مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران برگزار می کند:
آیین های مذهبی در ایران معاصر: مردم نگاری آیین های عزاداری محرم

صاحب کرسی: دکتر جبار رحمانی (دانشیار انسان شناسی فرهنگی، موسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی، وزارت علوم، تحقیقات، و فناوری)

منتقد: دکتر محمد تقی کرمی (دانشیار، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی)

زمان: سه شنبه، 8 شهریور، ساعت 14 الی 16

مکان: تهران، خیابان ولیعصر، پایین تر از فاطمی، خیابان زرتشت غربی، پلاک 54، مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور، طبقه 6، سالن اجتماعات

 

درباره نشست:
آیین های عزاداری محرم بخشی کلیدی از حیات فرهنگی شیعیان هستند. از این رو، پرداختن به آنها می تواند دریچه ای برای فهم فرهنگ و جامعه شیعی و همچنین مقدمه ای برای سیاستگذاری های دقیق دینی و آیینی در ایران باشد. با وجود اهمیت و گستره وسیعی که این آیین ها در فرهنگ ایران دارند، هنوز شناخت دقیق علمی و سیاستگذارانه ای از آنها وجود ندارد.
در این نشست تلاش خواهیم کرد ابعادی از این حوزه‌ مطالعاتی در ایران امروز (با نگاهی به شیعیان هند) را حسب مطالعات مردمنگارانه خودم شرح دهم.
آیین های عزاداری محرم محل تلاقی سنت های مختلف در حوزه های فرهنگی شیعیان است. به همین سبب ساختارهای جهان بینی فرهنگی و الگوهای هنری و زیباشناختی و همچنین امکان های بالقوه فرهنگی و اجتماعی نقشی مهم در صورتبندی آیین ها داشته اند و سبب شده اند ترکیب های بسیار پیچیده از این آیین ها در بسترهای زمانی و مکانی مختلف شکل بگیرند و همین موضوع سبب پیچیدگی فزاینده این نظام آیینی در فرهنگ ایرانی شده است. به همین سبب نیازمند مجموعه وسیعی از مطالعات مردمنگارانه دقیق برای فهم درست این ایین ها و سیاستگذاری ایینی در کشور هستیم.

آیین های مذهبی در ایران معاصر8شهریور1401