مجری:حسین ملتفت (عضو هیأت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز)

همکاران: سجاد بهمنی، مهسا سادات محسن فر

کارگاه هفتم، که کارگاهی بر اساس گفتگو و آموزش مهارت‌های گفتگو بود در تاریخ 22 آبان ماه 1400 ساعت 20 شب به شکل مجازی برگزار شد.

با توجه به مجازی بودن جلسه، دکتر ملتفت سعی کرد پس از اعلام قوانین کارگاه، افراد را در گروه‌های دو نفره قرار دهد و سپس هر یک از اعضای گروه ها به مدت یک دقیقه، خود را به طرف مقابل معرفی کردند و پس از پایان زمان تعیین شده، افراد به ترتیب هم گروهی خود را، از زبان او( خود را به جای دیگری گذاشتن)، به جمع معرفی نمودند. دکتر ملتفت در ادامه ده اصل گفتگو را مطرح کرد. شامل:

1-رعایت تام حرمت دیگران

2-جویایی و کنجکاوی

3-گرایش به یادگیری

4-داشتن ذهن باز و آمادگی پذیرش

5-فرضیات را به تعلیق درآوردن

6-پرهیز از شتاب

7-گوش فرا دادن به هنگام شنیدن

8-از دل سخن گفتن

9-جانبداری سازنده

10-بر خویشتن خویش ناظر بودن

ارائه‌ این دو مبحث با مشارکت فعال حاضرین همراه بود.

پس از طرح این اصول از مشارکت‌کنندگان درخواست شد مشکلات مطرح شده درکارگاه‌های پیشین را بررسی کنند و از میان مسائل مطرح شده یکی را برای گفتگو انتخاب نمایند. مسائل به تفکیک گروه‌ها (مادران، پدران و فرزندان)، در هر گروه مطرح شد و شامل موارد زیر است:

پس از بحث و گفتگو، مشارکت کنندگان مسائل و محتوای جدیدی را از دل این مسائل بیرون کشیدند تا در مورد آنها به گفتگو پرداخته شود. هدف از طرح مسائل و گفتگو در مورد آنها آموزش و تمرین مهارت‌های گفتگو بود.

  • گروه پدران: استفاده بیش از حد فزرزندان از فضای مجازی
  • گروه فرزندان: تحکم ، تعصب و نظارت والدین (والدین کنار بچه‌ها باشند به جای نگاه از بالا به پایین)-
  • گروه مادران: کمرنگ شدن ارتباط بین اعضای خانواده

مسئله اول : استفاده بیش از حد از فضای مجازی موضوع محور گروه پدران

مسئله منتخب علل(ریشه­‌ها ) پیامدها و نتایج راه حل‌ها و پیشنهادها
استفاده بیش از حد فزرزندان از فضای مجازی

شکاف نسلی.

عدم وجود درک متقابل.

تغییر سبک زندگی.

نابرابری دخل و خرج.

انتظارات نامعقول فرزندان.

مجازی شدن آموزش.

نبود آینده­نگری.

بی خیالی بچه ها.

فاصله سنی.

مشکلات فرهنگی و اجتماعی.

کم توجهی به حرف والدین.

تفاوت در سبک زندگی والدین و فرزندان.

درگیر شبکه های اجتماعی شدن دانش آموزان.

تنش های مداوم.

تمایل یه دوست ناباب.

عدم اعتماد به نفس.

اختلال روحی.

پرخاشگری.

بحث و دعوا.

اثرپذیری از مطالب نامناسب فضای مجازی.

شکاف فرزندان و والدین.

اعتیاد.

مشکلات تحصیلی.

ترویج فرهنگ لاابالی گری.

تقویت رابطه با فرزندان.

حمایت خانواده­‌ها برای رفع تعیین ساعت استفاده از نت.

تلاش فرزندان.

مدیریت در خانواده.

همراهی مجازی والدین و فرزندان.

گفتگوی بیشتر درباره فضای مجازی درون خانواده.

مدیریت مجازی خانواده ها.

تلاش برای اثرگذاری و ایفای نقش مجازی.

نداشتن چشم‌­هم‌­چشمی مجازی.

مسئله دوم: نظارت و تعصب موضوع محوری گروه فرزندان

مسئله منتخب علل(ریشه­‌ها) پیامدها و نتایج راه حل‌ها و پیشنهادها
نظارت و تعصب بیش از اندازه والدین

فشار والدین به فرزندان.

بی توجهی والدین به برخی رفتارهای خود.

فاصله سنی.

تعصب به داشته‌­ها و اصرار بر مطلوب بودن داشته­‌های قبلی.

عدم مطالعه‌والدین.

بی توجهی والدین به درونیات فرزندان.

تناقض در حرف و عمل.

بی‌­اعتمادی.

عدم رعایت احترام متقابل .

حرف ناشنوی فرزندان.

دور شدن فرزندان از والدین.

نابود شدن یک نسل.

عدم آگاهی نسبت به فقدان آگاهی خود(توهم).

اتکا به غریبه ها در مشورت.

خودخواهی.

آموزش صحیح شیوه های برقراری ارتباط و تعامل.

اعتراف به ندانستن خود به مثابه مهمترین امر در کسب آگاهی.

خودشناسی.

بالابردن آگاهی از طریق رسانه.

مسئله سوم: عدم صمیمیت موضوع محوری مادران

مسئله منتخب ریشه­‌ها (علل) پیامدها و نتایج راه حل‌ها و پیشنهادها
کمرنگ شدن ارتباط و عدم صمیمیت

تفاوت نسلی

پرخاشگری در خانواده

شرایط نامناسب خانواده

ناتوانی در گفتگو

پیشرفت تکنولوژی

تفاوت معنای صمیمیت بین دو نسل

عمق نداشتن روابط

بی احترامی به نقش یکدیگر

فراری شدن بچه ها از خانه

بی احترامی به همدیگر

نبود تعامل اعضا

کم‌رنگ شدن مفهوم خانواده

حس نامناسب اعضا به هم

بی­‌اعتمادی و خیانت.

پرخاشگری.

اعتیاد

استرس مداوم

صمیمیت در کلام و نحوه بیان

تقلای والدین برای نزدیک کردن افراد به هم

یاددهی اصول گفتگو

استفاده مناسب از فضای مجازی.