بازتاب خبری نشستنکوداشت دکتر شیخاوندی

آیین نکوداشت "دکتر داور شیخاوندی" روز سه شنبه ۹ آبان در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی خانه اندیشمندان علوم انسانی، آیین نکوداشت "دکتر داور شیخاوندی" به همت گروه علوم اجتماعی خانه اندیشمندان علوم انسانی و انجمن جامعه شناسی ایران، روز سه شنبه ۹ آبان ۱۴۰۲ در سالن فردوسی خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

غلامرضا غفاری: قدردانی از شیخاوندی، قدردانی از نهاد علم و دانش است
غلامرضا غفاری مدیر گروه علوم اجتماعی خانه اندیشمندان علوم انسانی، ابراز داشت: امروز به پاس نیم قرن تلاش علمی و کارنامه پر بار داور شیخاوندی این نکوداشت را برپا کرده ایم. اولین اثر شیخاوندی به نام "بحران جهانی آموزش" در سال ۱۳۴۸ چاپ شد و در این نیم قرن بیش از ۳۰ اثر تالیفی و ترجمه عرضه داشته است و جا دارد یکایک ما قدردان او باشیم که قدردانی از او، قدردانی از نهاد علم، دانش و دانشگاه است.
وی افزود: شیخاوندی کسانی را تربیت کرده است که نگاه و مسلک او را دنبال می کنند. در اندیشه او بی گمان ساحت ها و جنبه های مختلفی مطرح است. در مجموعه کارنامه او، توجه به اندیشمندی وجود دارد که نقش روسو را در قرن ۲۰ دارد و آن ایوان ایلیچ است.
او ادامه داد: شیخاوندی نسبت به هویت ایرانیان اهتمام دارد و این هویت را از دریچه زبان ملی ما می بیند.

محمد زاهدی اصل: شیخاوندی، با زبان علمی حرف های دل خود را در آثارش آورده است
محمد زاهدی اصل از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: شیخاوندی، فرزند فرهیخته خطه سبلان است و نکوداشت چنین بزرگانی، نکوداشت علم و فرهنگ است. متاسفانه ما مرده پرست هستیم و گرده مرده پرستی از رخ ما پاک نشده و بعدها افسوس می خوریم که چرا در زمان حیات، قدر بزرگان خود را ندانستیم. پیشکسوتانی که سال های طولانی در خدمت جامعه و دانش بوده اند، آیینه تمام نمای جوان ها هستند.
او ادامه داد: شیخاوندی، در دومین اثر خود که سال ۱۳۵۰ به چاپ رسید، منشأ نظریات جدیدی در حوزه آسیب شناسی اجتماعی شد. آثار ارزشمندی که از سوی او به جامعه علمی ارائه شده است، کم نظیر است. او جسارت علمی در تغییر و تحول مفاهیم دارد و با زبان علمی حرف های دل خود را در آثارش آورده است.

حسن موسوی چلک: نظم، دقت، آراستگی و توجه به شادزیستی از ویژگی های شیخاوندی است
حسن موسوی چلک از اساتید دانشگاه، ابراز داشت: افتخار این را داشته ام که با شیخاوندی سفرهای زیادی بروم و علی رغم اینکه شخصا در کلاس هایش نبوده ام اما از تمام آثار او استفاده کرده ام و او همیشه کتاب های خود را با امضای خود به من اهدا می کرد. یکی از توفیق های بزرگم، آشنایی با داور شیخاوندی بوده است.
وی افزود: نظم، دقت، آراستگی و توجه به شادزیستی از ویژگی های شیخاوندی است. این نوع تکریم ها در زمانی که افراد در قید حیات هستند بسیار ارزشمند است و ای کاش تا هستیم قدر با هم بودن را بدانیم.

علیرضا شایان مهر: شیخاوندی، فردی وطن دوست است که خود را متعلق به تمام ایران می داند
علیرضا شایان مهر از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: از نظر شخصیت اقتصادی، شیخاوندی بازنشسته وزارت علوم با یک درآمد مشخص و منبع مالی معلوم است. از نظر شخصیت علمی و فرهنگی، در کتاب هایش نگاه جهان شمول و دقیق به مسائل جامعه شناسی و تربیتی وجود دارد مانند کتاب آموختن برای زیستن. او در آموزش عمومی و آموزش فقرا نقش بی بدیلی داشته است. هم چنین یکی از بهترین مترجمان کشور است.
وی افزود: از نظر شخصیت سیاسی، او هرگز به صورت قهرآمیز و رادیکال در فعالیت های سیاسی حضور نداشته است. او فردی وطن دوست است که خود را متعلق به تمام ایران می داند. از نظر شخصیت اجتماعی، وی فردی منظم، پیگیر و دقیق است. متکبر، جدی و کمی خودخواه است اما حق دارد چرا که این طوری جذاب تر شده است. او راست قامت و استوار، بحث علمی می کند و با ملاحظه نظر می دهد.

اقبال قاسمی پویا: داور شیخاوندی، ثروت ملی ما است
اقبال قاسمی پویا از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: از آن زمانی که در اردبیل خودم را شناختم، نام شیخاوندی ها برای همه روشنفکران اردبیل، نامی آشنا و فرهیخته بود. شیخاوندی از خانواده ای اندیشمند و اندیشه گر است. اگر خانواده غنی از فرهیختگی باشد، امثال داور شیخاوندی را تربیت می کند. آن هایی که خانواده خردورز و اندیشمند داشته اند، معمولا بیشتر موفق بوده اند. به نمایندگی از کانون دانش آموختگان فارغ التحصیل اردبیلی ساکن تهران، به داور شیخاوندی تبریک می گویم.
او اضافه کرد: این نکوداشت، یعنی تقویت ثروت ملی و اجتماعی و شیخاوندی ثروت ملی ما است. او نگاه انتقادی دارد اما تندرو نیست. عدالتخواه است و برابری اجتماعی در جای جای کتاب هایش به چشم می خورد. بسیار اندیشه مستقلی دارد. انسان گرایی، میهن دوستی و توجه به هویت ملی از دیگر ویژگی های او است.

تقی آزاد ارمکی: شیخاوندی مصداق بارز کسی است که به آموزش توجه کرده است
تقی آزاد ارمکی از اساتید دانشگاه، اظهار داشت: جامعه شناسی علم معاصر ولی پر چالشی است. نیاز به فهم تاریخی در باب این علم وجود دارد. جامعه شناسی دانشی است که متشکل از پنج نسل متراکم برهم است. نسل اول غایبند ولی حضورشان از طریق نسل دوم حاضر است. شیخاوندی از نسل دوم است. نسل دوم جامعه شناسان، به یک شفاف سازی در امر اجتماعی می رسند.
وی افزود: شیخاوندی در بازی جامعه شناسی باقی مانده است و توان انتقال مفاهیم به نسل بعد از خود را داشته است. او مصداق بارز کسی است که به آموزش توجه کرده است. من از او به عنوان جامعه شناس نجیب یاد می کنم.

امیر کاظمی اصل: شیخاوندی ها از طوایف اصیل و نامدار اردبیل هستند
امیر کاظمی اصل نویسنده کتاب عمر داور شیخاوندی اظهار داشت: من معرفت جو و ادب جوی داور شیخاوندی بوده و هستم. شیخاوندی ها از طوایف اصیل و نامدار اردبیل هستند.
وی افزود: به خاطر شخصیت شیخاوندی، تصمیم گرفتم که در دانشگاه جامعه شناسی بخوانم. بعدها فرصتی دست داد که با او مصاحبه کنم و بعدتر به او پیشنهاد نوشتن کتاب عمرش را دادم که استقبال کرده و پذیرفت.