371397223 vvvder1به اهتمام دانشگاه ایلام، دافتر دانشگاهی انجمن جامعه شناسی، اداره کل فرهنگ و اردشاد اسلامی استان ایلام و بنیاد مفاخر و آثار فرهنگی، همایش نکوداشت مقام علمی دکتر عبداللهی جامعه شناس ایلامی، با حضور دکتر غفاری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم،دکتر سید حسین سراج زاده رئیس انجمن جامعه شناسی ایران، سلیمانی دشتکی استاندار ایلام، دکتر علی اکبری رئیس دانشگاه، معاونین استانداری،پروفسور فرهنگ ارشاد عضو هیأت علمی دانشگاه چمران، کاوه تیموری سردبیر فصل نامه رُشد، خانواده و شاگردان مرحوم استاد عبداللهی، اساتید و جمع زیادی از دانشجویان، روز یکشنبه 23 اردیبهشت 1397 در دانشگاه ایلام برگزار شد.

اجتماعی شدن دانشگاه یا دانشگاه اجتماع محور

371397223 xxededدر آغاز این برنامه، دکتر محمد علی اکبری رئیس دانشگاه ایلام ضمن عرض خیر مقدم به حضار، با بیان این‌که امروز روز بزرگی برای دانشگاه ایلام است، گفت: از مرحوم عبداللهی آموخته‌ایم که دانشگاه دبیرستان بزرگی نیست، بنابراین مشکلات جامعه را رصد می‌کنیم  و حضور امروز غیردانشگاهیان در دانشگاه ایلام نشان می‌دهد این دانشگاه اجتماعی شده و با جامعه به بهترین شکل ارتباط برقرار کرده است. دکتر علی اکبری، تکریم سرمایه‌های نمادین استان ایلام را سرلوحه‌ مأموریت‌های دانشگاه ایلام برشمرد.

پیشنهاد تعریف جایزه‌ای به نام دکتر محمد عبداللهی

«بهروز سپیدنامه» دبیر اجرایی این همایش نیز گزارش کوتاهی از چگونگی برگزاری این همایش ارائه و از زحمات دست‌اندرکاران تقدیر کرد. وی با ارجاع به پایان‌نامه‌ مقطع کارشناسی دکتر محمد عبداللهی که با راهنمایی دکتر غلامحسین صدیقی در سال 1348 انجام پذیرفته بود اظهار داشت: این پایان‌نامه الگوی بسیار مناسبی برای دانشجویان رشته‌ علوم اجتماعی است که با مفهوم تلاش و تعهد علمی آشنا شوند. دکتر عبداللهی در پی یافتن دلیل گسست بین تمدن دیرین و شکوهمند ایلام با وضعیت توسعه نیافته‌ فعلی آن زمان با انجام کاری ترکیبی، مشاهدات و فعالیت‌های میدانی مردم نگاری را با تحلیل و تفسیر جامعه‌شناختی در هم آمیخت و اثری ماندگار از خود به جای گذاشت. اثری که پس از گذشت حدود 50 سال از زمان تألیف آن، در میان پژوهش‌هایی که در خصوص ایلام نگاشته شده، جزء سرآمدها به شمار می‌رود.

سپیدنامه در پایان سخنان خود ضمن درخواست نام‌گذاری مکانی علمی در دانشگاه‌ها و داخل شهر به نام دکتر عبداللهی پیشنهاد نمود جایزه‌ای سالانه به نام «دکتر محمد عبداللهی» تعریف و به بهترین پژوهش‌ و برترین پایان‌نامه‌ رشته‌ جامعه‌شناسی اهداء گردد.

ماموریت جامعه‌شناسان ارتباط بین حوزه‌ی نرم افزاری (نظر) و سخت افزاری (عمل) است

«قاسم سلیمانی دشتکی»، استاندار ایلام در این همایش با بیان این‌که چه بهتر که این همایش‌ها در زمان حیات افراد برگزار شود، در ادامه از برگزاری همایش‌های گذشته دانشگاه ایلام مانند همایش بین‌المللی گرد و غبار، کارآفرینی، ایده‌های ثروت‌ساز و هفته پژوهش قدردانی و اظهار کرد: برگزاری چنین همایش‌هایی نشان می‌دهد دانشگاه به مسائل جامعه می‌پردازد.

وی با بیان این‌که این جامعه‌شناس، علوم اجتماعی و علوم اجرایی را به هم پیوند داد در ادامه تصریح کرد: آن مرحوم از دهه‌ 60 به دنبال یافتن راه‌ حلی برای مشکلات جامعه شد و به طور واضح میان علوم نرم‌افزاری نظیر فرهنگ، علوم اجتماعی و جامعه‌شناسی و علوم سخت‌افزاری مانند امور عینی، فیزیکی و اجرایی پیوند برقرار کرد.

371397223 cffretgt6yhاستاندار ایلام ادامه داد: عبداللهی نشان داد جامعه‌شناسی باید در خدمت حل مشکلات جامعه باشد و با واقع‌گرایی پیوند مستحکمی را با جامعه بوجود آورد.

سلیمانی با بیان این‌که یکی از موانع توسعه در استان‌هایی مانند ایلام موانع فرهنگی و اجتماعی است، تصریح کرد: جامعه‌شناسان باید برای برطرف کردن این مشکلات راهکار ارائه دهند.

وی با اشاره به دیدار خود با برخی سرمایه‌گذاران و شرکت‌های سرمایه‌گذاری گفت: این افراد و شرکت‌ها با وجود این‌که می‌دانند سرمایه‌گذاری در استان‌هایی مانند ایلام از نظر مادی به سود آن‌هاست اما به‌علت برخی موانع اجتماعی و فرهنگی از ورود به استان امتناع می‌کنند که باید جامعه‌شناسان به برطرف کردن این نارسایی‌ها کمک کنند.

استاندار ایلام با بیان این‌که ترویج ارزش‌های عام فرهنگی از رواج برخی نزاع‌ها می‌کاهد، تصریح کرد: یکی از ابتکارات «عبداللهی» این بود که این مشکلات را شناسایی کرد و امروزه جامعه‌شناسان باید با ادامه‌ راه او به حل مشکلات استان و کشور کمک کنند.

دکتر عبداللهی و نشاندن جامعه‌شناسی بر صدر محافل علمی کشور

سخنران دیگر همایش دکتر غلامرضا غفاری معاون فرهنگی و اجتماعی وزیر علوم بود. دکتر غلامرضاغفاری که خود از شاگردان دکتر عبداللهی بود، گفت: مرحوم عبداللهی بر این باور بود که باید جامعه ایران را بسازیم و مسائل ایران و ایلام را با کار و پیگیری و تلاش و پژوهش و فعالیت عالمانه رصد کنیم و در جهت حل آنها برآییم.

دکترغلامرضا غفاری در مراسم نکوداشت مرحوم دکتر «محمد عبداللهی» در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: باید فراتر از مشخصات شناسنامه‌ای و تحصیلاتی دکتر عبداللهی با یک نگاه عالمانه در مورد این شخصیت دانشگاهی بیندیشیم. من از ترم اول دانشگاه در سال 1363 دانشجوی مرحوم عبداللهی بودم، آوازه ایشان در بین همه اعضای هیئت علمی درخشش ویژه داشت و زبانزد بود.

371397223 mmfوی با بیان اینکه عبداللهی در سه حوزه فعالیت داشت، دانشجویان ایشان از این سه عرصه کسب علم می‌کردند، تصریح کرد: عبداللهی هم استاد بینش بود هم استاد روش و مسائل اجتماعی و تغییرات اجتماعی توسعه بود که این سه حوزه دکتر عبداللهی را هم اندیشمندی صاحب نظر و بینش کرده بود و هم اندیشمندی عملگرا که هم به اندیشه و نظر بها می‌داد و هم به سیاست در معنای اقدام و عمل می‌پرداخت.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با تاکید بر اینکه شاید این جمله دورکیم که می‌گفت جامعه شناسی باید دردی را دوا و مسئله و مشکلی را حل کند. این همواره برای وی ارزش داشت و مهم بود، ادامه داد:  اگر ما امروز صحبت از دانشگاه نسل چهارم می‌کنیم و دانشگاه نسل چهارم را با ویژگی‌هایی از جمله موثر بودن می‌شناسیم که رمز این تاثیر گذاری این است که عالمان و اعضای هیئت علمی آن اثر گذار باشند، عالمانی که بتوانند هم نسل بعدی را قوی باربیاورند و در صحنه عمل و اجرا دغدغه جامعه را داشته باشند.

غفاری با طرح این سوال که درسی که امروز ما می‌توانیم از کار و زندگی دکتر عبداللهی بگیریم چپیست؟  ادامه  داد: دکتر عبداللهی در طول دوران عمر خود جنگید و آرام نبود و با عقلانیت و اعتدال تمام فعالیت کرد و فعالیت او به ثمر نشست. دکتر عبدللهی عالمان اجتماعی را کنار هم جمع کرد و بررسی گذشته انجمن جامعه شناسی نشان می‌دهد قبل از دوره مدیریت عبداللهی، زحمات قابل توجهی کشیده شد اما دکتر عبداللهی فعالیت مضاعفی را از خود نشان داد .

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: من در دوره‌ای که دکتر عبداللهی ریاست انجمن را بر عهده گرفت عضو هیئت علمی بودم و از نزدیک می‌دیدم که ایشان چه وقتی را برای انجمن می‌گذاشت، حضوری که در اتاق انجمن داشت  و مدارا و تحمل و گفتگو با همکاران و جذب و جلب آنها به مجموعه انجمن کاری بسیار سخت است اما مرحوم عبداللهی این هنر را نشان دادند و انجمن جامعه‌شناسی ایران را در صدر انجمن‌های علوم انسانی نشاند که کار کمی نبود.

غفاری با بیان اینکه عبداللهی هرگز ناامید نشد و به‌ رغم همه مسائل و مشکلات امیدوارانه فعالیت کرد تا به نتیجه رسید، تصریح کرد: امروز شنیدن صحبت‌های استاندار نوعی تکلیف را هم برای ما ایجاد می‌کند. ممکن است بگوییم به جایی مراجعه کردیم اما پاسخ ندادند و تحویل نگرفتند اما باز باید رجوع کنیم، عبداللهی بر این باور بود که باید جامعه ایران را بسازیم و مسائل ایران و ایلام را با کار و پیگیری و تلاش و پژوهش و فعالیت عالمانه رصد کنیم و در جهت حل آنها برآییم.

وی تاکید کرد: عبداللهی یک ویژگی داشت که انتظار تحسین و آفرین گفتن از طرف کسی نداشت و همیشه در اطراف او جمع کثیری از دانشجویان با ذائقه‌های مختلف دور او گرد می‌آمدند و مسائل جامعه را برای آنان تبیین می‌کرد و نسبت به تربیت سرمایه‌های اجتماعی انسانی که حلقه‌های مفقوده هستند توجه داشت.

دکتر عبداللهی و ارتباط کلاس دانشگاه با تعهد اجتماعی و خیر جمعی

دکتر سیدحسین سراج زاده رییس انجمن جامعه شناسی ایران دیگر سخنران این همایش بود .رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران گفت: درس مرحوم عبداللهی به ما این است که ما جامعه شناسان کنش علمی خود را محدود به کلاس‌های دانشگاه نکنیم و تعهد اجتماعی خود را نسبت به خیر جمعی انجام دهیم.

دکتر حسین سراج‌زاده در همایش نکوداشت مرحوم دکتر «محمد عبداللهی» در دانشگاه ایلام، اظهار کرد: عبداللهی عاشقانه تا آخرین ساعات عمر در راه اعتلای رشته جامعه‌شناسی تلاش کرد و نقش مهمی در شکل‌گیری اجتماع علمی داشت.

وی با اشاره مسئولیت اجتماعی جامعه‌شناسان گفت: انجمن جامعه‌شناسی حاصل تلاش کسانی است که معتقد به خیر جمعی بودند و اساساَ جامعه‌شناسی به دنبال ارائه راهکارها برای بهبود زندگی انسان است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با بیان این‌که کوشش نظری و عملی «وبر» و  «مارکس» معطوف به خیر جمعی و بهبود زندگی انسان‌ها بوده است، و این تعهد و مسئولیت همراه جامعه‌شناسی است، تصریح کرد: کسانی که در محدوده دانشگاه و در یک فعالیت صرفاً شناختی کار می‌کنند و در اجتماع و جامعه منشاء اثر و خیر نیستند، اما عبداللهی یکی از جامعه‌شناسان ایران است که مسئولایت اجتماعی خود را به خوبی شناخت و تلاش کرد.

سراج‌زاده با اشاره به نقش عبداللهی در نهادینه کردن انجمن جامعه‌شناسی گفت: بسیاری از همکاران عبداللهی در دانشگاه علامه تنها کار آموزشی می‌کردند و هم‌اکنون هم این کار را انجام می‌دهند اما او معتقد بود که جامعه‌شناسی برای اثرگذاری علاوه‌ بر نهادهای رسمی آکادمیک در کشوری مثل ایران که دچار خمودگی هستند، نیاز دارد یک اجتماع علمی مردم نهاد متکی به جامعه‌شناسان فراتر از گروه های آموزشی داشته باشد و فعالیت‌های علمی و اجتماعی خود را از محدوده‌ تنگ اتاق کار و کلاس به عرصه بزرگ‌تری در سطح جامعه ببرد و برای این کار تقویت اجتماع علمی لازم است.

وی تصریح کرد: تعهد جامعه‌شناسانه ایجاب می‌کند که در یک مجموعه بزرگ تر دغدغه‌های خود را دنبال کنند، از این‌رو مرحوم عبداللهی و استاد توسلی، چلبی و میرزایی تأسیس انجمن جامعه‌شناسی را مهم دانستند و در دوره دوم و سوم رئیس انجمن یعنی دوره مدیریت عبداللهی دوره تثبیت انجمن جامعه‌شناسی بود و در این دوره اساسنامه انجمن تصویب و در استان‌های مختلف این مرکز راه‌اندازی شد.

سراج‌زاده ادامه داد: اگر استاد ما می‌خواهد علمش ثمربخش باشد و آن را به خیر جمعی تبدیل کند لازم است به اجتماع علمی کمک کند و ارتباط داشته باشد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان این‌که نکته مهم دیگر کار عبداللهی این بود که نظریه را با مسائل روز جامعه پیوند می‌داد و از آن برای تحلیل مسائل روز بهره می‌گرفت، ادامه داد: مفهومی را از دکتر فراست‌خواه تحت‌عنوان «کنشگران مرزی» عاریت می‌گیرم. به این مفهوم یعنی کسانی که حلقه واسط میان مدیران و حاکمان جامعه و مطالبات مردم جامعه هستند، یا به تعبیری چون مطالبات مردم را به‌علت کنش عالمانه همواره حس می‌کنند همیشه نیازها را می‌فهمند و درک می‌کنند و به مدیران منتقل می‌کنند.

سراج‌زاده تصریح کرد: این هنری می‌خواهد که از عهده هر کسی برنمی‌آید، گاهی اوقات بردباری‌ها می‌خواهد و برای انتقال این نیازها به جامعه این کنشگری را دکتر عبداللهی  و امثال او به خوبی انجام دادند و تبدیل به افرادی شدند که  از نگاه علمی از آن‌ها به عنوان جامعه‌شناس سیاستی یاد می‌شود یعنی جامعه‌شناسی که سراغ سوژه‌هایی می‌رود که برای حل مسائل جامعه مورد نیاز دستگاه‌های اجرایی است و دغدغه‌های علمی را به مدیریت منتقل می‌کند و مسائل مدیریتی را با نگاه بینش علمی و تعهد اجتماعی دنبال می‌کند.

371397223 qqtgوی ادامه داد: دکتر عبداللهی پروژه‌های مهم و کلان را در این زمینه بر عهده گرفت و می‌کوشید از این طریق به حل مسائل اجتماعی کمک کند، بینش جامعه‌شناختی را  در مدیران اجتماعی ایجاد کرد و نیازمند الگو گرفتن از کسانی مانند عبداللهی است.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی تصریح کرد: حل مسائل اجتماعی صرفاً این نیست که پروژه‌ای را انجام بدهیم و بگوئیم این راه‌حل فلان مشکل است، آنچه جامعه امروز ما به آن نیاز دارد این است که بینش جامعه‌شناختی در مدیران اجتماعی ما و مسئولان اجرایی و حکومتی ایجاد شود.

سراج‌زاده با بیان این‌که حل بسیاری از مشکلات مستلزم تغییر رویکرد است ادامه داد: خوشحالم که امروز مدیران استان و دانشگاه ایلام، چنین دیدی را دارند. استفاده از سرمایه‌های کشور و اجرای یک پروژه عمرانی با دانش تخصصی به راحتی یکی دو ساله انجام می‌شود اما اگر به پیامدهای فرهنگی و اجتماعی آن توجه نشود چه بسا مشکلات و معضلات بیشتری برای ما ایجاد شود که چندین برابر پول صرف شده برای پروژه باید سرمایه‌گذاری شود تا شاید بتوانیم برخی پیامدهای ناگوار پروژه‌ها را جبران کنیم. در نتیجه چیزی به نام پیوست اجتماعی معمول شده و امیدواریم به معنای واقعی اجرا شود که لازمه‌ آن انتقال بینش جامعه‌شناسانه به مدیران اجرایی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه خوارزمی با تأکید بر این‌که عبداللهی نقش خود را در ایجاد بینش جامعه‌شناختی در مدیران به خوبی ایفا کرد و بر این اساس با شهرداری تهران و وزارت کشور کارهایی را انجام داد و در سطح ملی به‌عنوان یک جامعه‌شناس سیاستی متعهد، وظیفه خود را به خوبی انجام داد چون معتقد به خیر جمعی بود.

سراج‌زاده تصریح کرد: عبداللهی پروژه‌های خود را بسیار مسئولانه انتخاب می‌کرد و موضوع عام‌گرایی و خاص‌گرایی را مطرح کرد که امروز موضوع اصلی جامعه ایران است وآنرا را مورد بررسی قرار داد و  درونی کردن این مفاهیم و تبدیل آن‌ها به بصیرت اجتماعی که به عمل متعهدانه منجر می‌شود را در این پروژه دنبال کرد و کارها را بسیار خوب پیش می‌برد و آخرین پروژه‌ای او که متأسفانه عمرش کفاف نداد، مسائل اجتماعی شهر تهران بود، همه این‌ها نشان می‌داد که نگاهش درست معطوف به مسائل اجتماعی به‌عنوان یک جامعه‌شناس سیاستی بود.

وی با بیان این‌که عبداللهی هم گشاده‌رو و هم گشاده‌نظر بود، تصریح کرد: گشاده نظر  به این مفهوم که در قالب حصارهای تند تعریف‌های ایدئولوژیک، روشی و مسلکی نبود و قائل به استفاده از همه‌ ظرفیت‌های علمی و همه سلایق و همه دانشگاه ها بود و این ویژگی باعث شد که انجمن جامعه‌شناسی ایران به انجمن برتر کشور شود و این رویه همچنان ادامه دارد.

رئیس انجمن جامعه‌شناسی ایران با بیان این‌که درس مرحوم عبداللهی به ما این است که ما جامعه‌شناسان کنش علمی خود را محدود به کلاس‌های دانشگاه نکنیم و تعهد اجتماعی خود را نسبت به خیر جمعی انجام دهیم و با همه همکاران در جامعه‌شناسی و در رشته‌های نزدیک علوم اجتماعی فارغ از سلیقه‌ها نگاه و برای برطرف کردن مشکلات جامعه هم‌افزایی کنیم.

وی نقش جامعه‌شناسان را تزریق بینش اجتماعی به مردم و مدیران دانست و خاطرنشان کرد: نباید این انتظار را از جامعه‌شناسان داشت که برای درمان  مسائل اجتماعی که ریشه‌های تاریخی دارند نسخه یک‌ساله بپیچند چون برطرف کردن این مشکلات به بردباری و کنش‌گری عالمانه نیاز دارد.

تاثیر عمیق رفتار پسندیده دکتر عبداللهی بر شاگردانش

371397223 yhjikolo9در ادامه مراسم، کاوه تیموری سردبیر فصل نامه رُشد و از شاگردان دکتر عبداللهی، خاطراتی را از ایشان بازگو کرد و اظهار داشت:دکتر عبداللهی از جمله اساتید فرهیخته ای بود، که به واسطه صبر، بردباری، تلاش و تعهدی  که داشت، بر دانشجویان تأثیر عمیق و ماندگار داشت، و در یاد ما خاطرات گرانبهایی از آن مرد بزرگ به یادگار مانده است.

کاوه تیموری اظهار داشت که دکتر عبداللهی در هر ساعت از شبانه روز پاسخگوی سئوالات دانشجویان خود بود. او توانست از دام خاص گرایی رهایی یابد اما نتوانست از دو خاص گرایی تا پایان عمر پر برکتش رها شود و آن عشق به ایلام و به امام‌زاده خاص علی (محل دفن دکتر عبداللهی) بود.  

«عبداللهی» سواد خود را به کسی بند نکرد

دیگر سخنران همایش، دکتر فرهنگ ارشاد استاد بازنشسته‌ گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران بود . دکتر فرهنگ ارشاد گفت: استاد عبداللهی پارسونز را می‌شناخت اما پارسونز گرا نبود، مرتن را قبول داشت اما سواد خود را به او بند نکرد.

فرهنگ ارشاد در همایش نکوداشت مرحوم دکتر محمد عبداللهی در دانشگاه ایلام با تقسیم ایام حیات علمی این جامعه‌شناس به سه دهه‌ 60 ، 70  و 80 اظهار کرد: مرحوم عبداللهی در دهه‌ 60 که تازه از میشیگان فارغ‌التحصیل شده بود دلسوزانه کار خود را آغاز کرد و اهل فخرفروختن نبود و در دهه‌ 70 با برگزاری دو دوره همایش مسائل اجتماعی ایران مدیریت و درایت خود را در این عرصه به خوبی نشان داد.

371397223 llyhgyوی با بیان این‌که این جامعه‌شناس شهیر در دهه‌ 70 موضوع عام‌گرایی و خاص‌گرایی را مطرح و برای تبیین آن وقت گذاشت و آن را در خودش نیز پیاده کرد و استقلال شخصیت داشت، تصریح کرد: مرحوم عبداللهی در دهه‌ 80 دغدغه‌  خود را روی قانونمندی و جامعه‌ مدنی متمرکز کرد.

ارشاد با ذکر خاطراتی از روز درگذشت مرحوم عبداللهی، گفت: آنچه او می‌گفت بر دل می‌نشست چون همه همت خود را برای پیشرفت جامعه‌شناسی قرار داده بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران گفت: استاد عبداللهی همواره دانشجویان را تحت‌تأثیر رفتار خود قرار می‌داد و از همین‌رو  نام او برای همیشه زنده است و دانشجویان و همکاران به او عشق می‌ورزیدند و همواره یادش را گرامی می‌دارند.

همچنین در این مراسم مهندس حیدر عبداللهی، برادر مرحوم دکتر محمد عبداللهی، به بیان خاطراتی از دوران کودکی و جوانی استاد محمد عبداللهی پرداخت.

371397223 gghgtttgfدر حاشیه‌ سالن این همایش نمایشگاهی از آثار دکتر عبداللهی در معرض دید شرکت‌کنندگان قرار گرفت. در پایان این مراسم پرتره مرحوم «عبداللهی» و نیز یادنامه ایشان به خانواده‌ این جامعه‌شناس فقید اهدا شد. در این یادنامه میراث فکری و عملی دکتر عبداللهی و سخنان و مصاحبه‌های بزرگان جامعه‌شناسی ایران در نکوداشت مقام علمی و اخلاقی دکتر عبداللهی درج شده است.

 بیست ویژگی برجسته دکتر محمد عبداللهی

با مطالعه زندگی نامه دکتر محمد عبداللهی،  خاطرات شاگردان آن مرحوم و نوشته های اساتید مطرح  جامعه شناسی ایران، می توان ویژگی های برجسته ای را در مورد  آن استاد فرهیخته، به شرح ذیل بیان داشت:

1- دکتر عبداللهی در اوج محرومیت استان ایلام، به محافل علمی ایران راه یافت و بر بلندای قله های علمی کشور دست پیدا کرد. «مقام دکتر عبداللهی در وجود ما این نهیب را می زد، که می شود با دستان خالی بر بالاترین قله های علم و دانش نشست و با کسانی، که از نظر امکانات برخوردارتر از ما هستند رقابت کرد». (دکتر فهد کمالوندی)

2-انتخاب رشته علوم اجتماعی از طرف دکتر عبداللهی به خاطر نیاز ضروری جامعه و خدمت به وطن بوده است. همسر آن مرحوم نقل کرده است: «یک روز به ایشان گفتم، شما با این استعداد و پشتکار، چرا رشته ادبیات و جامعه شناسی را انتخاب کردید؟ شما می توانستید پزشک برجسته ای شوید. ایشان با لبخند جواب دادند: تا بستر جامعه آماده نباشد، پزشک حاذق هم راه به جایی نمی برد».

3-دکتر عبداللهی، عاشقانه به ایلام عشق می ورزید، (دکتر احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی) و می گفت ایلام واقعاً یک نگین است(دکتر ابراهیم فیوضات) . هر وقت از ایلام صحبت می کرد، گویا قطعه ای از بهشت را توصیف می  نمود (به نقل از همسر آن مرحوم).

4-علیرغم شهرت دکتر عبداللهی در محافل دانشگاهی ایران، اما در «زادگاه خویش غریب» بود (دکتر یارمحمد قاسمی، دانشیار دانشگاه ایلام).

5- پایان نامه کارشناسی دکتر عبداللهی با عنوان مسائل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی ایلام»، که در سال 1348 تدوین شده، اثری جاودان برای شناخت استان ایلام و منبع ارزشمندی برای مطالعات ایلام شناسی است.

6- دکتر عبداللهی، به مدت 32 سال فعالیت های آموزشی و پژوهشی انجام داده است و عنوان های مختلفی (استاد نونه و پژوهشگر برتر) را در سطح کشور و دانشگاه علامه طباطبایی کسب کرده است.

7-از دکتر عبداللهی 8 عنوان کتاب، 12 عنوان کتاب در دست چاپ، 2 ترجمه کتاب ، 35 طرح تحقیقاتی و 82 مقاله به یادگار مانده است.

8-دکتر عبداللهی در سال 1371 موفق به کسب عنوان نخستین پژوهش برگزیده سال در حوزه علوم اجتماعی شده و جایزه را از دست مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، رئیس جمهور وقت دریافت کرده است.

9-استاد عبداللهی عضو هیات تحریریه شش مجله علمی – پژوهشی بوده است.

10-استاد عبداللهی «یک جامعه شناس، جامعه شناسی بود و وضعیت جامعه شناسی و علوم اجتماعی در ایران را به عنوان یک موضوع مطالعاتی مورد تأمل و بازاندیشی قرار داد» (دکتر سید محمد امین قانعی راد).

11- دکتر عبداللهی موفق به «اتحاد بین نظر و عمل شد و او توانست گونه ای خاص از جامعه شناسی کاربردی ارائه دهد، که در آن مفاهیم نظری در یافته های تجربی، تجلی کرده و مورد استفاده نهادها و مراجع ذیربط قرار گیرد» (دکتر بهروز سپید نامه عضو هیات علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه ایلام).

12-به گواه اکثر جامعه شناسانی، که او را می شناخته اند، دکتر عبداللهی فقط نظریه پردازی نمی کرد، بلکه راهکارهای اجرایی – عملیاتی متناسب را هم عرضه کرده است.

13-رویکرد دکتر عبداللهی در نظریه پردازی، رویکردی مبتنی بر «نظام و وفاق» بود (دکتر احمد مسجد جامعی وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی).

14-دکتر عبداللهی، «روستازاده ای بود، که آمد و جامعه شناسی شهری را به شهرنشینان آموزش داد»(دکتر سیدرضا مصطفوی).

15-دکتر عبداللهی از موسسین اصلی انجمن جامعه شناسی ایران بود، که نقش محوری در راه اندازی و رونق آن  داشته است.

16-دکتر عبداللهی «حلقه واسط نسل اول و سوم جامعه شناسی ایران بود» (دکتر قربانعلی سبکتگین ریزی عضو هیأت علمی دانشگاه خوارزمی).

17-کارنامه دکتر عبداللهی در «شاگرد پروری» درخشان است، شاگردان آن مرحوم که امروز در اکثر دانشگاه های کشور عنوان استادی دارند، همگی بر  تدریس عالی، تعامل درست، ارتباط خوب،  نکته سنجی و الگو بودن آن استاد فرهیخته تکیه دارند.

18- دکتر عبداللهی «رفت، اما با رفتنش برایمان پیامی گذاشت گویا و شفاف: پیامی که هر روز و هر لحظه باید به ما بگویند، اگر آینده ای برای ما وجود داشته باشد، صرفاً در عقل گرایی، در خوش بینی و در نداشتن انتظار از هیچ کس و تکیه زدن صرفاً بر توان و ایمان خودمان به امر اجتماعی و اهمیت آن است» (دکتر ناصر فکوهی).

19-تکریم دکتر عبداللهی هویت ساز است (دکتر محمد علی اکبری، رئیس دانشگاه ایلام).

20- استاد عبداللهی در اوج انجام فعالیت های علمی و پژوهش و در سن 66 سالگی، از دنیا رفته است (شامگاه  جمعه 3 دی ماه 1389).

فایل ویدئوی این مراسم را اینجا مشاهده کنید.

371397223 yttuhuyuj2371397223 ythyjuu7ki1

371397223 ythyhy1

371397223 vvvder1

371397223 ttujhu7ij8u

371397223 nhnmjhm

371397223 gbhyhjhu

371397223 hgytjhy67ki

371397223 zzer4tft

371397223 cfggvtgr

 

اخبار مرتبط: