زنده یاد علی رضا قلی 3با کمال تأسف باخبر شدیم استاد علی رضاقلی پژوهشگر برجسته جامعه‌شناسی تاریخی و سیاسی ایران هشتم فروردین ماه 1401 در 75 سالگی در اثر عارضه قلبی جان به جان آفرین تسلیم کرد. شادروان رضاقلی با اخذ دانشنامه کارشناسی رشته علوم سیاسی از دانشکده حقوق دانشگاه تهران در سال 1350، در سال ۱۳۵۳ برای ادامه تحصیل راهی دانشگاه سوربن و سپس مدرسه سیاسی مطالعات عالی پاریس شد ودر جامعه شناسی سیاسی به مطالعه پرداخت اما با پیروزی انقلاب اسلامی تحصیلات خود را نا‌تمام رها کرد و برای خدمت به کشور و مردم به ایران بازگشت و در مسئولیت‌های مدیریتی به خدمت پرداخت. با وجود این از تتبع و تحقیق در جامعه شناسی و تاریخی ایران غافل نشد.
حاصل این پژوهشگری مسئله‌مند کتاب‌های؛ جامعه‌شناسی خودکامگی: تحلیل جامعه‌شناختی ضحاک ماردوش، تهران: نشر نی (۱۳۶۷)، جامعه‌شناسی نخبه‌کشی قائم‌مقام، امیرکبیر، مصدق: تحلیل جامعه‌شناختی برخی از ریشه‌های تاریخی استبداد و عقب‌ماندگی در ایران، تهران: نشر نی (۱۳۷۷)، و اگر نورث ایرانی بود، تهران: موسسه غیرانتفاعی مطالعات دین و اقتصاد نهادگرا، (۱۳۹۸) و چندین مقاله در جامعه شناسی تاریخی، اقتصاد وتوسعه بود. در این بین کتاب‌های جامعه‌شناسی خودکامگی و جامعه‌شناسی نخبه‌کشی بسیار مورد استقبال اهل نظر و کتاب‌خوانان قرارگرفت به طوری که تا نیمه دهه 90 شمار چاپ‌های آن به بالای 40 رسید. همچنین کتاب پوینده مردی به راه: زندگی و زمانه علی رضاقلی، انشارات نهادگرا (1400)  روایتی از زندگی و کوشش‌های عملی و نظری او برای فهم دلایل توسعه‌نیافتگی ایران به دست می‌دهد.   
درگذشت شادروان رضاقلی را به خانواده محترم، دوستان، همکاران، اجتماع علمی جامعه شناسی و علوم اجتماعی و همه اهل علم و پژوهش تسلیت گفته، برای ایشان روانی شاد و ارام و برای بازماندگان محترم، شکیبایی و طول عمر با عزت مسئلت داریم.
روح این پژوهشگر صاحبنظر و دغدغه‌مند و ایران دوست شاد و یادش گرامی باد.
                                                                                                                      هیأت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران