طرح مساله: جامعه ­شناسی در پی شناخت جامعه است و جامعه­ شناس برای دستیابی به چنین شناختی ناگزیر از ارتباط با جامعه است، اما در مورد کمّ و کیفِ این رابطه سخن فراوان است. آیا جامعه ­شناس باید در مقام یک "مشاهده ­گر" صرف به بررسی اُبژه ­ای به نام جامعه بپردازد و یافته ­هایش را نیز فقط در آکادمی و با اهل فن (دانشجویان، استادان و پژوهشگران) در میان بگذارد، تا رسالت خود را در قبال این دانش به انجام رسانده باشد؟ یا علاوه بر ایفای نقش مشاهده ­گری، می­ تواند و می­ باید نقش "بازیگر" را هم بر عهده گیرد و به مثابه یک کنشگر در عرصه عمومی حضور یافته و در پویش های جامعه مشارکت جوید؟ و مثلاً از طریق رسانه ­های عمومی دانش خود را به زبانی همه فهم در اختیار مخاطبان عام قرار دهد و به عمومی شدن دانش و گسترش بینش جامعه­ شناختی مدد برساند؛ و نیز به کمک بازخوردهای دریافتی از تعامل با افراد و گروه های اجتماعی دریافت های علمی خود را تصحیح و تکمیل کند. یعنی همان رویکردی که مایکل بوراووی آن را "جامعه ­شناسی مردم­مَدار/جامعه­ شناسی حوزۀ عمومی" (Public Sociology) می نامد که ویژگی اصلی­اش ارتباط مستقیم جامعه ­شناس با مردم و پرداختن مستقیم به مشکلات آنهاست.هر دوی این دو رویکردها (جامعه­ شناس به عنوان "مشاهده گر"، یا به عنوان "مشاهده­ گر-بازیگر") موافقان و مخالفانی دارد. گفته اند که مشاهده­ گری صرف، جامعه­ شناسی را به دانشی برج­ عاج نشین و دور از تحولات واقعی جامعه تبدیل می­ کند و بازیگری ناسنجیده هم موجب عوامانه شدن جامعه­ شناسی و تبدیل شدن جامعه ­شناس به سلبریتی خواهد شد.

پرسش اصلی: با توجه به مختصات جامعه ایرانی کدام یک از این دو رویکرد بیشتر قابل دفاع است و برای نمونه حضور جامعه ­شناسان در حوزه عمومی (به ویژه رسانه­های همگانی) در دهه ­های اخیر در ایران چه ابعاد منفی و مثبتی داشته ­است.

محورهای سمینار:

1-      جامعه شناسی مردم­مَدار: تجربۀ ایرانی، فرصت ها و چالش ها

2-      حضور رسانه ای جامعه­شناسان: مزیت ها و مخاطرات

3-      جامعه ­شناسان و سازمان های مردم نهاد (سمن ها)

4-      نقش موسسات پاراآکادمی در گسترش اندیشه جامعه ­شناختی

5-      ارزیابی کتاب­های تالیف شده مبتنی بر رویکرد جامعه­ شناسی مردم­مَدار  

این سمینار با توجه به ماهیت "بین رشته ای" موضوع آن، با مشارکت استادان و پژوهشگران رشته های جامعه شناسی، مطالعات فرهنگی، علوم ارتباطات، مطالعات رسانه و روزنامه نگاری (خصوصاً کنشگران فعال در عرصه رسانه و اصحاب رسانه ها) برگزار خواهد شد.

شورای علمی: اعضای گروه تخصصی جامعه شناسی علم و فناوری انجمن جامعه شناسی ایران و گروه پژوهشی علم و جامعه مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

دبیر علمی: محمود اسماعیل­ نیا

زمان برگزاری: خرداد 1397  

مکان برگزاری سمینار: مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور

مهلت ارسال چکیده : 31 اردیبهشت 1397

مقاله های پذیرفته شده به ­صورت سخنرانی ارائه می ­شوند.

ارسال چکیده به آدرس ایمیل: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید          

شماره تماس: 09123726191

جامعه شناسان حوزه عمومی