(مرحله اول طرح گفت و گوی ملی خانواده)

ساوه یکی از شهرهای استان مرکزی و دومین شهر بزرگ این استان است. قدمت این شهر به دوران ساسانیان می‌رسد. بر اساس آخرین آمار سال 1395 استان مرکزی 703 هزار و 724 نفر جمعیت استان که معادل 49 درصد جمعیت استان را زنان تشکیل می‌دهند، این آمار در شهرستان ساوه 283538 نفر جمعیت است که 138667 نفر، زن و 144871 نفر، مرد و بعد خانوار در استان 3.1 درصد است. شهرستان ساوه 87444 خانوار وجود دارد که بعد خانوار نیز در ساوه 2/3 است . نرخ مشارکت اقتصادی زنان استان 10.5 درصد است، این رقم در ساوه 1/10 درصد است. بالاترین آمار بیکاری استان مرکزی مربوط به جوانان است، مردان بیکار استان مرکزی 28.8 درصد دارای تحصیلات عالیه هستند، ازدواج ثبت شده در هر هزار نفر جمعیت بالای 10 سال استان 9.1 درصد و در کشور 10.6 درصد است، این رقم در ساوه 7/9 درصد است؛ طلاق استان 4.1 درصد در هر هزار نفر جمعیت استان است که این نرخ در کشور 4.3 درصد است، در شهرستان ساوه نرخ 4 است.

عنوان كارگاه

كارگاه طرح ملی گفتگوی خانواده مساله یابی مشارکتی

شهر  محل برگزاري كارگاه

استان مرکزی- شهر ساوه

تسهیل گر

مریم یارمحمد توسکی

مدعوين

پژوهشگران ، فعالان اجتماعی، کارشناسان مسائل خانواده

تعداد افراد شركت كننده

22 نفر

مكان

سالن بهزیستی شهرستان ساوه

تاريخ

اسفند  1397

مجري ملی طرح گفتگوی ملی خانواده

انجمن جامعه شناسی ایران

مجری استانی طرح گفتگوی ملی خانواده

انجمن جامعه شناسی ایران – دفتر اراک

هدف كلي

مساله یابی مشارکتی خانواده از دید کارشناسان

سالانه کارگاه‌ها و تحقیقات بسیاری توسط دستگاه‌های مختلف پیرامون مسائل اجتماعی انجام می‌شود تا نقاط قوت جامعه را شناسایی و تقویت کرده و آسیب‌های اجتماعی را مدیریت کنند، اما خروجی این تحقیقات بنا به دلایلی یا جامع نیست و یا کارایی لازم برای ورود به فاز عملیاتی را ندارند.یکی از دلایل این اتفاق، فراموش شدن بحث گفت و گوی درون خانواده‌هاست چرا که بسیاری از آسیب‌های اجتماعی ناشی از عدم گفت و گو در خانواده‌ها است.

همه این مسائل باعث شده که معاونت زنان ریاست جمهوری، روش دیگری برای حل مسائل اجتماعی در پیش بگیرد و در این راستا طرح ملی گفتگوی خانواده را ارائه کرده است؛ طرحی که با همکاری انجمن جامعه شناسی ایران و امور بانوان استانداری‌های کشور در استانها اجرا می‌شودطرح ملی گفت‌و‌گوی خانواده بستری برای ایجاد فضا برای گفت و گوی بین نسلی است. یعنی در تلاش است شرایطی ایجاد شود که اعضای خانواده بتوانند با هم دیالوگ داشته باشند و این دیالوگ مسیر تعالی خانواده را هموار کند. برای ریشه‌یابی مسائل جامعه باید به درون خانواده برویم، همان‌گونه که برای موفقیت و توانمند شدن، باید خانواده پشتیبان اعضای خود در جامعه باشد.

طرح گفت و گوی ملی خانواده، طرحی جامع است و ماحصل آن می‌تواند اطلاعات مفید و متناسب با وضعیت اقتصادی جامعه در اختیار معاونت زنان ریاست جمهوری و نهادهای تصمیم‌گیر در این حوزه بگذارد تا متناسب با هر استان، شهرستان و منطقه برنامه ریزی کند. تسهیلگران به صورت پرسان پرسان و از افراد مطلع کاندیدا شدند و توسط کمیته علمی انتخاب شدند، سعی شد از اقشار مختلف کارشناسان، سمن ها، گروه های غیر دولتی، معلمان، مدرسان، خبرنگاران و پژوهشگران و فعالان اجتماعی حضور داشته باشند و همچنین عدالت جنسیتی بین شرکت کنندگان نیز رعایت شود در پایان تعدادی از اسامی که پیشنهاد داده شده بود به مشورت گذاشته شد و تعداد 25 نفر انتخاب شد. همچنين افراد از سازمان ها و نهادهاي دولتي که مرتبط با مسائل خانواده هستند نيز دعوت شدند: بهزيستي، کميته امداد امام خميني، آموزش و پرورش و...

از ویژگی‌های جالب کارگاه، حضور طیف متنوعی از کارشناسان و صاحب نظران بود؛ به این منظور از چهار گروه فعالان رسانه ای، اعضاء فعال در سازمان‌های مردم نهاد، دانشگاهیان و کارشناسان اجرایی دعوت به عمل آمده است. شکل برگزاری کارگاه، به صورت «بازی- فعالیت» و با تأکید بر «بارش افکار» در قالب گروه‌های متنوع چندنفره برگزار شد؛ شیوه‌هایی منعطف که مانع خستگی اعضا شد.

پس از بحث و بررسی در کارگاه «مسأله یابی مشارکتی خانواده »، گروه ها به توافق رسیدند که مهم ترین مشکلات در زمینه خانواده در ساوه عبارتند از؛ مشکلات جنسی، بی تدبیری در خانواده، ازدواج با ارزش های نا مناسب، دخالت خانواده ها که می بایست روی این مقوله ها کار بیشتری انجام شود و نیاز به همت موسسات و نهاد های دولتی و غیر دولتی در این راستا حس می شود.

ساوه4 اسفند97

ساوه1 اسفند97

ساوه2 اسفند97

ساوه3 اسفند97

عنوان كارگاه

كارگاه طرح ملی گفتگوی خانواده مساله یابی مشارکتی

شهر محل برگزاري كارگاه

استان مرکزی- شهر ساوه

تسهیل گر

مریم یارمحمد توسکی

مدعوين

پژوهشگران ، فعالان اجتماعی، کارشناسان مسائل خانواده

تعداد افراد شركت كننده

22 نفر

مكان

سالن بهزیستی شهرستان ساوه

 

تاريخ

اسفند  1397

مجري ملی طرح گفتگوی ملی خانواده

انجمن جامعه شناسی ایران

مجری استانی طرح گفتگوی ملی خانواده

انجمن جامعه شناسی ایران – دفتر اراک

هدف كلي

مساله یابی مشارکتی خانواده از دید کارشناسان