مجری: زهرا قاسم زاده

کارگاه هفتم شهریار در روز 29 بهمن ماه 1399 با حضور 27 نفر از مشاوران آموزش و پرورش در فرمانداری برگزار شد. به دلیل شرایط ویژه و فاصله افتادن بین کارگاه های اولیه و کارگاه هفتم و همچنین عدم امکان حضور خانواده‌ها با یکدیگر، این کارگاه برای مشاوران آموزش و پرورش برگزار شد. در این کارگاه ابتدا از شرکت کنندگان خواسته شد خود را معرفی کرده و یکی از ویژگی های مثبت خود را برای جمع بیان کنند. سپس از آنها درخواست شد تغییراتی که در زندگی شغلی و خانوادگی شان در یک سال اخیر اتفاق افتاده است را برای جمع توضیح دهند از جمله مواردی که شرکت کنندگان ذکر کردند عبارتند از:

- امکان حضور در خانواده و بودن در کنار همسر و فرزندان

- رسیدگی به امور عقب مانده

- فرصت یادگیری نرم افزارهای جدید آموزشی

- خواندن کتاب های مفید

- جستجوی روش های جذاب آموزشی

- مشاوره به خانواده ها و دانش آموزان

- ارتباط صمیمی با دانش آموزان در فضای مجازی و گفتگو با آنها

- تغییر سبک زندگی

- در دسترس بودن در تمام ساعات شبانه روز و انتظار دانش آموزان و والدین برای پاسخگو بودن در تمام ساعات

- تبدیل منزل به مدرسه و دانشگاه و محدودیت برای فعالیت های روزمره ( سر و صدا نکردن، آرام بودن محیط منزل و ...)

- بار آموزشی فرزندان بر دوش مادران و مشکل بودن این مساله برای مادران به خصوص مادران شاغل

پس از آنکه شرکت کنندگان تجربیات خود را در این زمینه بیان کردند، از آنها خواسته شد پنج ویژگی خانواده مطلوب را ذکر کرده و اولویت بندی نمایند که از نظر آنها اولویت اول عبارت بود از:

  • در کارها با هم مشارکت داشته باشند و همسو و یکدل باشند
  • احساس همدردی
  • مسئولیت پذیری
  • دارای تعامل و گفتگو بوده و به سرگرمی اهمیت دهند
  • زوجین با هم خوب باشند و به یکدیگر احترام بگذارند
  • صمیمیت بین اعضای خانواده زیاد باشد و عبارت دوستت دارم بین افراد خانواده رد و بدل شود
  • افراد خانواده با یکدیگر تعامل مثبت داشته و سعی کنند وقت اختصاصی برای بکدیگر بگذارند
  • مهارت های گفتگو را بدانند
  • به نیازهای هم توجه کنند
  • شناخت اولیه زوجین از یکدیگر صورت گیرد
  • ارتباط صمیمی پدر و مادر با هم و با فرزندان و محبت کردن به یکدیگر
  • عشق و محبت و ابراز آن به صورت کلامی و غیرکلامی

پس از آن تسهیل گر اصول گفتگو را برای شرکت کنندگان بیان کرد و آنها هم نظرات خود را بیان کردند. در ادامه از شرکت کنندگان خواسته شد به این سوال پاسخ دهند که فرض کنید خانواده شبیه دوچرخه است. نقش شما در خانواده شبیه کدام یک از اجزای دوچرخه است. شرکت کنندگان بنا به شرایط خود نقش های خود را توضیح دادند. بعد از این تمرین از شرکت کنندگان خواسته شد مهمترین موانع شکل گیری خانواده مطلوب را نوشته و اولویت بندی کنند. سپس اولویت اول خود را مشخص کرده و ریشه‌ها، پیامدها و راه حل هایی که به نظرشان می رسد را روی برگه بنویسند.

جداول زیر نتایج این بخش را نشان می دهد.

مهمترین مساله: ناآشنایی یا عدم کاربرد مهارتهای زندگی

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

عدم وجود آگاهی

عدم وجود شناخت

نبودن تمایل به یادگیری

تفکرغلط من همه چیز را می دانم (غرور کاذب)

نداشتن انگیزه

نبودن میل به پیشرفت و بهبود

کمبود امکانات در بعضی مناطق یا خانواده ها

ناتوانی در برقراری ارتباط

ناتوانی در برطرف کردن نیازهای طرفین

نپذیرفتن مسئولیت ها

ایجاد دلخوری و رنجش

کم و کاستی در ایفای نقش

سرد شدن زوجین نسبت به یکدیگر و زندگی مشترک

طلاق عاطفی

طلاق رسمی

مشاجره های طولانی و جدایی بین اعضای خانواده

یادگیری و شناخت مهارتهای زندگی

کاربرد آموخته ها در عمل

آموزش به خانواده ها در بدون ازدواج و حین زندگی مشترک

برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی در مشاوره های قبل از ازدواج

مهمترین مساله: بحث کردن به جای گفتگو کردن

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

عدم آموزش درست تعامل سازنده و گفتگو از کودکی

عدم توجه به نیازها و خواسته ها و تفاوت های فردی هر یک از اعضای خانواده

مهم نبودن مسائل مربوط به سایر اعضای خانواده

ایجاد تعارض، تنش و جدال در خانواده

بی نتیجه بودن صحبت ها و نرسیدن به راه حل جهت حل تعارض و مشکل

از بین رفتن حرمت ها و احترام اعضای خانواده نسبت به یکدیگر

آموزش گفتگوی سازنده به فرزندان از سنین پایین و الگوی فرزندان در این زمینه بودن و گفتگوی سازنده

داشتن و رسیدن به راه حل جهت حل تعارض و مشکل بدون بحث و جدل و داد و بیداد

توجه به این که هیچ وقت برای یادگیری دیر نیست و استفاده ازمتخصص روانشناس جهت یادگیری روش های گفتگوی صحیح به دور از تنش

ایجاد فضای امن و ایمن در خانواده جهت بروز عقاید در هنگام گفتگو بدون ترس از قضاوت شدن

مهمترین مساله: مشکل اقتصادی

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

نبودن کار و کارآفرین

بی مسئولیتی

عدم برنامه ریزی مسئولین برای مشکلات کار و اقتصاد و جامعه

فقر اقتصادی

طلاق

بیکاری جوانان

حمایت نشدن کارآفرینان

معتاد شدن جوانان

ناامیدی و افسردگی جوانان

فقر فرهنگی

انتقال و افزایش استرس و اضطراب در خانواده و کودکان

وارد شدن پیش از مقطع کودکان به حیطه ی بزرگسالی و در اصل کودکی نکردن

سرخوردگی و درماندگی اعضای خانواده

افزایش تخلفات و جرم در کشور

عدم امنیت اجتماعی و کاهش اعتماد و اطمینان

افزایش آسیب های روانی

با وجدان کار کردن مسئولین

حمایت کارآفرینان

وام بدون بهره دادن به جوانان نخبه و تحصیل کرده

حمایت دولت از طرح کار آفرینان

کم کردن کاغذ بازی دولت برای کار آفرینان

تقسیم ثروت ملی به مساوات

حمایت اجتماعی از افراد آسیب پذیر

نظارت بر شرایط معیشتی زندگی جامعه

دولت مسئولیت پذیر باشد

افزایش مهارت آموزی به جای دانش آموزی محض در مدارس

مهمترین مساله: مسئولیت پذیر نبودن افراد در خانواده

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

مسئولیت ندادن به فرد از سن کم

نداشتن چارچوب در خانواده

همیشه منتظر است دیگران کارش را انجام دهند

بی مسئولیتی نسبت به همسر و فرزند

رها کردن خانواده به حال خود

از همان ابتدا و سنین پایین به کودک در خانواده مسئولیت داده شود

مهمترین مساله: ناآشنایی یا عدم کاربرد مهارتهای زندگی

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

عدم وجود آگاهی

عدم وجود شناخت

نبودن تمایل به یادگیری

تفکرغلط من همه چیز را می دانم (غرور کاذب)

نداشتن انگیزه

نبودن میل به پیشرفت و بهبود

کمبود امکانات در بعضی مناطق یا خانواده ها

ناتوانی در برقراری ارتباط

ناتوانی در برطرف کردن نیازهای طرفین

نپذیرفتن مسئولیت ها

ایجاد دلخوری و رنجش

کم و کاستی در ایفای نقش

سرد شدن زوجین نسبت به یکدیگر و زندگی مشترک

طلاق عاطفی

طلاق رسمی

یادگیری و شناخت مهارتهای زندگی

کاربرد آموخته ها در عمل

مهمترین مساله: عدم گفتگوی کارآمد و توجه موثر به همدیگر

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

جابجایی نقش های اعضاء

احساسات و تجربه های ناخوشایند

بی مسئولیتی اکتسابی

دیده نشدن در خانواده

عدم مهارت حرف زدن

نداشتن موضوعات مهم

تاثیرگذاری در زندگی خانواده

افتادن در دام های فکری ناسالم

قطع ارتباط سالم

کمک گرفتن از بیرون از خانواده به جای خانواده

دوری اعضاء از نظر عاطفی

بی مهارت رشد کردن

بازسازی روابط

مراجعه به کارشناس برای گرفتن خدمات

بدانیم حل مساله برای همه مشکلات و آسیب ها (گفتگو و توجه) موثر می باشد

توانمند کردن اعضای خانواده به خصوص پدر و مادر و یا حتی یکی از آنها برای دریافت کمک و حمایت دیگر افراد خانواده

مهمترین مساله: بیکاری پدر خانواده

ریشه های مساله پیامدها راه حل ها

نداشتن سواد کافی

اعتیاد

عدم مهارت و تخصص در هیچ زمینه ای

مهاجرت از شهرستان به شهر بزرگ

پیدا نکردن شغل مناسب

بی اعتمادی

مشاجره دائم

عدم تربیت صحیح فرزندان

عدم مسئولیت پذیری فرزندان

عدم توانایی اداره زندگی

کارکردن مادر خانواده

کار کردن کودکان و آسیب دیدن و محروم شدن از تحصیل

ایجاد شغل مناسب

آموزش کافی و کاربردی در سنین مدرسه

کشف علاقه دانش آموزان و هدایت به سمت علاقه شان

بر اساس نظر شرکت کنندگان در حال حاضر مهمترین مساله، مساله اقتصادی است که سایر مسائل خانواده را تحت الشعاع قرار داده است تا جایی که حتی برخی از دانش آموزان ترک تحصیل کرده و به کار مشغول شده اند. از سوی دیگر مساله اقتصادی باعث بروز اختلاف در خانواده ها به دلیل برآورده نشدن انتظارات اعضای خانواده و تحت فشار بودن والدین شده است.

شهریار کارگاه هفتم 1

شهریار کارگاه هفتم 2

شهریار کارگاه هفتم 3

شهریار کارگاه هفتم 4

شهریار کارگاه هفتم 5