دکتر مریم توسکی فروردین99مدیر دفتر انجمن جامعه‌شناسی در استان مرکزی گفت: مشارکت اجتماعی مسئولانه و ادای سهم فردی با رعایت بهداشت فردی و ماندن در خانه تنها راه شکست ویروس کرونا است.

«مریم توسکی» در گفت و گو با ایرنا افزود: بحران بهداشتی رخ داده به صورت ناگهانی بر کشور وارد شد اما، باید با حضور نخبگان و فرهیختگان، سمن‌ها و مشارکت تک تک شهروندان جامعه از شرایط شوک خارج شده و به سرعت مسیر مهار و کنترل بیماری تقویت شود.

وی اظهار داشت: کمیته دفاتر مدیران استانی انجمن جامعه شناسی کشور و طرح ملی گفت‌وگوی خانواده در نامه‌ای به مردم ایران درخواست کرده‌اند که با دسته‌بندی آسیب‌ها و مسایلی که ممکن است کرونا در ابعاد خانوادگی، روحی، جسمی، اقتصادی و اجتماعی ایجاد کند هر فرد باید سهم و مسئولیت‌های خود را در این شرایط بداند و با همراهی مسوولان اجرایی و حوزه درمان برای شکست کرونا اقدامات و رفتارهای هدفمندی داشته باشد.

مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی استان مرکزی اظهار داشت: با توجه به اینکه زنجیره انتقال کرونا از طریق حضور در مجامع عمومی و پرجمعیت سرعت می‌گیرد بنابراین هر شهروند مسئول باید پویش در خانه ماندن را جدی بگیرد تا روند بیماری کند شود.

توسکی گفت: بررسی‌ها بیانگر آن است که بیش از ۷۵ درصد جمعیت کشور با تصمیماتی که در سطوح کارگروه پدافند زیستی اعمال شده امکان در خانه ماندن دارند بنابراین باید این مهم جدی گرفته شود و با توجه به نزدیکی عید نوروز  با ماندن در منزل اجازه شیوع و اوج‌گیری بیشتر بیماری با دید و بازدیدها دامن زده نشود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه کسب و کار و شرایط زندگی بسیاری از افراد مختل شده اما این موضوع موقتی است و هر شهروند مسوول با دانستن ارزش درخانه ماندن به بهای حفظ سلامت خود و خانواده باید رفتار مسئولانه را انتخاب کند.

مدیر دفتر انجمن جامعه شناسی در استان مرکزی عنوان کرد: سالمندان و افرادی که دارای بیماری زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی هستند در برابر کرونا آسیب‌پذیرتر هستند بنابراین نیاز است که ضمن حمایت روحی این افراد از تردد و تماس بی ‌مورد با آنان تا پایان بحران کرونا خودداری شود و شهروند مسوول کسی است که در این شرایط حواسش به سالمندان و خانواده‌های کمتر برخوردار مالی باشد و در تامین مایحتاج آنان و حفظ شرایط روحی این قشر از جامعه دین خود را ادا کند.

توسکی با اشاره به اهمیت مسئولیت اجتماعی صنایع و خیران در بخران کرونا گفت: با توجه به محدودیت‌های بودجه بخش درمان و اجرایی در جنین شرایطی سهم اجتماعی خیران و صنایع در تامین تجهیزات پزشکی و حفاظتی کادر درمان، کمک به اقشار آسیب پذیر و همراهی با برنامه‌های تیم اجرایی ضروری است.

وی سمن‌ها را سرمایه عظیم مردمی دانست و افزود: تقویت پیوست‌های اجتماعی، استفاده از توان نخبگان محلی و مردمی در نهضت آگاه سازی جامعه علیه کرونا از موضوعات مهمی است که نباید در شرایط بحران فعلی از ان غافل بود و نیاز است که هر فرد در هر شغل و جایگاهی که قرار دارد از خود سوال کند رسالتش در کمک به مهار کرونا چیست و جامعه را به آرامش و ثبات نزدیک‌تر کند.