوناگوني بوده و با توجه به عواملي همچون خاستگاه طبقاتی، سطح تحصيلات، شرایط سنی، جنسيت، ارزش­‌هاي رايج و متداول اجتماع، ويژگي‌­هاي ذهنی مشاركت‌­كنندگان و ... مي‌­توانند از يكديگر متمايز جلوه كنند. به طور كلي مهم‌ترين ويژگي­‌هاي خانواده مطلوب از منظر گروه‌­هاي سه‌گانه مورد مطالعه به شكل زير بود:

مهم‌ترين ويژگي­‌هاي خانواده مطلوب از ديدگاه فرزندان شامل: احترام متقابل ميان اعضاي خانواده، تفاهم و درك متقابل، احترام قائل‌ شدن براي عقايد و تصميمات فرزندان، عشق ورزي، مشورت كردن، همبستگي و اتحاد ميان اعضاي خانواده، مشاركت و همكاري در كارهاي خانه، صداقت و راستگويي، برنامه ريزي و نظم، اعتماد متقابل، حمايت هنگام مصائب و سختي، حفظ حريم خصوصي، تواضع و گذشت، پرهيز از اعمال خشونت، آگاهي و دانش بالاي والدين، تأمين نيازهاي اقتصادي اعضاي خانواده، همدلي، پرهيز از كمال­‌گرايي افراطي، آرامش و امنيت، برقراري عدالت.

مهم‌ترين ويژگي­‌هاي خانواده مطلوب از ديدگاه والدين مادر شامل: صبر و شكيبايي، صداقت، قناعت، وضعيت اقتصادي مطلوب، فرزندان سالم، مشاركت و مساعدت، گذشت، اعتماد متقابل، تقوا و ايمان، اميدوار بودن، خوش‌خلقي، اعتماد به نفس، محبت و صميميت، فرزندان موفق، احترام به يكديگر، والدين سالم، احساس امنيت، مسئوليت‌پذيري، تن و روان سالم، تعهد و عدم خيانت، وظيفه شناسي، همفكري بين اعضاي خانواده، عزت نفس، عطوفت و مهرباني.

مهم‌ترين ويژگي­‌هاي خانواده مطلوب از ديدگاه والدين پدر شامل: شعور و درك متقابل، محبت و علاقه بين اعضاي خانواده، گذشت بين طرفين، صداقت، مديريت منطقي خانواده، احترام متقابل، اعتدال و ميانه روي در زندگي، باور به عقايد و ارزشهاي معنوي، قدرداني از همديگر، مشابهت فرهنگي، اخذ تصميمات مشترك، اخلاق مداري، حفظ حيا و حرمت، وجود آرامش و آسايش، احترام به خواسته‌هاي همديگر، رازداري، تعهد و احساس مسئوليت، حفظ شأن و منزلت والدين، وضعيت اقتصادي مطلوب، تن و روان سالم.

برای دریافت اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید.

سقز شهریور98 1

سقز شهریور98 2

سقز شهریور98 3

سقز شهریور98 4

سقز شهریور98 5

سقز شهریور98 6

سقز شهریور98 7

سقز شهریور98 8

سقز شهریور98 9

 


*تهیه گزارش(مجري طرح)