نام کتاب: جامعه‌شناسی فرهنگ

نویسنده: ریموند ویلیامز

مترجم: حسن چاووشیان

ناشر: پژوهشگاه هنر، فرهنگ و ارتباطات

کتاب «جامعه‌شناسی فرهنگ»، اثر ریموند ویلیامز، از پیشگامان اصلی مطالعات فرهنگی معاصر، در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات ترجمه و ذیل مجموعه «جامعه و فرهنگ» منتشر شد.

این کتاب در هشت فصل ضمن تبیین موضوع جامعه‌شناسی فرهنگ، رویكرد ادبی به فرهنگ را نقد و تأکید می‌كند که جامعه‌شناسی فرهنگ نه‌تنها حوزۀ خود را بازپردازش کرده بلكه پرسش‌ها و شواهد جدیدی را نیز وارد كارهای عمومی علوم اجتماعی كرده است. نویسنده با بیان اینکه جامعه‌شناسی فرهنگی با فرایندهای اجتماعی كل تولید فرهنگی، از جمله شكل‌هایی از تولید كه می‌توان آنها را ایدئولوژی نامید، سروكار دارد؛ تصریح می‌کند که جامعه‌شناس فرهنگ، کارکردها و روابط اجتماعی‌ای را مطالعه می‌کند كه نه‌تنها فرهنگ یا ایدئولوژی مشخصی را ایجاد می‌کند؛ بلكه مهم‌تر از آن، وضعیت‌های واقعی پویایی را به وجود می‌آورد كه در آنها نه‌تنها پیوستگی‌ها، بلكه تضادها، تنش‌ها، اهتمام‌ها و انصراف‌ها، نوآوری‌ها و تغییرهای واقعی وجود دارد.
ویلیامز ضمن پرداختن به نهادها و تشكل‌های تولید فرهنگی، روابط اجتماعی ابزارهای خاص تولید فرهنگی را نیز بررسی و به روش‌هایی در زندگی اجتماعی كه «فرهنگ» و «تولید فرهنگی»، به كمك آنها به‌صورت اجتماعی شناسایی و تشخیص داده می‌شود، توجه می‌کند. این صاحبنظر فرهنگی با بیان اینکه جامعه‌شناسی فرهنگ باید به آشكارترین وجه ممكن، به شكل‌های هنری خاص توجه كند، به مثال‌هایی از دنیای نمایش و تئاتر، در این کتاب پرداخته است.

کتاب «جامعه‌شناسی فرهنگ»، تحت عنوان مجموعه «بنیان‌های مطالعات فرهنگی»، تحت نظر دکتر محمد رضایی منتشر شده و ۸ اثر دیگر نیز با عناوین «فرهنگ و جامعه»، «انقلاب طولانی»، «تفسیر فرهنگ»، «شیاطین کوچه و هراس اخلاقی»، «راه دشوار احیاء: تاچریسم و بحران چپ»،‌ »کنترل بحران»، «کاربرد سواد» و «خرده‌فرهنگ» از همین مجموعه در حال آماده‌سازی است.

جامعه شناسی فرهنگ