در سطح جامعه برای بهبود شرایط خانواده ایرانی نیازمند گفتگو هستیم

قم 12مهر97 1مدیر دفتر قم انجمن جامعه شناسی ایران از برگزاری طرح گفتگوی ملی خانواده در این شهر با حضور چهار گروه از فعالان و مسئولین حوزه زنان و خانواده خبر داد.

عبدالله باقری، مجری این طرح در استان قم که با همراهی امور بانوان و امور اجتماعی استانداری برگزار شد گفت: طی تفاهم نامه فی مابین معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری و انجمن جامعه شناسی ایران طرح ملی گفتگوی خانواده، در راستای دغدغه های مقام معظم رهبری، سلامت خانواده و ترویج فرهنگ گفتگو درباره مسائل مبتلا به خانواده زنان و توانمندسازی آنها در هر استان با حضور افراد دانشگاهی، کارشناسان دولتی، فعالین سازمان های غیر دولتی و روزنامه نگاران فعال در عرصه مسائل زنان کودکان و خانواده، کارشناسان میدانی و مددکاران دستگاه های اجرایی استان، بهزیستی، امور بانوان دادگستری، سازمان های مردم نهاد و پژوهشگران و نیز زنان خانه دار روز پنجشنبه 12 مهرماه 1397 در سالن کنفرانس سازمان ملی جوانان قم، از ساعت 8 تا 16برگزار شد.

وی افزود: در این کارگاه 40 نفر از پژوهشگران، روانشناسان، دانشگاهیان، دانشجویان، کارکنان دستگاه های اداری، فعالان حوزه زنان، روزنامه نگاران حاضر شدند. حضور مؤثر، هم افزا و شور انگیز این جمع که به دانش روز تسلط و به کار گروهی باور داشتند، نشان داد که زمان شناخت و توجه جامعه به مسائل اجتماعی با بینش جامعه شناختی  فرا رسیده است. ضرورت و برگزاری این گونه کارگاه های گفتگو محور در درون جامعه و در کنار گروه های ذینفع و بویژه برای شنیدن صدای کسانی که کمتر شنیده می شوند مفید و موثر است.

وی گفت: شرکت کنندگان در این کارگاه و علاقمندان می توانند در این عرصه فرایندهای اجتماعی را با اتکا به ارزش ها و تکنیک های تسهیل گری هدایت کرده، توصیف های جاندار و مستندات علمی را فراهم آورند و عمل اجتماعی را با اتکا به بینش جامعه شناسی و خیر همگانی دیده بانی و تسهیل کنند.

 برگزاری این کارگاه را  دفتر قم انجمن جامعه شناسی ایران به عنوان مجری طرح و با مشارکت معاونت زنان رباست جمهوری و امور بانوان استانداری قم مسئولیت اجرای کارگاه را بر عهده داشتند. طرح ملی گفتگوی خانواده به دنبال بیان اهمیت گفتگو درباره مسائل مبتلا به خانواده و زنان است. امری که نیاز و ضرورت اصلی مهارت های ارتباطات و خانواده های امروز جامعه و حتی خود جامعه است. پژوهش ها نشان داده مدت گفتگو در میان خانواده ها از 2 ساعت در روز در چند سال گذشته به 20 دقیقه در روز رسیده است.

قم 12مهر97 5قم 12مهر97 4قم 12مهر97 3قم 12مهر97 2