مجری: حسین قدرتی (دبیر انجمن جامعه شناسی ایران شعبه سبزوار و مجری طرح گفت و گوی ملی خانواده در شهر سبزوار)

پس از این که کارگاه مرحله اول طرح ملی گفت و گوی خانواده در تاریخ 7 شهریورماه 98 در محل مرکز مشاوره دانشگاه حکیم سبزواری برگزار گردید، مقرر شد که کارگاه های مرحله دوم نیز برگزار گردد. اولین کارگاه از کارگاه های شش گانۀ مرحله ی دوم، با درخواست و اصرار رئیس شورای شهر ششتمد از توابع سبزوار- خانم صنعتی- که از شرکت کنندگان مرحله اول بود برای مادران در طبقه فوقانی مسجد امام رضا در آن شهر در تاریخ 20 بهمن1398 و با حضور 27 نفر برگزار گردید. در تاریخ 26 بهمن ماه 98 برای تعداد 20دانشجو از دانشگاه های سبزوار (فرزندان دختر و پسر) در تاریخ 17 بهمن ماه 98  با هماهنگی دانشگاه حکیم سبزواری در محل مرکز مشاوره دانشگاه، برگزار شد.

برنامه ریزی ما به نحوی بود که تا پایان اسفند ماه 1398 تمامی شش کارگاه برگزار گردد. متاسفانه با اعلان رسمی شیوع اپیدمی کرونا در کشور و اقتضائات ناشی از آن، این برنامه ریزی محقق نگردید. در دی ماه 1399پس از تأکید انجمن جامعه شناسی ایران برای انجام کارگاه های مرحله دوم تا پایان بهمن ماه 1399 به خاطر مساعد شدن وضعیت همه گیری کرونا و البته با رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله کاهش تعداد افراد شرکت کننده به هشت نفر، تصمیم گرفتیم از فرصت پیش آمده و قبل از اوج گیری مجدد بیماری کرونا باقی ماندۀ کارگاه‌ها را برگزار کنیم.

پس از هماهنگی با خانم دباغی مقدم مسئول امور بانوان فرمانداری سبزوار، در تاریخ 13 بهمن ماه 99  اولین کارگاه در محل سازمان مرکزی دانشگاه علمی-کاربردی سبزوار با هماهنگی آن دانشگاه برای کارکنان برگزار شد.

کارگاه بعدی در تاریخ 16 بهمن ماه 99 1در محل کافه ویرگول سبزوار برای هشت نفر از فرزندان دختر و پسر برگزار شد. در تاریخ 26 بهمن 99 یک کارگاه دیگر برای والدین (پدران و مادران) در مرکز مشاوره مهرورزان سبزوار برگزار شد. دو کارگاه آخر در روز 4 اسفند 1399 در محل دبیرستان سیزده آبان سبزوار برای معلمان زن و مرد که اغلب والد هم بودند برگزار شد.

لازم به ذکر است طی نشستی که با حضور مجری کارگاه در حضور رئیس دانشگاه حکیم سبزواری و رئیس اداره آموزش و پرورش منطقه ششتمد سبزوار جهت انجام همکاری فی مابین انجام شد، به درخواست ریاست دانشگاه این کارگاه ها برای معلمان ساکن سبزوار برگزار گردید. هدف آموزش و پرورش این بود که معلمان که اغلب از تحصیلات تکمیلی برخوردار بودند بتوانند این نوع فعالیت ها را در مدارس تابعه انجام دهند. بدین ترتیب تعداد هفت کارگاه (دو مورد قبل از همه گیری کووید 19 و پنج مورد در بهمن و اسفند سال جاری) برای مرحله دوم برگزار شد.

لازم به ذکر است در تمامی کارگاه هایی که در دوره همه گیری کرونا برگزار شد، تلاش گردید پروتکل های بهداشتی تا حداکثر ممکن رعایت گردد. تعداد افراد مشارکت کننده در کارگاه‌های این دوره از هشت تا ده نفر بود. پذیرایی نیز با چای یا نسکافه و کیک بسته بندی شده صورت گرفت. از تمامی هفت کارگاه برگزار شده و نمودار درخت مسأله به عنوان مهم ترین برونداد مسأله یابی مشارکتی اعضای شرکت کننده در کارگاه، عکس هایی تهیه شد که به پیوست تقدیم حضور می گردد.

لازم به ذکر است که به جای کارگاه هفتم که بر اساس پروتکل مقرر شده بود یک روزه برگزار گردد، به خاطر شرایط ناشی از کوید19 و احتمال اوج گیری مجدد آن و تدوام شرایط موجود تا چند ماه آینده، از باب انجام تعهدات، یک کارگاه مشابه کارگاه های شش گانه برگزار کردیم.

در پایان از تمامی دست اندرکاران برگزاری کارگاه ها به ویژه دکتر زندرضوی و خانم قاسم زاده در انجمن جامعه شناسی ایران، معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری،  خانم دباغی مقدم مسئول امور بانوان فرمانداری سبزوار و نهادها و افرادی که در برگزاری کارگاه ها همکاری کردند از جمله دانشگاه حکیم سبزواری، دانشگاه علمی کاربردی سبزوار به ویژه خانم محمدی، شورای شهر و آموزش و پرورش ششتمد، خانم جعفری در کافه ویرگول سبزوار،  خانم کیانی و تاجیک مسئولین مرکز مشاوره مهرورزان سبزوار کمال تشکر را داریم.

اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

سبزوار کارگاه شش گانه1

سبزوار کارگاه شش گانه2

سبزوار کارگاه شش گانه3

سبزوار کارگاه شش گانه4

سبزوار کارگاه شش گانه5

سبزوار کارگاه شش گانه7

سبزوار کارگاه شش گانه8

سبزوار کارگاه شش گانه9

سبزوار کارگاه شش گانه10

سبزوار کارگاه شش گانه11

سبزوار کارگاه شش گانه12

سبزوار کارگاه شش گانه13