شش کارگاه نیم روزه گفتگوی خانواده ، درشهرستان آمل ، به تفکیک درمیان فرزندان، مادران وپدران درماه های مردادوشهریور سال ۱۳۹۸-1400 و همچنین دی ماه 1400، با حضور حداقل6 وحداکثر16 نفر در هرکارگاه برگزارشد. در برگزاری کارگاه های مذکور از سازمان های مردم نهاد فعال در حوزه زنان، کودکان و خانواده شهرستان آمل که علاقمند به همکاری در این مرحله بوده و به خانواده ها دسترسی داشتند کمک گرفته شد و مسئولیت دعوت از شرکت کنندگان را سازمان های مذکور بر عهده داشتند.

دراین کارگاه ها شرکت کنندگان حول سه پرسش کلیدی به گفتگو نشستند:

  • ویژگی های یک خانواده مطلوب چیست؟
  • چه موانعی برسرراه یک خانواده مطلوب قراردارد؟
  • پیامدهای این موانع برخانواده چه خواهد بود؟

در این کارگاه ها ویژگی های مشترکی بین هر گروه ذی نفع در زمینه ویژگی های خانواده مطلوب وجود داشت. در حالی که مادران داشتن مهارت گفت و گو، مهربانی، صبوری و همدلی را از جمله ویژگی های خانواده مطلوب در نظر داشتند، فرزندان به ویژگی هایی چون درک کردن فرزندان، اعتماد به فرزندان و داشتن محیط آرام را جزو ویژگی های خانواده مطلوب ذکر کرده و پدران هم بر ویژگی هایی چون: احترام بین اعضای خانواده، عدم مقایسه، توجه به همسر و فرزندان و تربیت صحیح فرزندان تأکید کردند.

از نظر مادران موانع عمده شکل گیری خانواده مطلوب شامل؛ فقر و مسائل اقتصادی مرتبط با آن از جمله بیکاری؛ عدم صمیمت می باشد. اما فرزندان این موانع را علاوه بر مسائل اقتصادی، شامل بی اعتمادی، عقاید سنتی خانواده، عدم بیان احساسات ذکر کرده اند و پدران هم علاوه بر مسائل اقتصادی، بر مواردی چون اعتیاد، پرخاشگری و دعوا، بی احترامی تأکید داشته اند.

نتایج کارگاه های مذکور درکارگاه هفتم، که کارگاهی گفتگوی و یک روزه، با حضور سه گروه ذینفع مذکور بود ویزگی خانواده خوب را شامل صمیمت، درک متقابل، رعایت حقوق زنان و اعضا، ابراز محبت دانستند و مشکلات اصلی را فقر اقتصادی و عدم مهارت گفت و گو بیان کردند.

برای اطلاع بیشتر اینجا را کلیک کنید.

آمل زمستان1400 2

آمل زمستان1400 1