مدیر: فاطمه سعیدخواه


اعضای حلقه مطالعاتی: پردیس عامری، زهرا فرمانی، زهرا نوعی، سارا پارساخو، شیما شعاعی، فاطمه سعیدخواه، فاطمه دهخدایی، علی طالبی، مریم حاتمی، منصوره معین الدینی، الهه فرساد، الهام عدیمی

حلقه مطالعات مسایل اجتماعی زنان انجمن جامعه شناسی ایران، از شکل گیری ایده تاسیس تا امروز
از آنجا که مسائل و مشکلات  زنان اغلب موارد نوعی و خاص اجتماعات مختلف هستند و حتی در هرکشور، منطقه و شهر مسائل ویژه ای در بستر فرهنگ آن جامعه برای زنان وجود دارد که متمایز از سایر مناطق و جوامع است، توجه به موقعیت و مسائل زنان ایرانی، بازبینی پژوهش‌های مرتبط با مسائل خاص جنسیتی؛ بسته به شرایط زمانی، مکانی و ارزیابی نتایج فعالیت‌های حوزه علوم اجتماعی، جریان سازی‌های جنسیتی  که کمتر به صورت بنیادین انجام گرفته اند، امروزه امری ضروری به نظر می رسد. در تحقیقات و مطالعات مسائل اجتماعی زنان، چه در دانشگاه‌ها و انجمن‍‌ها و چه در تشکل های مردم نهاد موانع متعددی همواره وجود دارد و ردپای این موانع در زمینه های مختلف به ویژه مشارکت و حضور زنان در حوزه های مختلف همچون، اشتغال، آموزش، رسانه و در نهایت شکل گیری جریان های صحیح اجتماعی مشهود است. از این رو از همان اغاز تفکر شکل گیری حلقه مطالعاتی مسایل اجتماعی زنان در انجمن جامعه شناسی ایران، اهم اهدافی که در نظر موسسین این حلقه بود، بر مبنای ضروری دیده شدن فعالیت و حضور همه جانبه همه اقشار زنان ایرانی، حضور فعال آنها به ویژه جوانان در عرصه عمومی و درگروه های تخصصی که منجر به افزایش گستره فعالیت های آنها می شود، قرار گرفت.
این حلقه مطالعاتی که در سال ۱۳۹۳، با همراهی تعدادی از اساتید، اعضا هیئت علمی، دانشجویان، کنشگران و پژوهشگران حوزه زنان و جنسیت که هریک به نوعی در مباحث مرتبط، ازجمله جامعه شناسی، ارتباطات، آموزش، تعلیم و تربیت، روانشناسی، حقوق و سایر زمینه ها فعالیت داشته و دارند، آغاز به کار کرد و به برگزاری نشست ها و جلسات تخصصی خود، حول این محورها پرداخت.
رویکرد غالب تشکیل این حلقه مطالعاتی، تمرکز بر بررسی مسائل مختلف زنان و جنسیت بود و با توجه به این رویکرد دارای شورای تصمیم گیری شامل اعضا اصلی و فعال است. برنامه ریزی در راستای برگزاری میزگردها و جلسه های تخصصی و آموزش محور، بنابه نظر کلیه اعضا این شورا صورت گرفته و خواهند گرفت.
مهمترین باور و هدف حلقه مطالعاتی مسائل اجتماعی زنان، تلاش برای برجسته تر شدن هرچه بیشتر مطالبات و مسائل اجتماعی مستقل و کاملاً مدنی زنان است. چراکه به باور موسسین حلقه مطالعاتی مسایل اجتماعی زنان، دورشدن از رویکردهای غیرتخصصی و تحریف شده که تنها در ظاهر جریان ساز و برابری طلب هستند و حامل آموزه های غلط به جامعه، امروزه تنها از خلال کرسی های آسیب شناسی علمی و آکادمیک از منظر جنبشی و با حضور افراد فعال در زمینه های مختلف مقدور است که داوطلبانه زمان و انرژی لازم را بر این امور مهم متمرکز کنند.
عضو گیری و جلب همکاری سایر افراد علاقمند در این زمینه ها، منوط به نظر و تایید نهایی همه اعضا اصلی و براساس میزان همکاری آنها در این نوع اقدامات داوطلبانه است و سپس معرفی به دفتر  انجمن‌ جامعه‌شناسی ایران، با توجه به همخوانی تفکر افراد متقاضی با باورهای اصلی این حلقه، توسط مدیریت حلقه صورت خواهد گرفت.
همچنین با توجه به اعتقاد راسخ اعضا، به جوان‌گرایی، شایسته سالاری، چرخش مدیریت و ضرورت مداخله سایر زمینه های علمی مرتبط با حوزه جنسیت و مباحث تخصصی آن، جذب دانشجویان و افرادی که توان همکاری، پیگیری دغدغه مندانه و جدی در زمینه مسائل جنسیت و زنان را دارند و موثر هستند، در این گروه مطالعاتی از مهمترین اهداف جمعی تعریف شده است.

اطلاعیه آغاز به فعالیت دور دوم «حلقه مطالعات مسایل اجتماعی زنان» انجمن جامعه‌شناسی ایران