گرد آورنده: محمد سعید ذکایی، استاد جامعه شناسی و مطالعات فرهنگی دانشگاه علامه طباطبایی

دانشگاه علامه طباطباییاز بدو شکل گیری علوم اجتماعی و انسانی مدرن، عواطف موضوعی برای مطالعه و پژوهش نه تنها در روانشناسی و علوم عصب شناختی بلکه در سنت های انسان شناسی، جامعه شناسی و در چند دهه اخیر مطالعات فرهنگی بوده است. شهر نشینی انبوه، توسعه تکنولوژی و بویژه تکنولوژی های دیجیتال، جهانی شدن و تحولات برآمده از جابجایی گسترده توده های انسانی در داخل و خارج از مرز های ملی، افزایش مخاطرات زیستی، اجتماعی و سیاسی در متن زندگی مدرن تنها بخشی از دلایل توچه احیاء شده به حوزه عواطف در جامعه امروز و آنچه در دو دهه گذشته از آن به چرخش عاطفی یاد می شود بوده است. انسان امروز در میدان، فضا و اقتصاد عاطفی متفاوتی قرار گرفته و مکانیسم های اجتماعی متفاوتی فعال سازی و به کار گیری عواطف او را تحت تاثیر قرار میدهد.  خشم، عشق، نفرت، نشاط، ترس، انزوا وامید مردم امروز اگر چه همچنان متاثر از ظرفیت ها و توانایی های بیولوژیک و روانشناختی و پاسخگوی نیازهای فردی و ارتباطی آنهاست در همان حال زمینه ها و جلوه های اجتماعی و فرهنگی متفاوتی نیز یافته است.

مجموعه مقالات شکل دهنده این کتاب پیشنهادی با اتکاء به منظری بین رشته ای و الهام گیری از سنت های چون  مطالعات فرهنگی، جامعه شناسی، انسان شناسی، تاریخ، فلسفه، نقد ادبی و روانشناسی، به دنبال ارایه تحلیل هایی تجربی، نظام مند و تفسیری- انتقادی از فرهنگ عواطف در جامعه امروز ایران است.

برخی محورهای پیشنهادی برای فصول کتاب عبارتند از:

ü      گفتمان های عواطف در ایران

ü      عرصه عمومی و عواطف در ایران

ü      تکنولوژی و عواطف در ایران

ü      آیین ها، مناسک دینی و عواطف در ایران

ü      عواطف و اقتصاد اخلاقی در ایران

ü      سلامت، تناسب و عواطف در ایران

ü      بازنمایی های عواطف (در شعر، موسیقی، رمان، سینما، هنر و ...)

ü      اخلاق و عواطف در میدان های شغلی و حرفه ای در ایران

ü      فرهنگ های شهری، روستایی، قومی و زبانی و عواطف در ایران

ü      سیاست فرهنگ و سیاست عواطف در ایران

ü      عواطف و جنبش های اجتماعی در ایران

ü      تحول عواطف در تاریخ معاصر ایران

ü      عواطف و جنسیت در ایران

ü      عواطف و دوره های زندگی (نسل ها) در ایران

ü      فضای مجازی و عواطف در ایران

ü      تحلیل اجتماعی، فرهنگی و تاریخی از برش هایی از عواطف (شادی، غرور، ترس، ایثار و نوعدوستی, امید و ...) در ایران

اولویت انتخاب با پیشنهاداتی است که به شیوه ای تحلیلی- انتقادی و با پشتوانه داده های تجربی (مطالعه مروری، فرا تحلیل اطلاعات کمی و کیفی، تحلیل ثانویه) موضوعی را به بحث بگذارند.

لطفا چکیده 400 الی 500 کلمه ای را برای فصل پیشنهادی خود که در آن مسئله، اهداف (سوالات) ساختار و شیوه تنظیم فصل مشخص شده باشد را حداکثر تا پایان اسفند 96 به همراه کلید واژه های اصلی  را به آدرس ایمیل این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  ارسال کنید.