نام کتاب: مجموعه مقالات جستارهایی در افکارعمومی جامعۀ ایرانی

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و کارگروه تحقیقات افکار عمومی انجمن جامعه‌شناسی ایران 

سال انتشار: 1398

معرفی کتاب:

ادوارد برنیز: «سواد همگانی قرار بود به عوام آموزش دهد که چگونه محیط اطراف خود را کنترل کنند. اما به جای ذهن، سواد همگانی به عوام مُهری داده که جوهر آن شعارهای تبلیغاتی، قواعد سردبیری، داده‌های علمی، موضوعات پیش افتاده روزنامه‌های زرد و کلیشه‌های تاریخی است و از تفکر اصیل کاملا بی‌بهره است. مُهر هر فرد کپی مُهر میلیون‌ها نفر دیگر است، بنابراین وقتی این میلیون‌ها نفر در معرض یک محرک مشخص قرار بگیرند، همگی جوهر یکسان دریافت ‌کنند.»

مطالعه افکار عمومی چه اهمیتی دارد؟ افکار عمومی چگونه شکل می‌گیرد؟ آیا پس از آگاهی از افکار عمومی مردم می‌توان آن را تغییر داد؟ آیا با مطالعه افکار عمومی می‌توان برای آیندۀ جامعه خط مشی مشخصی را طراحی کرد؟ رسانه و مطبوعات چه نقشی در شکل‌دهی افکار عمومی دارند؟

پاسخ سوالات مطرح شده را می‌توان در کتاب «جستارهایی در افکار عمومی جامعۀ ایرانی» یافت. متناسب با انتشار نظرسنجی‌های ایسپا در سال‌های 1396 و 1397 یادداشت‌های ارزشمندی توسط اساتید و صاحب‌نظران در سال 1398 توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) و کارگروه تحقیقات افکار عمومی انجمن جامعه‌شناسی ایران منتشر شده است. در این کتاب در پنج بخش با موضوعاتی تحت عنوان «افکار عمومی و وضعیت اقتصادی»، «افکار عمومی و اعتراضات اجتماعی»، «افکار عمومی و رسانه‌ها در ایران»، «افکار عمومی و نمودهای دین‌داری» و «افکار عمومی و مسائل جامعه ایران» آشنا می‌شویم.

جستارهایی در افکار عمومی