5همایش ملی «زنان، اعتدال و توسعه» روز یکشنبه 18 بهمن ماه 1394 در سالن اجلاس سران با حضور رئیس ‌جمهور و حضور پرشمار زنان فرهیخته و همچنین مسئولان و اساتید دانشگاه توسط معاونت امور زنان وخانواده ریاست چمهوری، سازمان اسناد و کتابخانۀ جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت انجمن جامعه شناسی ایران، انجمن مطالعات فرهنگی و ارتباطات، انجمن علوم سیاسی ایران، و برخی دیگر از دانشگاه ها، نهادهای مدنی و دستگاه های عمومی برگزار شد. 

رئیس ‌جمهور در مراسم افتتاحیه همایش ملی «زنان، اعتدال و توسعه»: زنان باید نقش خود را به رخ جامعه بکشند/ محصور شدن زنان در خانه بدون مبنای فکری است/ از نداشتن حق رای زنان در سوئیس تا نظر امام (ره) درباره حضور زنان در مبارزات انقلابی و نماز جماعت

رییس جمهوری با بیان این که همواره دو تفکر افراط و تفریط در جامعه ما نمود داشته است، گفت: امروز یک مشکل کشور افراط و افراطیون هستند.

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در دومین همایش ملی اعتدال با عنوان «زنان، اعتدال و توسعه» افزود: افراط از مشت و چماق شروع نمی شود، افراط از مغز شروع می شود.

وی تاکید کرد: امروز مشکلاتی را که در جهان داریم بخش بزرگی از افراط است، بعضی ها فقط راه افراط را بلد هستند و هیچ دیگری را بلد نیستند.

رییس دولت تدبیر و امید خاطرنشان کرد: برخی اندیشه و فکر افراطی دارند و متاسفانه گاهی به دین افراطی می اندیشند و دین را افراطی تبیین می کنند.

روحانی با بیان این که اعتدال یک گفتمان است، تصریح کرد: اساس اعتدال از فکر و اندیشه آغاز می شود،اعتدال تنها روش نیست یک بینش است، اعتدال یک منش نیست یک مسیر تفکری است، اعتدال یک شعار نیست یک گفتمان است.

** هر جا مشکلی دیدم، سکوت نکردم

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این که بین نفع کم و ضرر حتمی نفع کم را انتخاب می کنیم، گفت: ما تحت هر شرایطی باید هفتم اسفندماه پای صندوق رای برویم.

رییس قوه مجریه ادامه داد: امروز در آستانه انتخابات باید خیلی حواسمان جمع باشد،

هم مشکلات را می دانم و می فهمم که آنچه خیلی ها می خواستند امروز مطلوب آنها در پیش چشمانشان نیست اما ما یک هدف بلندی داریم، تدبیر همین است.

روحانی افزود: تدبیر یعنی عاقبت کار را ببینیم چه می شود. می شود بلند تر حرف زد اعلامیه داد اما هدف را نباید گم کنیم.

وی یادآور شد: من هر جا مشکلی را دیدم سکوت نکردم، هیچ مشکلی از لحاظ بیان مشکلات ندارم هزینه ها را می دانم، هزینه ها را آنچه مربوط به شخص من است پرداخت می کنم اما خیلی مهم است که پایان کار را ببینیم.

رییس دولت تدبیر و امید با تاکید بر این که در آستانه انتخابات باید خیلی مراقب باشیم، اظهار داشت: برای من نامه ها و پیغام هایی می آید و بسیاری حضوری می گویند چرا این جور شد و آنجور نشد و چرا شما کاری نمی کنید، اما من همه مشکلات را می دانم و می فهمم که آنچه خیلی ها می خواستند و مطلوبشان بود، امروز پیش چشم آنها نیست.

روحانی افزود: بدانیم که می توان با تدبیر و صبر و حوصله و با بسیج عمومی پای صندوق آراء برویم.

وی خاطرنشان کرد: من احساس می کنم در برخی از امور اگر درست نیندیشیم، ممکن است جامعه را مایوس کنیم و عده ای بگویند برای چه پای صندوق آراء بیاییم؟ چه کسی را انتخاب کنیم.

وی با بیان این که گاهی انتخاب سخت می شود و آنچه شما می خواهید نیست، گفت: گاهی در یک فروشگاه برای خرید لباس فرزندتان آنچه ایده آل تان هست را پیدا نمی کنید، اما برای جلوگیری از سرما خوردگی فرزندان خود حتی لباسی را که با ایده آل شما هماهنگ نیست خریداری می کنید.

رییس جمهوری یادآور شد: پس بدانید در انتخابات هم اگر حضور نیابید فرزند و جامعه ما دچار مشکل می شود، پس همان طور که به ناچار از فروشگاه لباسی خریداری می کنید، ولو دلچسب شما نباشد، حضور در انتخابات هم کاری لازم است و ما در هر شرایط باید هفتم اسفند پای صندوق انتخابات برویم.

**حضور در انتخابات را وظیفه و مسئولیت بزرگ خود می دانیم

روحانی با بیان این که ما حضور در انتخابات را به عنوان وظیفه و مسئولیت بزرگ خود می دانیم، تصریح کرد : می دانیم اگر برویم نفع کمی به دست می آوریم و اگر نرویم قطعا ضرر می کنیم. پس بین نفع کم و ضرر قطعی ، ما نفع کم را انتخاب می کنیم.

وی با بیان این که حضور در انتخابات رسالتی بر دوش بانوان جامعه در کنار آقایان است، گفت: در انقلاب و دفاع مقدس و حضور در تظاهرات 22 بهمن همه جا خانم ها حضور فعال، چشمگیر و موثر داشتند و هفتم اسفند نیز ان شاء الله چنین خواهد شد.

رییس جمهوری یادآور شد: بخش بزرگی از مشکلات امروز جهان از افراط است، نگاه برخی به دنیا افراطی است و معتقدند نباید به همه اعتماد کرد. نباید به غریبه ها و به آن طرف میزی ها اعتماد 100 درصد کنیم در حالی که هر چیزی اعتدالی دارد.

وی تصریح کرد: عده ای معتقدند هیچ مشکلی را نمی توان پای میز مذاکره حل کرد و فقط راه افراط و جنگ را بلد هستند و هیچ کار دیگری بلند نیستند.

** زنان تا امروز راه سختی را پیموده اند

رییس جمهوری در ابتدای سخنان خود نیز به ایام فجر انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: زنان ایرانی از روز انقلاب اسلامی در صف مقدم این مبارزه حضور داشتند و شاهد نقش پررنگ زنان در نهضت انقلاب اسلامی در اجتماعات مردم و در خیابان ها بوده ایم.

روحانی با یادآوری وجود تفکر افراطی و تفرطی در جامعه تصریح کرد: در اوایل نهضت اسلامی نیز عده ای می گفتند مردم همه جا و به همه صورت باید در صحنه باشند اما عده ای دیگر حضور زنان در خیابان ها و شنیده شدن صدای آنها و سر دادن شعار توسط زنان را خلاف شرع عنوان می کردند.

وی ادامه داد: در هفته های آخر تبعید امام (ره) در پاریس یکی از علمای بزرگ این سوال را مطرح کرد که زنان در تهران به تظاهرات می آیند و شعار می دهند و فتوای برخی علما این است که زنان یا در تظاهرات شرکت نکنند یا حداقل شعار ندهند که امام راحل فرمودند، زن ها هم می توانند به خیابان بیایند و هم شعار دهند.

وی افزود: همچنین در نمازهای جماعتی که به امامت امام خمینی (ره) بدلیل سرما در زیر چادری در کنار درخت سیب در نوفل لوشاتو برگزار می شد زنان و مردان در کنار یکدیگر در صف های نماز جماعت حاضر می شدند و عده ای به این موضوع ایراد واردمی کردند، اما فتوای امام راحل این بود که حتی زنان در صف جلوی مردان می توانند نماز بخوانند و این موضوع اشکالی ندارد.

رییس قوه مجریه با بیان این که ممکن است این مسائل امروز به نظر شما خنده دار بیاید گفت: این سوال ها و مسائل جزو تاریخ تحول حرکت زنان ما در جامعه است و نشان می دهد که زنان راه سختی را تا امروز پیموده اند.

روحانی افزود: همچنین در اوایل انقلاب اسلامی زمانی که از طرف مجلس نماینده و سرپرست شورای سرپرستی صدا و سیما بودم عده ای ایراد وارد کردند که چرا اخبار را مرد و زن در پشت یک میز در بخش های مختلف برای مردم می خوانند و به این که زن و مرد پشت یک میز بنشینند و خبر بخوانند اشکال وارد می کردند.

وی ادامه داد: حتی برخی می گفتند آیا زن می تواند در انتخابات شرکت کرده و رای بدهد و رای دادن زنان را به معنای نقش داشتن آنها در ولایت و تولیت و اداره جامعه می دانستند، حتی در آن دوره رفتن دختران به دبیرستان از سوی عده ای با موازین اسلامی منافات داشت چه برسد به این که دختران به دانشگاه برود. اما بعد از پیروزی انقلاب امام (ره) راه را باز کردند.

رییس دولت یازدهم با یادآوری این که چند قرن پیش در دانشگاه های انگلیس ورود زنان و دختران ممنوع بوده است، گفت:  در دهه پیش در بسیاری از کشورهای اروپایی زن ها حق رای نداشتند و در سوئیس نیز تا سال 1974 زن ها نمی توانستند، رای بدهند.

روحانی افزود: پس این مشکلات برای زنان در سراسر جهان وجود داشت و زنان جامعه ما نیز برای ورود به مسائل آموزشی مشکلات فراوانی را پشت سر گذاشتند تا بتوانند وارد دانشگاه ها شوند.

وی ادامه داد: همواره شاهد حضور زنان در عرصه های اقتصادی بوده ایم اما در بسیاری از موارد به عنوان نیروی کار دست دوم و تحت فرمان مرد حضور داشتند و در بخش اقتصادی، درآمدها در اختیار مرد قرار می گرفت و آن مقدار که می خواستند به زنان می دادند.

** در توانمند سازی، حضور سیاسی و مدیریت زنان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم

رییس دولت تدبیر و امید با یادآوری این که در دنیای امروز نقش زنان در حوزه آموزش بسیار تاثیرگذار است و تقریبا فاصله جنیستی وجود ندارد، گفت: در حوزه های علمی پیشرفت های بسیاری از سوی زنان اتفاق افتاده است و گاهی در برخی رشته ها تعداد زنان بیشتر از مردان است و در بخش اقتصادی هم روز به روز نقش زنان پررنگ تر می شود گرچه هنوز بی عدالتی هایی وجود دارد که قابل رفع است.

روحانی تصریح کرد: با تحول در فناوری های جدید، روز به روز نقش زنان بیشتر می شود، : خانم ها باید خودشان پیش قدم شوند و تنها به ارائه مقاله و نقدها و مشکلات بسنده نکنند، چرا که زن ها باید در عرصه های مختلف حضور یابند، سخن بگویند و نقش خود را به رخ جامعه بکشند، تا وقتی زنان در کاری حضور پیدا نکرده و نقششان روشن نشود، مردها تاثیر گذاری زنان را باور نمی کنند.

روحانی با بیان این که مردها در بعضی مسائل از جمله توانمندی خانم ها دیر باور هستند، اظهارداشت: مردهای جامعه ما باید با چشم، توانمندی زنان را ببینند و تجربه شخصی من پس از حضور در دانشگاه و مجلس شورای اسلامی این بود که خانم ها بدون اغراق اگر بهتر از نمایندگان مرد کار نکرده اند نقششان از آنها کمتر نبوده است.پس باید حضور زنان را باور کنیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال رشد و توسعه هستیم، رشد و توسعه در کشور امکان پذیر نیست، مگر این که زنان هم مانند مردها نقش پر رنگی ایفا کنند و از ظرفیت و قدرت و استعداد آنها در مسیر توسعه و تعالی کشور استفاده شود.

رییس قوه مجریه با بیان این که باید در مورد حضور زنان در عرصه علم و اقتصاد و سیاست تناسب و تعادل ایجاد شود، افزود: نمی شود خانم ها در عرصه علمی دوشادوش مردها پیش بروند، اما در حوزه اقتصاد با موانع روبرو باشند و ارزش کارشان کمتر محاسبه شود که این اتفاق غیر قابل قبول است.

روحانی همچنین به موانع حضور زنان در بخش های مدیریتی اشاره کرد و گفت: در توانمند سازی و حضور سیاسی و مدیریت زنان هنوز به نقطه مطلوب نرسیده ایم و باید برای آن برنامه ریزی کنیم.

وی با یادآوری مسئولیت های گوناگون زنان در بخش های مختلف اجرایی و دولتی از جمله فرمانداری ها ،استانداری ها و معاونت ها تاکید کرد: بدون اغراق می گویم در انجام این وظایف و عملکرد بانوان، تفاوتی بین مردان و زنان نمی بینم.

رییس جمهوری ادامه داد: عده ای می گویند زنان باید وظیفه مادری انجام دهند و آیا وظیفه فقط مادری است پس وظیفه پدری چه می شود؟

روحانی اظهارداشت: از رسالت سنگین زنان در تربیت فرزندان به خوبی آگاه هستیم اما در تربیت فرزندان پدر هم وظیفه دارد و چطور می شود که پدر هم بیرون از خانه کار کند و وظایف پدری را انجام دهد اما خانم ها نتوانند.

وی با بیان این که ما تفکرات فمینیستی را قبول نداریم، اما تحجر را هم نمی پذیریم، تصریح کرد: نمی دانم عده ای بر چه مبنایی می گویند زن باید محصور در خانه برای همیشه بماند و این ها مثل این که حتی مقام و عظمت فاطمه زهرا (س) را هم به زور می پذیرند.

رییس دولت یازدهم ادامه داد: زندگی فاطمه زهرا (س) به ما نشان می دهد زن ها لیاقت و استعداد هر مقامی را دارند، اگر نگذاریم بانوان از فرصت هایی که خدا و جامعه به آنها داده استفاده کنند ظلم بزرگی به زنان و ایران آینده کرده ایم.

روحانی همچنین گفت: وعده همه ما هفتم اسفند ماه پای صندوق رای برای انتخاب بهترین هاست.

دومین همایش ملی اعتدال با عنوان زنان، اعتدال و توسعه و با هدف کاوش در آموزه ها، رویکردها و مفاهیم اعتدال به منظور پاسخگویی مدبرانه به امید زنان برای حضور بیشتر در فراآیند های گوناگون توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و افزایش توازن، عمق و پایداری توسعه جامعه ما صبح امروز با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی رییس جمهوری، شهیندخت مولاوردی معاون امور زنان و خانواده رییس جمهوری، سید رضا صالحی امیری رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و تنی چند از مقامات کشوری در سالن اجلاس سران آغاز به کار کرد.

دکتر قانعی‌راد در مراسم افتتاحیه: تبیین نقش خط مشی و گفتمان اعتدال در تقویت جایگاه زنان در همایش ملی اعتدال

6دبیر علمی همایش با ارائه گزارشی از روند برگزاری دومین همایش ملی اعتدال تاکید کرد که در  این همایش  نقش خط مشی و گفتمان اعتدال در تقویت جایگاه زنان به عنوان کنشگران توسعه در قلمروهای گوناگون زندگی اجتماعی با رویکردهای نظری، تجربی و سیاستی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

به گزارش کمیته اطلاع‌رسانی همایش ملی اعتدال، محمد امین قانعی راد در مراسم افتتاحیه همایش ملی «زنان، اعتدال و توسعه» که صبح امروز در سالن اجلاس سران با حضور رئیس‌جمهور و حضور پرشمار زنان فرهیخته و همچنین مسئولان و اساتید دانشگاه برگزار شد، با اشاره به برگزاری این همایش در راستای سلسله همایش‌های ملی اعتدال،  اظهار کرد: گرچه گفتمان اعتدال بر فرایندهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مرتبط با رقابت‌های انتخاباتی یازدهمین دوره ریاست جمهوری مطرح شد ولیکن جلب توجه مردم، دانشگاهیان، روشنفکران و نخبگان علمی و بزرگان دینی به این مفهوم نشان از ظرفیت‌ها و سازگاریهای معنایی موجود در لایه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی با مفهوم و مشی اعتدال را دارد.

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران اضافه کرد: این ظرفیت‌های اجتماعی و فرهنگی باید به وسیله دانشمندان علوم انسانی شناخته شود و مورد بحث و بررسی قرار گیرد. از سوی دیگر ذخیره پهناور دانش انسانی و اجتماعی، حامل آموزه‌ها، رویکردها و مفاهیم عدالت است که طرح، نقد و ارزیابی ابعاد متنوع آنها در پیوند با ظرفیت‌ها و استعدادهای فرهنگی ما می‌تواند به شکوفایی یک الگوی وحدت بخش و درعین حال دارای توانایی‌های آفرینش و حفظ خلاقیت بیانجامد و ما را در گسترش،‌غنا و پایداری زندگی سیاسی، فرهنگی و اجتماعی یاری کند.

دبیر علمی همایش زنان، اعتدال و توسعه اضافه کرد: دبیرخانه دائمی همایش ملی اعتدال در سال جاری با مشارکت و همکاری فعال استانداری‌ها و دانشگاه‌های مراکز استان‌ها و انجمن‌های علمی، روحانیون و غیره حدود 10 همایش استانی را سازماندهی کرد و چشم انداز سال 95 این دبیرخانه مقرر شده که همایش‌های استانی اعتدال با همکاری استانداری‌ها در 20 استان باقیمانده به نحو احسن برگزار شود تا بدین وسیله از پتانسیل‌های منطقه‌ای و بومی بهره برده شود.

وی با اشاره به دومین همایش ملی اعتدال اظهار کرد: این همایش با هدف کاوش در آموزه‌ها،‌رویکردها و مفاهیم اعتدال به منظور پاسخگویی مدبرانه به امید زنان برای حضور بیشتر در فرایندهای گوناگون توسعه فرهنگی، سیاسی، اقتصادی،‌اجتماعی و افزایش توازن،‌عمق و پایداری توسعه جامعه برگزار شد. در این همایش نقش خط مشی و گفتمان اعتدال در تقویت جایگاه زنان به عنوان کنشگران توسعه در قلمروهای گوناگون زندگی اجتماعی با رویکردهای نظری، تجربی و سیاستی مورد مطالعه قرار می‌گیرد.

قانعی‌راد همچنین گزارشی از نحوه دریافت و پذیرش مقالات در این همایش و نیز برگزاری پنل‌های تخصصی این همایش ارائه داد.

مولاوردی در مراسم افتتاحیه:چالش اساسی دولت «ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان» است/ رویکرد اعتدال گرایانه با هویت زنان ایرانی همسو است

7معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به افزایش میزان حضور درعرصه‌های اجتماعی زنان، گفت: زنان امروز در صدد تثبیت و ارتقاء موقعیت خود در جامعه و خانواده هستند؛ اما برای ایفای نقش موثر در تحقق اعتدال باید به نقطه تعادل در مناسبات اجتماعی و عملکرد اجتماعی خود دست یابند و بر سر دوراهی کار و زندگی خود قرار نگیرند و چالش اساسی دولت اعتدال در این خصوص ایجاد توازن بین کار و زندگی زنان است.

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی درهمایش ملی "اعتدال، زنان و توسعه" که امروز یکشنبه با حضور رئیس‌جمهور در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: برای رسیدن به اعتدال هنوز در پاره‌ای از موارد چتری از عدم تعادل‌ها و تعارض‌ها بر حوزه زنان و خانواده سایه انداخته است و هنگامی که زنان قصد دارند برتحقق عدالت در جامعه ایران نقش آفرینی کنند گرفتار انواع عدم توازن‌ها و عدم تعادل‌ها می‌شوند.

وی در ادامه گفت:‌ زنان باید برعدم تعادل‌های حاکم بر وضعیت اجتماعی خود نایل شوند و عدم موازنه‌ها را در جهان زیست خود برطرف کنند و در این میان عدم توازن موجود میان دسترسی زنان و مردان به فرصت‌ها و منابع ارزشمند جامعه قابل ذکر است.

به گفته مولاوردی، زنان به فرصت‌های اجتماعی و فرهنگی دسترسی بیشتری دارند؛ در حالی که مردان به میزان بسیار زیادی به منابع و فرصت‌های اقتصادی و سیاسی دسترسی دارند. با توجه به منابع عینی سرمایه گذاری در زمینه ارتقای نرخ مشارکت اقتصادی و سیاسی، سیاست‌های دولت اعتدال باید ناظر بر گذار از این عدم توازن‌ها باشد.

معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده یکی دیگر از چالش‌هایی که جامعه ایران اکنون و آینده با آن روبروست تغییرات و آسیب‌هایی دانست که نهاد خانواده در ایران تجربه می‌کند و گفت: اگر اعتدال همانا کاربست عَدل و عِدل در حوزه‌های مختلف زندگی انسانی باشد، باید پاسخگوی سوالات و چالش‌های اساسی پیش روی حوزه زنان و خانواده بوده و در این میان با تکیه بر مبانی دینی و ارزش‌های الهی و اسلامی حتی از ظرفیت‌های بالقوه گفتمان‌های دیگر استفاده کند تا بتواند با قرائتی نو در رفع ناسازگاری‌ها و تعارض میان هنجارهای رسمی و قانونی با واقعیت‌های زندگی راه جدیدی را به روی زنان و خانواده‌های ایرانی بگشاید. راهی که در 150 سال اخیر از دغدغه‌های مهم جریان‌های موسوم به احیاگری اسلامی در جهان اسلام است تا روزنه‌ای به صورت تغییر و اصلاح قوانین ناعادلانه و تبعیض آمیز منتسب به دین و مذهب بگشاید و به تعرضات و ناسازگاری‌های موجود خاتمه دهد و متناسب با تغییرات بنیادین در ساختار خانواده و جوامع بتواند از منظر دیگری به حقوق زنان در اسلام معاصر و در جهان معاصر بنگرد.

وی اضافه کرد: اعتدال یعنی نقد آگاهانه شرایط موجود جهان و شناخت جایگاه خود و دیگری در ارتباط با سنت و تجدد و تلاش مستمر بر اصلاح امور. اعتدال از روبرو با دشمنی به نام افراطی گری در مبارزه مواجه است و از پشت سر با دشنه تفریط مورد حمله قرار می‌گیرد؛ لذا گفتمان رویکرد اعتدال حرکت در مسیری دشوار است و این حرکت در حوزه زنان و خانواده به مراتب دشوارتر و زنان در کشاکش افراط و تفریط این بار چشم به رویکردی دوخته‌اند که عدالت و توازن جنسیتی را برای آنان به ارمغان آورد.

مولاوردی اضافه کرد: این رویکرد در جای جای برنامه‌های توسعه کشور باید ساری و جاری باشد تا با بهره مندی ازعقلانیت و با تکیه بر تمامی ظرفیت‌، سرمایه و منابع انسانی کشور توسعه انسانی پایدار، همه جانبه و فراگیر را نتیجه دهد. توسعه‌ای که متوازن است و همه چیز و همه کس را در خود جای می‌دهد.

مولاوردی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهارکرد: مهمترین چالش گفتمان اعتدال این است که به کلی گویی در نظر، مصلحت گرایی و کنار گذاشتن الزامات و برنامه‌های مشخص در عمل گرفتار شود. چون دارای مبانی نظری منقح و دارای مرز بندی از پیش تعیین شده‌ای نیست و چه بسا درعمل از استلزامات گفتمانی خود خارج شود. بر این اساس تکمیل صورت بندی گفتمان اعتدال و استقرار استمرار آن یکی از اولویت‌های اندیشمندان باید قرار گیرد.

وی در ادامه گفت:‌ با این نگاه عدم شکل گیری کامل صورت بندی گفتمان اعتدالی و نخبه گرایی افراطی از جمله چالش‌هایی است که می‌تواند به ابهامات و تناقضات دامن زده و در نهایت به دوری توده مردم بیانجامد.

رئیس دومین همایش اعتدال، زنان و توسعه اظهار کرد: رابطه و نسبت اعتدال با زنان و توسعه پایدار موضوع دومین همایش ملی اعتدال است تا با واکاوی آن در تکمیل صورت بندی گفتمان اعتدال قدم دیگری برداشته شود. البته پیش از این 10 همایش استانی با مشارکت فرهیختگان، مراکز پژوهشی و دانشگاهی در سال 94 برگزار شد.

وی اضافه کرد: واقعیت‌ها و مستندات تاریخی نشان می‌دهد که یک قرن پیش درهنگام برتری مناسبات و ساختارهای سنتی، کمترطرح مطالبات و نظرات زنان در جامعه ایران دیده می‌شد. به تدریج صورت بندی مسائل زنان در گذار جامعه ایران از تغییرات ساختار و فرهنگ معطوف به توسعه یافتگی اتفاق افتاد. این تغییرات در عرصه‌های متفاوتی از زندگی روزمره بروز کردند و بر بستری از واقعیت‌های عینی جامعه قرار گرفتند از طرف گروه‌های مختلف اجتماعی به گونه‌های متفاوتی بروز کردند.

وی گفت: در نهایت تعارض‌ها و چالش‌های شکل گرفته به بروز شکاف‌های اجتماعی، سیاسی و پراکندگی در صفوف فعالان و صاحب نظران این حوزه منجر شده است و حاصل تعارض‌ها و ناهمسویی‌ها،‌ناپایداری نتایج به دست آمده از اقدامات و فعالیت‌های صورت گرفته در حوزه مسایل زنان بوده است و به همین دلیل نیز دست یابی به اهداف پیش بینی شده دشوار است.

مولاوردی تاکید کرد: مجموع این شرایط ، زنان ایران را با ضرورت اتخاذ رویکردی روبرو کرده که امکان تجمیع نیروها،‌اجماع آرا و همسویی فعالیت‌ها را ممکن کند. از این منظر اعتدال برای حوزه زنان به منزله وضعیتی متعادل،‌هماهنگ و ترکیب یافته از عناصر گرایش‌ها و هویت‌های اجتماعی و فرهنگی متفاوت است.

مولاوردی گفت: نگاهی عمیق تر به عملکرد تاریخی زنان ایرانی نشان می‌دهد که رویکرد اعتدال گرایانه به میزان زیادی با ماهیت و هویت زنان ایرانی همسو است و بر همین اساس رویکرد اعتدال و دولت اعتدال را می‌توان فرصتی تاریخی برای تحقق نقش واقعی زن ایرانی در جامعه و افزایش ظرفیت جامعه برای کاستن از انواع شکاف‌های ساختاری قلمداد کرد.

وی این مهم را در دو محور قابل بررسی دانست و خاطرنشان کرد: نخست نقشی که زنان در تحقق و نهادینه سازی رویکرد اعتدال در جامعه ایران دارند و دوم نقش و تاثیر رویکرد اعتدال در تحقق مطالبات و حقوق انسانی زنان ایرانی.

منبع اخبار:

http://hmetedal.com/content/article/single/id/84

http://hmetedal.com/content/article/single/id/80

http://hmetedal.com/content/article/single/id/82