گروه مطالعات علم و فناوری و مطالعات ارتباطات و فضای مجازی موسسۀ مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با توجه به رسالت‌های پژوهشی خود، دومین همایش «مطالعات روش تحقیق در علوم اجتماعی ایران» را با هدف آسیب شناسی وضعیت روش‌های تحقیق در علوم اجتماعی ایران، برگزار می‌کنند.

در نظام دانش مدرن، دیدگاه‌های هستی‌شناسانه و معرفت شناسانه به مکاتب فکری متعددی منجر شده‌ و به تبع آن، روش‌های تحقیق مختلفی را برای خلق و تحلیل مسئله و ماهیت امر اجتماعی ایجاد کرده‌اند. پرسش‌های اصلی همایش این است که روش‌های تحقیق در پژوهش‌ها، پایان‌نامه‌ها و آموزش دانشگاهی در علوم اجتماعی ایران در چه وضعیتی است؟ سنت‌های روشی چگونه مسائل اجتماعی ایران را خلق و سپس تبیین کرده‌اند؟ و روش تحقیق علوم اجتماعی در ایران با چه آسیب‌ها و چالش‌هایی مواجه است؟

بر اساس این پرسش‌ها، هدف این همایش بازخوانی و تحلیل محورهایی است که جنبه‌های گوناگون وضعیت روش‌ و روش‌های پژوهش در علوم اجتماعی ایران را واکاوی و آسیب‌شناسی می‌کنند.

شرایط مقالات ارسالی:

– مقالات ارسالی باید به دو حوزۀ «مسئلۀ روش تحقیق در ایران» و «نسبت روش تحقیق با شناخت و تحلیل مسائل اجتماعی ایران» بپردازند.

– مقالاتی در اولویت خواهند بود که نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت روش تحقیق در ایران داشته باشند و یا از حیث تحلیل وضعیت روش تحقیق قابل تأمل بوده و سخن تازه‌ای داشته باشند.

محورهای همایش:

  • تحلیل انتقادی نسبت به وضعیت روش پژوهش در ایران
  • نسبت روش تحقیق و ماهیت موضوع در پژوهش ها و پایانامه ها
  • مسئلۀ آموزش روش تحقیق در آموزش عالی ایران
  • روش تحقیق در نظریه سازی و جایگاه نظریه در پژوهش‌های ایرانی
  • رویکردهای روشی در مطالعات دیجیتال؛ با توجه به وضعیت دیجیتالیزه ایران و انتقاد بر چگونگی کاربردشان در پژوهش‌های ایرانی
  • روش‌های جدید پژوهش و مسئلۀ خلاقیت به‌مثابه امکانی برای فهم جامعۀ ایران

علاقه‌مندان می‌توانند در دیگر حوزه‌های نزدیک به این محورها مقالات خود را به ایمیل همایش ارسال کنند.

زمان برگزاری همایش:

۱۸ آبان ماه ۱۴۰۰

قالب و زمان ارسال مقالات:

چکیده تفصیلی (بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ کلمه با ذکر منابع)، ۱۵ مرداد ماه ۱۴۰۰

ایمیل ارسال مقالات: این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

همکاران این همایش:

معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن جامعه‌شناسی، انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات، فصلنامه روش شناسی علوم انسانی، دفتر مطالعات و برنامه ریزی رسانه‌ها

دبیر علمی :

دکتر حسین میرزائی

دبیران اجرایی:

دکتر حامد طاهری‌کیا، دکتر فرهاد بیانی

کمیته اجرایی:

دکتر حسین میرزائی، دکتر سعید ذکایی، دکتر حسین ابراهیم آبادی، دکتر رضا ماحوزی، دکتر عباس وریج‌کاظمی، دکتر جبار رحمانی، دکتر احمد شاکری، دکتر اسماعیل یزدان پور

تلفن تماس: ۰۲۱۲۲۷۶۷۴۹۰

مطالعات روش تحقیق در علوم اجتماعی ایران آبان1400