مرحوم دکتر جمشید بهنامبا کمال تأسف اطلاع پیدا کردیم استاد پیش کسوت جامعه‌شناسی ایران جناب اقای دکتر جمشید بهنام، در پاریس جان به جان آفرین تسلیم کرده اند. شادروان دکتر بهنام از نسل بینان گذاران جامعه‌شناسی ایران است. در دهه ۴۰ شمسی در «موسسۀ مطالعات و تحقیقات اجتماعی» دانشگاه تهران نقش موثری در آموزش و پژوهش جامعه شناسی به خصوص در حوزه جامعه شناسی خانواده و جمعیّت شناسی ایران داشت.
به هنگام تأسیس  دانشکدۀ علوم اجتماعی دانشگاه تهران در سال ۱۳۵۱ به عنوان اولین رئیس دانشکده برگزیده شد. دکتر بهنام پس از انقلاب در پاریس اقامت داشت و به فعالیت‌های علمی خود در سطح جهانی ادامه داد. از سال ۱۹۸۱ به عنوان قائم مقام دبیرکل شورای جهانی علوم اجتماعی در یونسکو به توسعۀ نهادهای آموزشی به‌ویژه در افریقا و برگزاری سمینار و مطالعه دربارۀ خانواده در جهان پرداخت.
ساختار خانواده و خویشاوندی»، «مقدمه‌ای بر جامعه شناسی» (به همراۀ دکتر شاپور راسخ)، «مبانی جمعیّت شناسی»، «ایرانیان و اندیشۀ تجدد» و «برلنی‌ها» از جمله تالیفات شادروان دکتر بهنام است.
درگذشت این استاد پیش کسوت جامعه شناسی ایران را به خانواده محترم، دوستان، همکاران و دانشجویان ‌ایشان و اجتماع علمی جامعه شناسی تسلیت گفته، برای ایشان روانی شاد و ارام و برای بازماندگان محترم، شکیبایی و طول عمر با عزت مسئلت داریم.
روان این استاد فرهیخته شاد و یادشان گرامی باد.

                       هیأت مدیره انجمن جامعه شناسی ایران