این اثر ارزشمند بخش قابل توجهی از چکیده تحقیقات ملی و استانی انجام شده از زمان تاسیس موسسه ( 1337 ) تا 1384 را در برگرفته وبه اهتمام دکتر سید ضیا هاشمی(رئیس وقت) و همکاری تنی چند از کارشناسان شاغل در بخش های مختلف موسسه تهیه و تدوین شده است.

ضرورت تدوین اثری که بتواند چکیده ای از تحقیقات انجام شده از بدو تاسیس این نهاد پیشرو در مطالعات اجتماعی را به منظور بهره گیری پژوهشگران و دانشجویان علوم اجتماعی بازتاب دهد در سال 1384دیده شد تا مدخلی باشد برای دسترسی سهل تر جامعه ی دانشگاهی و متخصص به این گنجینه بی نظیری که حتی گذشت سالیان دراز هم نتوانسته چندان از ارزش مطالعات میدانی و بعضاً نمونه انجام شده و داده ها و یافته های آنها بکاهد.

از آنجا که مقرر شده بود چکیده مطالعات و تحقیقات انجام گرفته در قالب مجموعه ای مستقل ارائه شود مطالعه تمامی آثار موجود و تهیه چکیده های گویا و منسجم از آنها در دستور کار کارشناسان موسسه قرار گرفت. در وهله نخست چارچوبی برای نگارش چکیده‌ها و ملحوظ کردن عناصر اصلی تعریف و تعدادی از همکاران مُجرب برای مرور گزارشات در دسترس و نگارش چکیده دعوت به کار شدند. نظر به اهمیت اثر و وجود سلیقه ها و ادبیات مختلف پژوهشگران در نگارش گزارشات مربوطه در طی ادوار گذشته، از سوی کارشناسان خبره و قدیمی تر موسسه در چندین مرحله اقدام به ویرایش فنی، ادبی و علمی مطالب گردآوری شد تا نهایتاً مجموعه پیش رو تدوین و آماده چاپ گردید.

لازم به ذکر است که علاوه بر آماده سازی و انتشار چاپی این مجموعه ارزشمند، از آنجایی که بسیاری از آثار و گزارشات تحقیقات انجام شده در موسسه در ادوار گذشته به تدریج از دست رفته و یا از دسترس عموم خارج شده بود؛ از سوی کارشناسان امر، تلاش گسترده‌ای برای جمع آوری برخی از آنها صورت گرفت و پس از صحافی و تصویربرداری از گزارشات موجود در کتابخانه کوچک موسسه در دسترس همگان قرار گرفت. در طی چند سال اخیر نیز دکتر حسین ایمانی جاجرمی به گردآوری برخی از مهم ترین منابع چاپی از زمان تاسیس اهتمام ورزید و کتابخانه الکترونیکی موسسه نیز آماده بهره‌ برداری شد تا امکان دسترسی آسان و گسترده تر علاقه مندان و پژوهشگران به نسخه‌های پی دی اف آثار موجود، به موازات منابع چاپی گزارشات تحقیق هم فراهم گردد.

در خَلق این اثر ارزشمند و بویژه تهیه چکیده های گزارشات تحقیقات، کارشناسان پژوهشگر موسسه بویژه خانم‌ها پروین علی پور، اعظم آهنگرسلابنی، مهناز زند، طاهره خزایی، فرشته خرسندیار و آقایان محسن صفا بخش، محمد مهدی فتوره‌چی، محمد قاسم اویسی، علیرضا قبادی، و فرید سید ربیع نقش محوری داشته اند. همچنین تدوین و ویرایش علمی و ادبی این اثر بر عهده دکتر محمد مهدی فتوره چی بوده است.

بی تردید این مجموعه فتح باب مناسبی برای آشنایی دانشجویان و پژوهشگران جوان با تاریخ پژوهش‌های «موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی ایران» به شمار می ­آید و بی‌شک تقدیری است کوچک از پیش کسوتان و پژوهشگران ساعی و پیشتاز ادوار گذشته تحقیقات اجتماعی ایران.

چکیده تحقیقات اجتماعی