گروه مطالعاتی جامعه‌شناسی تشیع از اساتید و دانشجویان این حوزه دعوت می‌کند اطلاعات پایان‌نامه‌های دانشگاهی مرتبط با حوزه جامعه‌شناسی تشیع را جهت بررسی و معرفی در کتاب آتی در دست انتشار به گروه ارسال نمایند. 

ارسال این اطلاعات شامل پایان‌نامه‌هایی که خود به نگارش درآورده‌اند، هم پایان‌نامه‌هایی که مشاوره یا راهنمایی آن را بر عهده داشته‌اند و یا حتی پایان‌نامه‌هایی که از وجود آن‌ها صرفاً آگاهی دارند، می‌گردد. گروه مطالعاتی پس از بحث و بررسی، پایان‌نامه‌های دارای کیفیت مناسب را در کتاب ِ آتی خود معرفی، نقد و تحلیل خواهد کرد.

گروه مطالعاتی جامعه‌شناسی تشیع، جهت ایجاد آرشیوی از مطالعات جامعه‌شناختی حول محور موضوع تشیع در ایران، در سال‌های گذشته، پژوهشی چندین ساله را جهت شناسایی «کتاب‌های منتشرشده» با رویکرد جامعه‌شناختی به تشیع از سال ۱۳۹۰ آغاز کرد و پس از سه سال پژوهش، نتایج آن را در قالب کتاب «کتابشناسی انتقادی جامعه‌شناسی تشیع» در سال ۱۳۹۶منتشر نمود.

در گام دوم، گروه مطالعاتی با هدف ساختن آرشیوی از پژوهش‌های انجام شده در این حوزه در قالب «پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی»، از سال ۱۳۹۷پژوهشی دیگر را آغاز کرد. هدف نهایی این پژوهش، انتشار کتابی جهت معرفی مهم‌ترین و با کیفیت‌ترین پایان‌نامه‌های دانشگاهی در قالب فیش‌های مطالعاتی تحلیلی-انتقادی است.

در دو سال گذشته، گروه مطالعاتی در فرآیندی پیوسته و از طریق جستجوی پایگاه‌های اطلاعات علمی اصلی کشور (نظیر سایت ایران‌داک، سایت‌های کتابخانه‌های دانشگاه‌های دارای رشته‌های علوم‌انسانی و اجتماعی، سامانه سیمرغ و ...) جستجویی گسترده را برای یافتن این دسته از پایان‌نامه‌ها انجام داده و با برگزاری ده‌ها جلسه در دو سال اخیر، این پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی را مورد بررسی محتوایی قرار داده‌ است.

در این مرحله، جهت اطمینان از جامعیت نسبی فرآیند گردآوری پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشگاهی حوزه جامعه‌شناسی تشیع، گروه مطالعاتی از تمامی اساتید، دانشجویان و محققین گرامی رشته‌های مختلف علوم‌انسانی و علوم‌اجتماعی دعوت می‌کند تا مشخصات پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها (شامل عنوان، چکیده یا اصل پایان‌نامه‌های مرتبط با حوزه جامعه‌شناسی تشیع) را که دارای شرایط زیر هستند، جهت بررسی محتوایی در گروه مطالعاتی ذیل این پروژه حداکثر تا تاریخ 15 مهرماه 1398 به نشانی این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید  ارسال نمایند.

پایان‌نامه‌ها و رساله‌های  ارسالی، پس از دریافت، از سوی گروه در سلسله جلساتی مورد بررسی و ارزیابی علمی قرار خواهد گرفت. پایان‌نامه‌ها و رساله‌های منتخب  در کتابی که از سوی گروه مطالعاتی در آینده نزدیک منتشر خواهد شد با نام و مشخصات خود نویسنده‌ی اثر معرفی خواهند شد.

شرایط کلی پایان‌نامه‌ها و رساله‌های ارسالی:

  • انجام‌ شده ذیل یکی از رشته‌های دانشگاهی علوم‌انسانی یا علوم‌اجتماعی
  • بهره‌مند از رویکرد و روش علوم‌اجتماعی یا جامعه‌شناختی
  • موضوع پایان‌نامه/رساله مرتبط با موضوعات مرتبط با تشیع زیسته در مرزهای سرزمینی ایران
  • پایان‌نامه‌ی ارسالی پیش از این در قالب کتاب منتشر نشده‌ باشد