نام کتاب: فرهنگ صلح و چشم انداز زنانه

مؤلفان: اینگبورگ براینز، دوروتا گیریگز و بتی ای ریردون

مترجمان: سید عبدالمجید زواری، فرشته کندی داینی

ناشر: موسسه پژوهشی انتشارات فرهنگ منشور صلح

سال نشر: 1397

معرفی کتاب: 

نقش بی‌همتای زنان در پیش‌گیری از اعمال خشونت کشورها، موضوعی است که در مطالعات صلح کمتر بدان پرداخته شده است. باور رایج این است که زنان صلح‌جوتر از مردان هستند و در نتیجه مشارکت زنان در جریان‌های سیاسی، کاهش خشونت در عرصه‌های بین‌المللی را در پی خواهد داشت. تجارب تاریخی نیز نشان دهنده‌ این واقعیت است که زنان با ایجاد گفتگو و تعامل در بین گروه های سیاسی، قومی و مذهبی درگیر در جنگ، ضمن ترمیم پیوندهای طرفین درگیر، به شکل معناداری به فرهنگ صلح کمک کرده و می کنند.

همین ویژگی ها سبب شده تا سازمان ملل و شورای ملل نیز در قطعنامه های متعدد با تاکید بر نقش مثبت زنان در توسعه صلح، کشورهای جهان را به بکارگیری ( استفاده) ظرفیت های این گروه در زمینه دستیابی به صلح ملزم کنند.

بر همین اساس کتاب "فرهنگ صلح و چشم انداز زنانه" از جمله اقدامات هایی است که دریچه ای جدید را به سوی فعالیت های زنان در زمینه صلح می گشاید. کتاب حاضر ضمن پذیرش ویژگی های پروژه میان رشته ای "به سوی فرهنگ صلح" سازمان یونسکو، به پیچیده ترین مشکلات، مواجهه با پیامدهای اخلاقی و همچنین جستجوی گزینه های جایگزین که هم از نظر اخلاقی درست و هم از نظر عملیاتی قابل حصول باشند پرداخته است. در اغلب بخش های این کتاب، نویسندگان به ضرورت مشارکت کامل و برابر زنان در سیاست گذاری صلح و امنیت طی یک فرآیند تحولی، فراتر از سیستم جنگ، توافق دارند.

بخش اول کتاب در مورد مسائل و مشکلات و در پنج فصل ارایه دشه و برخی از ملاحظات اصلی در توسعه دستور کار را ارایه می دهد. قسمت دوم ارایه دهنده نقد جنسیتی توسط چهار محقق فمینیست است که به دستور کار صلح دبیرکل، عملیات های حفظ صلح سازمان ملل متحد و مفروضات اساسی و سازوکارهای نظام فعلی امنیت جهانی مرتبط است. در قسمت سوم نیز شرحی از اقدامات و تلاش های مختلف زنان علیه خشونت سیاسی و نظامی در نقاط مختلف جهان ارایه شده است. از این رو با توجه به محدودیت منابع مرتبط با فرهنگ صلح و به ویژه نقش زنان در این زمینه، کتاب فوق، منبع ارزشمندی است که می تواند از سوی اساتید و دانشجویان مطالعات زنان، حقوق بشر، مطالعات صلح و به طور کلی تمامی افراد علاقه مند به مباحث فرهنگ صلح مورد بهره برداری قرار گیرد. این کتاب نوشته­ی اینگبورگ براینز، دوروتا گیریگز و بتی ای ریردون، با ترجمه آقای سید عبدالمجید زواری و خانم فرشته کندی داینی در موسسه پژوهشی انتشارات فرهنگ منشور صلح در 392 صفحه منتشر شده است.

 فرهنگ صلح و چشم انداز زنانه درج