عالیه شکربیگی*

در جهاني بسرمي بريم كه جوامع جهاني هنوز از ساختاري گفتگومحور فاصله دارد و آنچه در عرصه ارتباطات در سطوح كلان و خرد و ميانه جاري و ساري است، نوعي اقتدار از بالا به پايين است واين الگوي ساختاري به گونه اي برتمامي ارتباطات انساني در بعضي از جوامع، علي الخصوص در ايران در جريان است و توسل به ارتباطات سالم، امري است تقريباً نادر و زبان خشونت و زور در تعاملات ساختاري، خانوادگي و اجتماعي به عنوان امري قانونمند ديده مي شود و در اين ميان در هياهوي ارتباطات رسانه اي خانواده تنها مانده و كورسويي از ارتباطات خويشاوندي در جامعه و در تعاملات خانوادگي به چشم مي خورد. نيك مي دانيم خانواده ركن اصلي جامعه، كانون ثبات رفتاري و رشد شخصيت است. مشكلات درخانواده مي تواند مشكلات اقتصادي، فرهنگي و اجتماعي را در پي داشته باشد. متاسفانه گزارش‌ها حاكي از آسيب‌ به ساختار خانواده ايراني است. فقدان گفتگو به عنوان يك عامل مهم در گسترش آسيب‌هاي اجتماعي در خانواده ايراني طبق نظرات مسئولان برجسته است.

معتقديم كه براي جلوگيري از ابعاد وسيع نابساماني و ترميم آسيب هاي اجتماعي كه به پيكره نهاد خانواده وارد شده، مي بايست از تمام ظرفيت هاي كشور استفاده كرد. در دنياي امروز دولت ها براي صرفه جويي در هزينه ها و كيفيت پيشبرد اهداف عالي مدنظر از طريق برقراري ارتباط دو سويه با احزاب و سمن ها امكان استفاده از توان نخبگان سياسي، اجتماعي و فرهنگي را فراهم مي نمايند.

به همين منظور انجمن جامعه شناسي ايران به عنوان انجمني كه سرمايه هاي علمي بسياري را درزمينه علوم اجتماعي در خود پرورانده است با انتخاب معاونت رياست جمهوري در امور زنان و خانواده بر اين تصميم است كه «گفتگوي ملي خانواده» را توسط احزاب و گروه هاي سياسي، سمن ها و نهادهاي اجتماعي، هنرمندان و جامعه فرهنگي پيش ببرد.

اين گفتگو داراي اهداف مثبتي است كه به اختصار در پي مي آيد:

  • ١- برقراري ارتباط دو سويه بين احزاب و گروه هاي فرهنگي - اجتماعي با دولت در سطح عالي
  • ٢- ايجاد دغدغه و حساسيت در بين نيروهاي موثر جامعه پيرامون موضوع مهم «خانواده شكوفا»
  • ٣- آشنايي نيروهاي تاثيرگذار منطقه اي با موضوع «خانواده شكوفا» و پايدار
  • ٤- شناسايي و اطلاع از آسيب هاي حوزه خانواده متناظر با شرايط استان از ديدگاه احزاب و گروه هاي اجتماعي منطقه
  • ٥- شنيدن راهكارها و پيشنهادهاي احزاب و گروه هاي اجتماعي براي پيشبرد اهداف «خانواده شكوفا»
  • ٦- تشويق و هدايت احزاب سياسي براي ورود به مباحث و فعاليت هاي اجتماعي در موضوعات مختلف مرتبط با موضوع خانواده.

در اين راستا و در شهر پاکدشت، با طرح مسائل اجتماعي نهاد خانواده در يك كارگاه مشاركت محور و با حضور فرهيختگاني درعلوم اجتماعي، فعالان مدنی، روانشناسی، سیاسی، مسائل اجتماعي خانواده واكاوي شد.

برای برگزاری کارگاه با امور بانوان استانداری تهران وارد همکاری های لازم در زمینه شناخت جامعه شناسان و فرهیختگانی در علوم اجتماعی و سیاسی و مدنی وارد همکاری شدیم و در نهایت این کارگاه با حضور 24 نفر از فرهیختگان علوم اجتماعی و فعالان مدنی و دانشگاهی در تاریخ 15مهرماه 98 درمرکز فرمانداری شهرستان پاکدشت برگزار شد. نکته قابل توجه در این کارگاه حضورفعالانی از موسسات مردم نهاد بودند که در طول کارگاه گفتگوی فعالی را به نمایش گذاشتند و قرار شد همکاری‌هایی با این عزیزان فعال مدنی در کارگاه‌های بعدی داشته باشیم.

تمام دعوت شدگان طی يك روز (از ساعت 8 صبح الی 5 بعد ازظهر) حضور داشتند و با همكاري و همدلي زهرا بختیاری (از اداره کل امور بانوان استانداری شهرستان پاکدشت)، برنامه را به گونه ای پیش بردیم که تا 5 بعد ازظهر تمامي «بازي – فعاليت ها» را انجام دهيم . مراحل مختلفی مانند نوشتن سوالات و ابهاماتی که افراد در ابتدای کارگاه داشتند، توزیع کارت های سفید، بازخوانی این کارت ها و تمرین گوش کردن فعال، گروه بندی افراد به صورت گروه های3-4 نفره، توزیع کارت های صورتی، تعیین مسئله­ محوری توسط هر گروه، طراحی درخت مشکلات، تکمیل جدول T و برشمردن و ارزیابی فعالیت‌های دولتی و غیردولتی صورت گرفته به علاوه راهکارهای هر گروه، توزیع مسائل در جدول ذهنی- عینی، توزیع کارت های سوخت، گذار از مسئله به پویش، توزیع مقالات علمی در مورد مسائل مختلف اجتماعی، تهیه نسخه نهایی درخت مشکلات و در نهایت برپایی نمایشگاه و نقد هر گروه توسط گروهی دیگر. همچنين بعد از توزيع كارت هاي سفيد و بحث و گفتگويي فعالي كه پيرامون اين كارت‌ها شكل گرفت و ذكر اين مهم كه كارت هاي سفيد همه مباحثي كه پيرامون مسائل اجتماعي است را در بر نمي گيرد، استفاده از كارت هاي صورتي درسطحي وسيع شكل گرفت و تراوشات فكري را با بهره گيري از بينشي جامعه شناسانه در كارت هاي صورتي ثبت نمودند.

قابل ذکر است که شرکت کنندگان در پایان کارگاه پاکدشت با بیان این نکته که تاکنون در چنین کارگاهی حضور نداشتیم، رضایت خود را از حضور در این کارگاه اعلام داشتند و خواستار حضور در کارگاه‌های مشابه بودند.

پاکدشت 15مهر98 1

پاکدشت 15مهر98 2

پاکدشت 15مهر98 3

پاکدشت 15مهر98 4

پاکدشت 15مهر98 5

پاکدشت 15مهر98 6

 

 


*مجری طرح شهر پاکدشت